bijwerkingen

• Armand

Hallo Humira gebruikers.

Na een tijdje eerst mtx geslikt te hebben en daarna Embrell met mtx ben ik overgestapt op Humira .

Gisteren 13-01-2011 spoot ik het middel in mijn buik en na 1,5 uur raakte ik totaal van de wereld.

Mijn vrouw heeft ten slotte 112 gebeld en ik ben met de zieken auto naar het ziekenhuis gebracht waar men eerst dacht via een ecg dat het mijn hart was maar het bleek een ernstige allergie aanval van de humira te zijn .

Ik was zeer kortademig had druk op de borst moest overgeven maar op een gegeven moment weet ik van ongeveer 3,5 uur helemaal niets meer af totaal van de wereld.

Heeft iemand dit ook meegemaakt graag hoor ik het van jullie terug zodat we het kunnen delen en er achter kunnen komen hoe dit komt want het is echt geen pretje geloof me maar.

Groetjes Armand

• aletta

Ik had het ook. Je schrikt je helemaal de bibbers, maar ik was ook redelijk snel weer de oude gelukkig.

Het is “ gewoon” een allergische reactie. Dit kun je op alle nieuwe medicijnen krijgen. Ook op andere dingen overigens (zoals pinda's, wespensteken etc) Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat bij Humira muizeneiwitten gebruikt zijn (bij Enbrel zijn het menselijke eiwitten) en ben je daar allergisch voor. Je reumatoloog gaat dat overigens ZEKER uitzoeken, want het is belangrijk om te weten waar je precies allergisch voor bent.

Op naar het volgende medicijn zou ik zeggen.