Illusie of realistisch...?

• Pepe

Geachte heer Tijdink,

In 2011 bestaat het Reumafonds 85 jaar. Op de drempel van het jubileumjaar kijken wij vooruit. En wie vooruit kijkt moet durven dromen. Mijn droom is dat het Reumafonds over vijftien jaar geen eeuwfeest hoeft te vieren. Omdat reuma dan te genezen en ook te voorkomen is. Deze droom deelt het Reumafonds met de vele jonge reuma-onderzoekers en vasthoudende ervaren wetenschappers.

Dankzij u als donateur, collectant of andere geïnteresseerde hebben we in de afgelopen 85 jaar veel bereikt. Daarom durven we ook volop te dromen dat het ons lukt reuma te genezen en te voorkomen voordat het Reumafonds 100 jaar wordt.

Heel hartelijk dank voor uw steun en interesse in het afgelopen jaar. Ik hoop van harte dat u onze droom blijft delen en meehelpt deze te realiseren. Ik wens u een zo gezond mogelijk 2011. Op naar een toekomst zonder reuma!

Met vriendelijke groet,

Lodewijk Ridderbos

Algemeen directeur

• angelique1

we zullen zien en blijven hopen:)

• Kees

Er is al 100 reumatologie. Zouden ze dan in 15 jaar de reuma onder de knie krijgen? ik heb zelf bijna 50 jaar RA en toen was ik al onder behandeling van professor Goslings in het AZL te Leiden. Eigenlijk zijn ze nog geen steek verder in die 50 jaar behalve als je goed reageer op biologicals en niet moet stoppen wegens de bijwerkingen. MTX werkt ook redelijk maar weegt vaak niet op tegen de bijwerkingen die soms erger zijn dan de kwaal.

Wel kunnen ze enigzins zien of je een agressieve of een mildere vorm van reuma hebt. Maar wat schiet je daar nu mee op?

Er spelen helaas nog te veel stofjes mee om een afdoend medicijn te ontwikkelen. Het mechanisme van RA is nog lang niet achterhaald. Als ik alle krantenberichten geloofd had de afgelopen 50 jaar dan was ik al 10 keer genezen geweest. Maar eenmaal zullen ze er wellicht achterkomen. Dus nog maar even roeien met de riemen die beschikbaar zijn. Gelukkig zijn er niet alleen active perioden maar ook minder active, dus daar genieten we extra van.

• karl

Ze komen vast weer een stuk verder, maar reuma de wereld uit in 15 jaar?

Ik zeg: NO WAY. Sterker nog, we krijgen er (door de vergrijzing) de komende

15 jaar heel veel reumapatienten bij. Ik hoop dat de servers van dit prikbord

het extra verkeer aankunnen.. :D

groeten van karl

• Marieke (Beheerder)

Haha Karl,

maak je over de servers van dit prikbord maar geen zorgen. Ik hoop dat we ze eruit kunnen knallen, Sanoma zal blij met ons zijn.

Groetjes Marieke