kouder weer = meer klachten???

• Reen

Hallo allemaal,

Ik heb nu ruim 2 jaar RA en ben pas sinds deze zomer stabiel met mijn medicijnen.De afgelopen zomermaanden heb ik me weer lekker gevoeld en had ik weer zin in (nieuwe) dingen.

Maar nu het de laatste paar weken kouder is krijg ik meer klachten: 's ochtends stijver, vermoeider, duidelijk veel minder energie, gevoelige knokkels en knieen.

Herkennen jullie dit? Of zou ik met mijn medicijnen weer moeten veranderen?

Groetjes,

Reen

• Pepe

Dat kan, maar is heel persoonlijk.

Medicijnen kunnen wellicht verlichting brengen, maar dat is iets voor de reumatoloog.

Reuma gaat altijd met ups en downs, ook het weer heeft invloed, al zijn de wetenschappers hier niet over eens.

Zelf heb ik veel last als er een depressie aankomt, ik kan regen dagen van tevoren voorspellen.

Als het eenmaal regent of als het rustig weer is -zoals nu- dan is de pijn weer iets draaglijker.

Mooi zomers weer is natuurlijk ideaal, al blijft dan de golfbeweging in de pijn aanwezig.

• tecko

Ik herken dit dus echt niet. Bij mij is het net andersom. Hoe kouder hoe beter ik mij voel.

Ik had en heb met warm weer veel meer last. Volgens mijn reumatoloog hoor ik bij de 10 procent die in de winter beter zijn dan in de zomer.

gr. Marja

• sandrab

bij mij heeft alleen luchtvochtigheid een enorm effect. Ik heb een aantal weken een hygrometer in mijn huiskamer gehad en merkte idd als de luchtvochtigheid boven 70 ( normaal tussen 50 en 60) kwam ,namen mijn stijfheid en klachten toe en vooral in de ochtend had ik meer moeite om op gang te komen.

Vrieskoude en droge warmte zijn oke.

gr. sandra

• Joke (moderator)

Hoi hoi,

Ik ben het helemaal met Sandra eens bij mij ligt het ook aan de

luchtvochtigheid als voel ik me zomers wel veel beter

Maar op een klamme zomerdag kan ik ook superveel last hebben.

Liefs Joke (moderator)

• chantal

Hoi

Ook ik ben het met sandra eens. bij mij heeft het ook met de luchtvochtigheid te maken. hoe hoger die is hoe meer last ik er van heb. dus geef mij maar stabiel zomerweer of stabiel vriesweer dan gaat het het beste.

groetjes chantal

• Barb

Hallo,

Bij weersveranderingen (van droog naar nat, van kou naar warmte en andersom) heb ik veel last van mijn reuma.

Wat ik doe is mijzelf “pamperen”, ik probeer mijn lichaam aan te passen aan de omstandigheden,bv ik ben ook bijna 1 vd eersten die handschoenen aantrekt als ik de handen koud krijg (van commentaar trek ik mij niks aan!) en als de temperatuur daalt zorg ik er voor dat ik in een fijn warm bedje kan stappen als ik ga slapen, zodat ik in een wat relaxtere stand kan liggen en beter opsta. In een lekker warm bad met fijne muziek en een lekker maskertje.

Probeer het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken!

Gr.B

• Kees

Heeft het weer invloed op RA? Indirect zou dat best eens waar kunnen zijn. Als ik met mooi zomerweer op vakantie ben in een geheel andere omgeving en er zijn leuke dingen te beleven lijkt het wel of de activiteit van de reuma verminderd. Maaar dat overkomt me ook meestal met een repetitie van het zangkoor of op een bridgeavond.

Wat mijzelf betreft merk ik wel dat de meeste actieve perioden plaatsvinden in het vroege voorjaar of in de herfst.

Statistisch bezien maakt het niet uit of je met RA in Nederland of Zuidafrika woont. RA komt het in beide landen procentueel evenveel voor.

• Marieke (Beheerder)

Hoi Kees,

daarentegen komt het onder eskimo's niet voor en ook aziaten zijn zelden getroffen door reuma.

Op naar het oosten dus ;-)

Ik heb last van de weersomslag dus herfst is mijn minst favoriete seizoen.

Groetjes Marieke (beheerder)

• Kees

Hoi marieke,

Dan gaan we naar het barre noorden!

De reden dat reuma onder eskimo's niet veel voorkomt komt volgens zeggen doordat ze veel visolie gebruiken.

Dus heb ik dat zo'n 20 jaar geleden ook een jaartje geslikt in capculevorm. Helaas, geen enkel resultaat

Kan natuurlijk nog wel een overwintering in een Iglo proberen

Groeten,

Kees