arbeidskundig onderzoek

• SabineB

Ik heb vanochtend van mijn bedrijfsarts te horen gekregen dat mijn werkgever een arbeidskundig onderzoek gaat aanvragen voor mij.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat kan ik hiervan verwachten? Wat zijn mijn rechten hierin? Kan dit gevolgen hebben voor mijn baan? En vooral: mogen ze dit zo maar doen?

Groetjes, SabineB

• KarinH

Hallo Sabine,

Een bedrijfsarts en werkgever mogen een arbeidsdeskundig onderzoek laten uitvoeren om meer inzicht te krijgen in je situatie. Je bent verplicht hier aan mee te werken. Wel heb je achteraf de mogelijkheid het arbeidsdeskundig rapport te laten bekijken door het UWV, mocht je het niet eens zijn.

Ik zelf heb dit onderzoek vorig jaar gehad en zag er ook erg tegenop. Ik was inderdaad ook bang dat het consequenties zou hebben voor mijn baan in negatieve zin. Achteraf bleek echt dat je zelf veel inbreng kunt hebben als je dat wilt en voor mij pakte het alleen maar positief uit.

Ik hoef b.v. nu bepaalde werkzaamheden, die me eerst te zwaar waren, maar niemand op mijn werk wou inzien, nu niet meer te doen. Ik kan nu na het arbeidsdeskundig onderzoek een stuk rustiger en flexibeler (qua werkuren) mijn werk doen.

Het is wel zaak dat je je goed voorbereidt op alle vragen die op je afgevuurd gaan worden. Zet op papier wat je beperkingen zijn ook qua tijdsbestek, wanneer je klachten verergeren in combinatie met werken, maak een goede taakomschrijving van je werkzaamheden met tijdsbesteding.

Wat houdt het onderzoek in?

De eerste stap is meestal het invullen van een Functie Mogelijkheden Lijst met de bedrijfsarts. Je moet hier aangeven wat je lichamelijke en geestelijke beperkingen zijn. Denk aan buigen, tillen, trappen lopen, auto rijden, concentratie op het werk enz. enz.

Het gesprek met de arbeidsdeskundige gaat dan over je werkplek, collega's, werkomstandigheden, takenpakket enz. Bij mij was het zo dat er drie gesprekken plaatsvonden. Een met de leidinggevende, de arbeidsdeskundige en jij zelf. Een met alleen de leidinggevende en de arbeidsdeskundige en een met alleen jijzelf en de arbeidsdeskundige. Verder wordt meestal ook je werkplek bekeken, hoe ziet de plek er uit, hoeveel mensen werken er enz. enz.

Als je je voorbereidt op wat je beperkingen zijn lichamelijk en qua werk, denk dan ook goed na over wat op je werkplek eventuele oplossingen zouden kunnen zijn. Als je mogelijke oplossingen zelf aandraagt bij de arbeidsdeskundige, heb je altijd meer grip op waar het naartoe zal gaan.

Als je nog meer wilt weten of een voorbeeld wilt ontvangen van een Functie Mogelijkheden Lijst, kun je even mailen via mijn website www.artritis-psoriatica.nl.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en wens je veel succes.

Groet,

Karin

• Pepe

Ik heb hier enige ervaring in.

Ze mogen het inderdaad doen, wanneer je klachten direkt van invloed op je functie kunnen zijn.

Dat is bij reumatische klachten vrijwel altijd het geval.

Je mag verwachten dat een arts zich onafhankelijk opstelt en puur rapporteert of je geschikt bent voor de functie of niet.

Het is niet aan hem om je medische dossier te bespreken met je werkgever.

Ja, het heeft gevolgen voor je baan, indien de arts oordeelt dat het werk te zwaar voor je is en van negatieve invloed is op je gesteldheid, gezondheid of genezing.

Indien je werkplek of functie zodanig is aan te passen dat je in de toekomst mogelijk beter zult kunnen functioneren hoeft de keuring niet per definitie ontslag of ziektetraject te betekenen.

Er zijn voldoende subsidiemogelijkheden om werkplekken aan te passen.

Ook kan er sprake zijn van detachering (inzetten bij een andere werkgever, al dan niet tijdelijk)

Ook is er de mogelijkheid om een proefplaatsing aan te vragen bij het UWV (als er sprake is van werkloosheid of ziekte) om een functie uit te proberen, met behoud van uitkering.

Wat ik niet vind kloppen is dat ik in de periode van de proefplaatsing goedgekeurd ben voor het werk wat ik doe, maar de proefplaatsing niet teruggedraaid werd tot een reguliere baan. Drie maanden heb ik voor een uitkering gewerkt, terwijl ´gezonde´ collega´s wèl een contract kregen, achteraf bij sommigen al een jaar vóór ik het kreeg. Ik vind dat puur uitbuiting van gehandicapten.

Dus let goed op dat alles wat beloofd wordt ook op papier komt…!

Er wordt heel wat afgelogen in Nederland.

Sterkte en til er verder niet te zwaar aan…

Correct me if i'm wrong.

• christine

Hoi,

Je kunt een lijst downloaden de zgn: Functionele mogelijkheden lijst.

Dan kan je je al een beetje voorbereiden op eventuele vragen.

En verder niet bang zijn, zie het meer als een samen met jou jouw situatie bekijken met als uitgangspunt: hoe jij aan het werk kan blijven in de huidige situatie.

Ze zijn dit nl verplicht door de Wet Poortwachter. Verder zal jouw werkgever, mochten er aanpassingen nodig zijn, hier geld voor ontvangen.

Veel succes en sterkte.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ook ik heb er weleens een gehad. Bij mij is het wel goed geweest, ook ik heb hierdoor beter duidelijk kunnen maken wat ik wel kan en niet kan en hoe er met me omgegaan moet worden.

Het kan wel invloed hebben op je functie maar zelfs al zou je niet geschikt zijn voor je eigen functie dan mogen ze je niet zomaar ontslaan (bij een vast contract) en moeten ze kijken of ze je werk aan kunnen passen of ander werk kunnen bieden.

Sterkte!

Groetjes Marieke (beheerder)