predinison bijwerkingen

• CJ

Hallo allemaal,

Ik heb ook een vraag.

Ik heb reuma al 12 jaar. Ik slik per week 8 mtx 2.5mg tabletten, Enbrel 50mg en 150mg Arthrotec per dag. Het gaat niet zo goed met mij. Zoals jullie het weet, een hoge bezinking is een aanwijzing voor de aanwezigheid van onstekingen. Dus de reumatoloog heeft 7.5mg predinson per dag voorgeschreven die moet ik gebruiken met de andere geneesmiddelen. Ik twijfel om het in te nemen; eerlijk gezegd ben ik heel erg bang van de bijwerkingen en wisselwerking.

Is er iemand die geen last heeft van bijwerkingen vooral ■Gewichtstoename en een vollemaansgezicht ■Meer vocht vasthouden in het lichaam ?

Weet iemand wat de laagste dosering is? En helpt het ook tegen de bijwerkingen ?

Ik ben teneinde raad . Graag hoor ik van jullie.

CJ

• leo

hoi,,

ik heb totaal geen last van bijwerkingen.

ik slik 6x daags 5mg prednison met oxycontin 3x daags 10mg

heb vorig jaar een kuur gehad van 36 pillen a 5mg per dag om van de sachridose af te komen.

me huisarts geeft het me ivm sachridose en actrose.

succes en ik zou zeggen neem het gelijk.

• marjan44

Ik slik sinds 6 weken prednison. Eerst 1x per dag 7,5 mg en nu ben ik aan het afbouwen naar 5 mg. Ik heb tot nu toe geen bijwerkingen en ben erg blij met deze pillen…eindelijk weer helemaal pijnvrij!! Daarnaast gebruik ik ook MTX.

Ik zag er ook vreselijk tegenop maar vind het nu een topmedicijn ;-)

Jammer dat het inderdaad een paardenmiddel is!?!

Sterkte met je beslissing..

• Kees

Hallo CJ,

Prednison werd in het grijze verleden in grote hoeveelheden gegeven aan reuma patienten. Die kregen dus last van vervelende bijwerkingen.

Nu vindt men 7.5 mg prednison per dag aanvaardbaar. Met deze hoeveelheid zit je op de grens van net wel of geen kans op bijwerkingen.

Het kan echter in combinatie met wat je nu al gebruikt soms aanmerkelijke verbetering geven. Zelf gebruik ik nu na een zeer lange active periode van mijn RA nu eens per dag 20 mg Arava en 4 mg prednison. Ik was eerst niet zo'n voorstander van Arava want als je bijsluiter leest ga je zo voor de vlakte.

Tot nog toe valt dat reuze en ben ik van die vervelende MTX af

We zijn benieuwd of de verbetering doorzet.

Groeten,

Kees

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ook ik gebruik graag in perioden prednison hoewel mijn reumatoloog geen groot voorstander is. Eigenlijk weinig bijwerkingen behalve dat ik de eerste dagen soms wat labiel ben (meestal heb ik de eerste dagen een hoge dosering (stootkuur).

Het moeilijkste is voor mij afbouwen… dat laatste pilletje is echt heel lastig.

Groetjes Marieke

• Andie

Ik heb ook jarenlang prednison genomen in verschillende doseringen. Wat ik gek vind is dat ze het bij jou niet eerst proberen met een ‘stootkuur’ dat wil zeggen een kuur waarbij je een relatief hoge dosering prednison in korte tijd weer volledig afbouwt. Je ontstekingen zullen daar in principe helemaal van verdwijnen en zo komt je lichaam even tot rust. Vervolgens is het dan afwachten of de ontstekingen weer actief worden. Op dat moment kun je dan opnieuw overwegen of je prednison voor een langere tijd wilt gaan gebruiken. 7,5 mg is niet zo heel erg veel maar ik heb het zelf ook heel lange tijd goed gedaan op slechts 5 mg. Wat betreft de bijwerkingen heb je inderdaad wel kans op gewichtstoename en vocht vasthouden, maar wat eigenlijk erger is, is dat prednison op de langere duur schadelijk is voor je botten (osteoporose) je kunt dit tegengaan door zo snel mogelijk ook te beginnen met het nemen van een calciumsupplement. Vitamine D bevordert de opname van calcium in de botten. Soms schrijft een reumatoloog tevens alendroninezuur voor.

• miranda1963

Ik heb ook 15 jaar lang Prednison gebruikt (5 mg). De bijwerkingen die ik kreeg waren gewichtstoename (zo'n 12 kilo) en vocht vasthouden.

Dus voor dat vocht kreeg ik plastabletten en ook kreeg ik calcium voor de botten. Regelmatig werd mijn botdichtheid gemeten, zo'n eens in de paar jaar en dit bleef gelukkig goed gaan.

Verder heb ik geen bijwerkingen gehad en het heeft me goed geholpen.

Het afbouwen daarentegen is een ander verhaal. Het heeft me drie pogingen gekost en de laatste heeft toch wel een half jaar geduurd. Maar het is me gelukt! Doordat ik 6 jaar geleden Enbrel ging gebruiken werd de RA wat rustiger en wilde ik echt van de Prednison af.

Ik zou er voor gaan, want het dikker worden kun je ook van andere medicijnen krijgen. Het “weegt niet op” tegen het gemak (minder ontstekingen en pijn) wat je kunt hebben van het gebruik van Prednison, ook al is het misschien maar tijdelijk.

Groetjes Mir@nd@

• CJ

Ik ben vanochtend wakker geworden met heel fijn pijn in mij lichaam en geest. Toen ik alle berichten had gelezen, gaf ik mij een heel goed gevoel. Ik overweeg nu om Predinison te gaan gebruiken want ik wil niet zo doorgaan. Als er bijwerkingen zijn dan heeft de reumatoloog mij verteld dat ik een andere middel zou krijgen.

Nogmaals; harstikke bedankt voor alle advies tot nu toe.

Ik wens jullie allemaal en fijne dag!

• Kees

succes met de medicatie en laat nog eens van je horen hoe het verder gaat