misselijk

• miranda1963

Kennen jullie dat ook? Misselijk van het medicijngebruik?

Eigenlijk ben ik iedere dag wel een keer misselijk. Vooral ook als ik aan het koken ben en dan moet ik het ook nog eten.

Bah, vooral het vlees staat me tegen en dat eet ik dan ook regelmatig niet. Het eten gaat me steeds meer tegen staan.

Ontbijt krijg ik al niet weg. Tussen de middag 1 sneetje brood en 's avond aardappels met redelijk groente (dat gaat er dan weer wel in) of pasta. Maar alles met elkaar is het dus niet veel.

Ik vind het heel vervelend en weet ook niet wat ik er aan kan doen. Hebben jullie dit ook en eventueel ideeen waar de misselijkheid een beetje minder van kan worden. Ik zit er wel aan te denken om vitamines erbij te gaan slikken.

Groetjes Mir@nd@

• christine

Hoi Miranda,

Ben niet zo vaak misselijk, het is meer dat ik bijna geen eetlust heb. Dit terwijl ik vroeger altijd lekker trek had.

Je kan proberen steeds kleine maaltijden te gebruiken. Dus geen 3 grote maar bv een stuk of 6 kleine.

Misschien dat het dan beter gaat. Er zijn ook pilletjes voor hoor, die maken dat je niet meer misselijk bent.

Soms ligt het ook aan een verhoging in je leverwaarden.

succes!

• Andie

Welke medicijnen gebruik je? Ik verloor bij sulfasalazine (salazopyrine) mijn eetlust. Alles stond me tegen, niks smaakte. Bij een lage dosering mtx ging het beter. Bij hogere doseringen werd ik ook erg misselijk. Ik krijg nu leucovorine erbij en dat helpt prima, ik neem nu zonder problemen 25 mg mtx.

Rond de dag van inname van de mtx, geen zuivel nemen, schijnt ook te helpen. En bij mij hielp het ook altijd om iets vets te eten. Heel gek maar dan nam ik bijvoorbeeld een saucijzebroodje en dan voelde ik me weer prima :S alleen niet zo goed voor de lijn natuurlijk.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ook ik heb problemen met medicijn-misselijkheid. Overigens wordt ik van veel pijn ook misselijk.

Ook ik probeer kleine beetjes te eten en op die manier niet teveel af te vallen (ik kan het niet missen, weeg ca 50 kilo).

De dietiste gaf ook aan mij aan slim te kiezen, dus als je weinig kunt eten dan eet ik veel groente (vitaminen) en alles vol-vet (volle melk, vette… etc.) verder noten.

Ik kan meestal wel geroosterd brood wegkrijgen trouwens dus in het slechtste geval geroosterde boterhammen met alleen wat boter…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Jopie1982

Ik ben “gelukkig” alleen misselijk als ik weer op nieuwe medicijnen moet overstappen. Dan is het heel heftig en kan ik zo'n 4 weken niet normaal eten. Niet alleen misselijk maar ook echt overgeven.

Ik krijg hiervoor extra medicijnen (echt tegen misselijkheid en overgeven). Bij mij lukken droge crakcers altijd goed. Verder probeer ik dan wel bouillion te eten en voldoende te drinken.

Maar het gevoel is echt verschrikkelijk, ik hoop echt dat het snel beter voor je gaat worden.

Wie weet kun je overstappen op andere medicijnen als het echt niet gaat. Het kan niet zo zijn dat je er aan onder door gaat door té misselijk zijn.

• hvh

Hoi miranda,

Ik de misselijkheid, toen ik net met de medicijnen begon ( nu bijna 4 jaar geleden) had ik ook salazopyrine en daar ben ik heel ziek van geweest, heel veel overgeven, afvallen etc. daar moest ik mee stoppen. Nu 4 jaar verder blijk ik voor meerdere medicijnen allergisch te zijn en voor sommige vrij ernstig.

Gebruik je ook medicijnen om de misselijkheid tegen te gaan? Ik heb bij de mtx die ik gebruik ook medicijnenen gekregen om de misselijkheid te onderdrukken.

Groetjes sabine

• miranda1963

Bedankt voor jullie reacties.

Ik gebruik nog geen medicijnen voor de misselijkheid, maar daar ga ik toch maar eens naar vragen. Hoe heten deze medicijnen?

Kan dit via de huisarts? Want het duurt nog even voor ik naar de reumatoloog moet en eigenlijk wil ik daar niet op wachten.

Iedere dag misselijk zijn is echt niet leuk.

Groetjes Mir@nd@

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

vandaag weer injecties prednison gehad, het zou eetlust moeten opwerken maar ik lust meteen niks meer…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Andie

Je zou zelf eerst domperidon kunnen proberen (zonder recept bij de apotheek) of op voorschrift iets bij je arts vragen, ik krijg zelf leucovorine. Ik neem aan dat je huisarts hier wel aan mee wil werken, anders kun je je reumatoloog misschien even bellen?

• miranda1963

Bellen met de reumatoloog is geen optie. Dan kom ik op de telefonische wachtlijst en kan het een hele tijd duren voordat ik wordt terug gebeld.

Dus ik ga toch maar even naar de huisarts. Bedankt voor je reactie, Andie.

Groetjes Mir@nd@