MTX

• sandrab

Tegen de misselijkheid gebruik ik domperidon en gebruik ik geen melkproducten de dag voor en op de dag dat ik moet spuiten.

aften heb ik in het begin veel gehad, en daar helpt vitamine C heel goed tegen. Ik slik dagelijks 2000 mgr. het hele jaar door.

meteen goed voor je weerstand, die ook al belabberd kan zijn ivm medicijnen.

succes

• Jopie1982

Tnx. voor de tip. Ben nu ook echt zo mega beroerd. Ontzettend hoofdpijn, buikpijn enz. alleen vind ik het erg moeilijk te zeggen waar het nu door komt. Nou ja morgen blijf ik denk ik maar de hele dag in bed liggen.

Vanmiddag moest ik een nieuwe dosis medicijnen ophalen en toen heb ik gevraagd of ik AUB niet wat voor de misselijkheid kon krijgen. Nou mocht dus niet moest allemaal via de reuamtoloog lopen. Dus die dag ik maandag dan maar even bellen.

• Jopie1982

Ow ja, wat ik even niet snap. Wat is dat nou met dat zuivel?

Als je dat neemt werken je medicijnen niet goed of is dat ergens anders slecht voor?

En mag dat alleen op de dag zelf niet of ook echt de dag er voor en de dag er na niet?

Sorry voor al die vragen maar ik ben er nog niet zo in thuis.

Moet nog allemaal uitleg krijgen van de reumaverpleegkundige, maar daar hoef ik pas over drie weken heen.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

hier wat geboden en tips voor de MTX, misschien hebben jullie er wat aan:

tip 1: neem een uur voor het innemen van mtx of inspuiten van mtx een of twee paracetamolletjes in. je hebt hierdoor minder last van de bijwerkingen

tip 2: neem of spuit de mtx in voor het slapen gaan. Slapen helpt je de eerste 8 uur van die rotzooi door te komen.

tip 3: Let op je voedsel, de ene persoon heeft last van zwaar voedsel, de andere zweert bij een frikandel speciaal voor het innemen. Let een paar weken op en waarschijnlijk kom je er zo wel achter wat bij jou goed valt. Ik eet de dag erna bijvoorbeeld van die droge doorbreek toastjes tegen de misselijkheid.

tip 4: Geen zuivel, bij tabletten mag je voor en na inname geen zuivel eten, omdat dat de opname van het medicijn in het lichaam tegenhoudt waardoor de concentratie in je bloed hoog blijft waardoor bijvoorbeeld je lever overbodig belast wordt en je gewrichten er geen baat bij hebben. Hoe lang van te voren en erna= Daar lees ik verschillende verhalen over. Mijn reumaconsulent houdt 4 uur ervoor en 2 uur erna aan.

tip 5: Hou je rustig, het heeft geen zin om tegen de mtx in te gaan. Kijk een dvd of je favoriete series. Lekker lui op de bank, met een fleecedekentje over je heen. wat crackers erbij en een pot thee.

Groetjes Marieke beheerder en ervaringsdeskundige, ik spuit nu zo´n 6 jaar mtx.