frauderende PGB-houders

• heric

Ik moet even mijn verbijstering uitspreken. Gister was ik bij een concert van De Dijk en kwam daar een kennis tegen. Die vertelde doodleuk dat zij samen met haar vriendin op kosten van het PGB van de gehandicapte zoon van haar vriendin gezellig samen een avondje uit waren. De gehandicapte zoon was in geen velden of wegen te bekennen. Op dat moment was ik te verbijsterd om te reageren en twijfelde zelfs aan mijn eigen waarneming. maar degene met wie ik daar was, had hetzelfde gehoord (ik heb het nog even nagevraagd..) .

Natuurlijk weet ik wel dat het een fluitje van een cent is om de boel op te lichten en ik heb ook wel in de krant gelezen dat het vaak gebeurt. Maar toen ik hier zo direkt mee geconfronteerd werd, viel me de bek open en ik merk andaag dat ik er enorm door ben geraakt. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je met zo'n regeling zo eenvoudig kunt frauderen? Waar is het besef van verantwoordelijkheid gebleven? Solidariteit?

Ik ben geen pietlut, maar ik vind dit zo onwaarschijnlijk a-sociaal dat ik gewoon zin heb om te gaan klikken ergens bij een instantie. Heeft iemand tips?

• aletta

Bel eens naar de gemeente waar ze wonen……

Ik kan heel erg boos worden om dit soort mensen. Zij zorgen ervoor dat Nederland kapot gaat. Wat mij betreft krijgen ze geen cent meer voor de verzorging van hun gehandicapte kind. Helaas pak je daarmee dan dat kind…

• Andie

Hallo Heric. Diezelfde neiging zou ik ook hebben. En dit is nog maar een klein voorbeeld. Er gaan hele gezinnen op vakantie van pgb geld. Wat mij betreft prima dat ze het aan gaan pakken. Misschien jammer voor mensen die het pgb eerlijk gebruiken en het een handig systeem vinden (waarom eigenlijk? ik heb het zelf nooit begrepen), maar in de praktijk worden heel veel pgb's helemaal niet gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, namelijk het inkopen van zorg. Wel als een verkapte mantelzorgsubsidie of nog erger, het financieren van niet-zorg gerelateerde zaken. Dat is jammer, want met het pgb werd een kostenbesparing op de awbz beoogd, en nu was men halverwege 2010 al door het budget heen zodat enorm veel mensen gedupeerd zijn toen zij een indicatie van het ciz nodig hadden. Ga maar weer zorg in natura vergoeden, denk ik dan, want die kostenbesparing is een utopie en vergoeding in natura is veel minder fraudegevoelig. Ik ben al net zo anti kinderopvang tegemoetkoming sinds ik van diverse mensen in mijn omgeving heb begrepen hoe zij belastingteruggaaf ontvangen over (niet betaalde) opvangkosten aan opa's en oma's die voor de schijn staan ingeschreven bij gastouderbureaus. Het probleem is, dat dit soort mazen in de wet vaak als een lopend vuurtje rond gaan en het is denk ik iets typisch Nederlands om dan mee te willen profiteren. Misschien ben ik wat kort door de bocht maar mijn haren gaan altijd overeind staan als ik dit soort verhalen lees. ‘Klikken’ kan bij een zorgkantoor (info@zn.nl) of je er iets mee op schiet weet ik niet, in elk geval ben je dan misschien je eigen frustratie kwijt haha.

• Marieke (Beheerder)

Hoi Andie,

waarom het handig is, daar kan ik wel wat over zeggen. Ik heb zelf een klein PGB en toen ik zorg in Natura kreeg kon ik niet kiezen door wie en wanneer ik zorg wilde ontvangen. Ik werk en dat betekende dat ik nooit gegarandeerd kon krijgen dat ik op tijd de zorg kreeg om op tijd op mijn werk te zijn of dat ik geen zorg kon krijgen nadat ik een avondje uit was geweest omdat het bureau niet meer na 11 uur komt. Daarnaast kwamen ze alleen op kantoortijden methotrexaat spuiten, iets wat ik liever net voor het slapengaan spuit (doe ik inmiddels zelf). Met mijn PGB kan ik de zorg inkomen wanneer ik deze nodig heb en bepaal ik zelf wie mij wanneer helpt. Veel particuliere bureau's helpen me wel ‘s avonds of vroeg ’s ochtends.

Overigens ben ik wel tegen alle misstanden natuurlijk maar ben ook heel blij met de keuzevrijheid die ik nu heb.

Groetjes Marieke

• Andie

Bedankt voor je toelichting, zo begrijp ik inderdaad dat het voor sommigen handig kan zijn om een pgb te hebben. En in het verlengde daarvan is het natuurlijk jammer, dat de reguliere thuiszorgbedrijven niet ruimere werktijden hanteren. Dan zou dat probleem ook weer opgelost zijn.

• famke

In het verleden is menig keer op deze site eenzelfde soort discussie gevoerd.

Ik blijf van mening dat fraude tot een minimum beperkt wordt wanneer je als PGB-houd(st)er zelf ook de inkoop en verantwoording doet (dus de gehele administratie). Kun je dit niet dan moet reguliere zorg worden ingeschakeld. Niet degene die het PGB nodig heeft fraudeert maar degenen die de zaken regelen voor de persoon waarvoor PGB bestemd is.

Denk ook eens aan al die bureau's die de zorg regelen voor PGB-houders.

Ook ik heb zelf een PGB voor huishzorg (regel dit zelf en doe ook de aministratie zelf). Vindt het PGB een voordeel omdat mijn hulp flexibel inzetbaar is op tijden dat ik het prettig vind.

Groet,

Famke