Vraagje

• wendy1977

Hallo ik had een vraagje in sept heb ik acute reuma gehad na een keel ontsteking dat schijnt over te gaan maar sindsdien heb ik allemaal vage klachten af en toe last van mijn botten veel van spieren en achilles pees verder veel onstekingen en infecties.

Nu doet de huisarts er verder niet zoveel mee heb het idee dat die het niet serieus neemt er is ook niks aan mijn bloed te zien.

Ik vroeg me af of iemand mijn verhaal herkend en het misschien toch nodig is om een verwijzing naar een reumatoloog te eisen.

Alvast bedankt

• Jopie1982

Reuma hoeft niet altijd in je bloed te zien te zijn.

Als je huisarts niet echt verder wilt kun je toch eens aankaarten dat je graag wat verder onderzoek wilt.

Verder is het raar dat ze zeggen niets in je bloed te zien, want als je echt allemaal infecties en ontstekingen hebt zien ze dat over het algemeen echt wel in je bloed, beetje vreemd dus.

Maar luister vooral zelf naar je lichaam als je het echt niet vertrouwd…..gewoon een doorverwijzing vragen…..wil hij/zij dat niet….dan een keer naar een andere huisarts of in nood een andere weekend arts.

Alle klachten die je noemt kunnen zeker met reuma te maken hebben…maar ook kan het gewoon griep zijn.

Met andere woorden, zekerheid heb je niet. En dat wil je graag….dus er achter aan blijven gaan.

• Joke (moderator)

Ik ben het helemaal met Jopie eens beter één keer te veel na

laten kijken dan een keer te weinig.

En wat je allemaal beschrijft hoort niet dus ik zou zeker voor

een doorverwijsing gaan.

Verder hoef je de reuma ook niet in je bloedbeeld te hebben

dit komt bij veel meer mensen voor.

Hou ons op de hoogte en sterkte.

gr Joke (moderator)

• KarinH

Hallo Wendy,

Zoals Jopie en Joke al zeiden: reuma hoef je zeker niet in je bloed te zien. Artsen zijn vaak erg gefocust op de bloedbezinking: als die normaal is, zijn er dus geen ontstekingen. Dat is dus lang niet altijd waar! Laat je daarmee dus zeker niet voor de gek houden.

Als je niet zeker bent van jezelf, zou je altijd naar een fysiotherapeut kunnen gaan, die kan over het algemeen vrij goed beoordelen of er ontstekingen zitten. Je hebt hiervoor geen verwijzing nodig.

Bij mij heeft de fysiotherapeut namelijk ook jaren geleden de diagnose reuma gesteld omdat huisartsen mij niet serieus namen.

Luister vooral goed naar je eigen lichaam en laat je niet zomaar wegsturen.

Veel succes en sterkte.

Groet,

Karin

• Kees

Van acute reuma houd je meestal geen beschadigde gewrichten over. Op latere leeftijd wel vaak hartklep problemen veroorzaakt door acute reuma op jeugdige leeftijd..