MTX

• Jopie1982

Ben verdrietig, gisteren in het ziekenhuis geweest, met mijn enkel gaat het alles behalve goed.

Daarom nu toch def. overstappen naar MTX. ben er toch wel verdrietig over, misschien moet ik juist blij zijn, maar ik zie het toch

als een achteruitgang.

Nu een hoop zware medicijnen rijker en ook 4 extra afspraken in het ziekenhuis.

Zie tegen de bijwerkingen op en heb nog altijd veel pijn aan mijn enkel.

Waarom kan ik niet weer gewoon normaal zijn……..

Sorry hoor maar ik zit er gewoon echt even doorheen.

Ben verdrietig, voel me niet lekker en zie het gewoon niet zitten.

T is even genoeg….. t is even klaar…maar het ook gewoon een keer goed gaan.

• ben

Hoi jopie,

Heel erg balen dat je nog steeds last hebt van je enkel. Ik ben enige tijd geleden ook begonnen met MTX. Het heeft mij ook veel moeite gekost

om toe te geven dat ik zwaardere medicijnen nodig heb. Het voordeel van deze medicijnen is dat zo over het algemeen goed werken.Het duurt wel enkele maanden voordat je er echt iets van merkt. Ik heb overigens de mtx niet in pil vorm. Ik injecteer bij mijzelf en dit gaat best goed.Op deze wijze is de kans op bijwerkingen íets' kleiner. Een nadeel van deze medicijnen is dat je op een of andere manier wel je levenswijze moet aanpassen ter voorkoming van eventuele bijwerkingen. Ik zou zeggen zet hem op en laat de moed niet zakken.

• Jopie1982

Bijwerkingen heb ik nog niet eens naar gekeken.

Kwam er net per toeval achter dat je eigenlijk geen alcohol meer mag nuttigen, maar ik ben dus wijninkoper…..dus ik gebruik sowieso 100% zeker weten wijn.

Mag ik dan de MTX nu niet gebruiken of valt dat wel mee?

En wat heb jij qua levensstijl allemaal moeten aanpassen??

• sandrab

ik gebruik al 8 jaar mtx en wat de alcohol betreft houd ik er rekening mee dat ik een dag voor, tijdens en na geen alcohol drink en veeeeel water.

er is natuurlijk altijd nog zoiets als kwaliteit van leven !!!!!!!!

succes !

gr. sandra

• Jopie1982

Tnx. Sandra je maakt mijn dag weer goed.

Niet dat ik nu PERSE alcohol MOET en WIL drinken, maar anders verlies ik gewoon mijn baan. En daar zit ik helemaal niet op te wachten.

Dan wordt het dus zaterdag, zondag en maandag niet drinken en dat moet prima te regelen zijn.

Zijn er nog veel andere dingen die jullie niet kunnen/mogen?

En de reumatoloog vertelde mij dat je er wel beroerd van kan worden (ik reageer sowieso heftig op medicijnen) zijn jullie er een dag beroerd/naar e.d. van?

• famke

Op de dag dat ik mtx neem drink of eet ik geen melkproducten behalve een ei.

Tussen de middag eet ik namelijk wel vaak een gebakken ei (behoefte aan vette hap).

Op de dag zelf geen alcohol.

Mtx, sowieso geen enkel medicijn, niet innemen met vruchtendrank.

Groet en succes,

Famke

• aletta

Het is tijden geleden dat ik MTX gebruikte, maar innemen met veel water helpt tegen de misselijkheid. En ik ben serieus geminderd met alcohol.

Ik zou wel je baan eens bespreken met de reumatoloog. Heel eerlijk gezegd is de combi wijninkoper en reuma niet ideaal. MTX is nog licht vergeleken met andere medicatie, ik kan echt maar maximaal 1 glas per week drinken nu.

Het is makkelijker om je om te scholen of met iets anders te beginnen als je je nog redelijk goed voelt en je het ZELF kunt ipv dat het UWV je dwingt om het te doen.

• ben

De kwaliteit van het leven staat voorop. Een ieder maakt daar zijn eigen keuzes in. Ikzelf en ik denk menigeen hier op het

forum ben mijn zelf vaak tegengekomen. Ik denk dat het belangrijk is dat je een juiste balans vindt tussen inspanning en ontspanning.

De reuma speelt vaak op wanneer je gestrest bent. Je voelt vaak zelf wel al aan of iets goed is of niet. Het is alleen aan jou de keuze of

je dingen wilt veranderen. Probeer in ieder geval positief te blijven denken hoe zwaar het ook af en toe kan zijn.

• Joke (moderator)

Hey Jopie,

Balen dat het nog steeds niet goed gaat met je enkel……………wat dat

betreft kan ik je wel de hand schudden want bij mij is het ook nog steeds

zwaar k..

Wat betreft de MTX ben ik er helemaal blij mee ……….ik spuit 1x per week

MTX en slik 3x per dag 1000 mg sulfasalazine en dan nog 2x per dag

plaquenil en 2x per dag diclofenac.

Ik voel me hier goed bij de ontstekingen zijn een heel stuk minder.

Ik ben ook ooit begonnen met pilletjes MTX dit ging bij mij niet goed

omdat m'n hele mond onder de aften zat door de pillen.

Weet in welke sterkte je de MTX moet slikken want dat maakt ook heel

veel uit.

Hou ons op de hoogte.

Veel sterkte verder

Liefs Joke

• Jopie1982

Balen dat het bij jou ook nog steeds niet goed gaat.

Helaas reageer ik ook niet echt lekker op de medicijnen, mijn mond is van binnen helemaal kapot.

Bepaald eten kan ik helemaal niet meer verdragen en mijn maag en darmen zijn helemaal de weg kwijt. En dan ook nog eens die misselijkheid.

Begin me nu toch al af te vragen of het niet gewoon griep is……

Ja die enkel maak ik me ook zwaar zorgen over….hoop echt dat ik gewoon weer normaal de dingen er straks mee kan doen.