Re: bloedonderzoek reuma gedaan wat is bezinking

• donna

ik heb last van reuma, maar als het koud begint te worden, heb ik erge pijn en straalt naar mijn schouder , hals handen, en osksel, heb zelfs een knobbel gehad bij mijn hals kraak been, ik gebruik medicijnen, is het te verhelpen

• donna

waarom krijg ik ook pijn aan mijn wreef van mijn voet aan dat bot, en mijn voet wordt opgezet, kan ik reactie kriigen, want het zit me dwaas, ik huil soms, van die pijnen

• Marieke (Beheerder)

Beste Donna,

reuma is niet te verhelpen, vaak wel met medicijnen te onderdrukken en draaglijker te maken. Veelpatienten hebben last van kou of warmte, ik zelf ook en draag dus de hele winter bijvoorbeeld leren handschoenen met fleeche gevoerd om mijn handen nog een beetje te kunnen gebruiken.

Welke medicijnen gebruik je, ben je onder behandeling van een reumatoloog of ga je naar een andere dokter?

Gebruik je ook iets tegen de pijn?

Sterkte

Marieke (beheerder)

• angelique1

hoi donna

de bezinking in je bloed die waarde houd in als hij te hoog is dat er ergens ontstekingen zijn

en ja die pijn wat marieke al zei

sterkte

angelique

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

de Vraag over bezinking kwam eigenlijk niet van Donna, die stond er nog omdat ik het gesprek uit een andere discussie heb losgeknipt.

Groetjes Marieke (beheerder)

• angelique1

owww zo oke hahahah ehm tsja blond he:)

dankje

• Greetje

Mijn bloedbezinking is 33. Moet daar wat aan gedaan worden?

• aletta

Greetje, ik ben heel erg blij als mijn bezinking maar 33 is. Dat is voor mij jaren geleden.

Waarmee ik dus wil zeggen dat dit heel persoonsgebonden is. In mijn “beste jaren” dwz toen ik net met Enbrel begon was mijn bezinking ineens 17! Ik wist niet wat me overkwam. Hij is ook regelmatig boven de 90 geweest….

Voor mij is 33 dus best goed.

Zonder verdere informatie zegt een bezinking ook niet veel. De andere bepalingen zijn veel belangrijker (CRP bijvoorbeeld).

• Kees

Dames,

Bij bloedonderzoek bij ziekten waar ontstekingen een rol spelen wordt meestal de BSE en de CRP gemeten ( zie de verklaring hieronder )

De bezinkingssnelheid van de erytrocyten in het plasma wordt gemeten door een buisje bloed af te nemen dat onstolbaar is gemaakt. Het bloed wordt opgebracht in een buis met een standaard lengte en diameter. Afhankelijk van de methode is deze buis 200 mm (Westergren-methode) of 100 mm lang (Wintrobe-methode).

Meting van de BSE met de Westergrenmethode

Het buisje blijft 1 uur onder trilvrije omstandigheden staan en wordt na 1 uur afgelezen. In dit uur zijn de rode bloedcellen naar beneden gezakt en is een heldere kolom plasma ontstaan. De lengte van deze kolom wordt in millimeter gemeten. De bezinking is verhoogd als deze hoger is dan 15 mm voor mannen en hoger dan 20 bij vrouwen. Tegenwoordig wordt de bezinking na 30 minuten afgelezen en omgerekend naar een uur. De nieuwste methode is de Alifax waarbij de aggregatie van rode bloedcellen gedurende 20 seconden wordt gemeten. Deze resultaten wordt omgerekend naar de Westergren-methode.

Het C-reactief proteïne (Engels: C-reactive protein), meestal afgekort tot CRP, is een zogenaamd acutefase-eiwit. CRP wordt geproduceerd door de lever en afgegeven in de bloedbaan. Na het ontstaan van een ontsteking neemt de hoeveelheid CRP in het lichaam binnen een paar uur toe. Hierdoor is CRP waardevol voor het vaststellen van de aanwezigheid van een ontsteking of om het effect van een medische behandeling op de ontsteking te volgen. De toename van CRP wordt vaak al gezien voordat er klinische symptomen van een ontsteking door de patiënt worden waargenomen. CRP is niet specifiek genoeg om de oorzaak van de ontsteking aan te tonen, maar het is een signaalmolecuul dat aangeeft dat aanvullend medisch onderzoek nodig is.

Groeten,

Kees