Onderzoek voor school, willen jullie helpen?

• Sanne

Hallo allemaal.

Ik ben Sanne van der Kroef en moet voor school een profielwerkstuk maken. Ik en mijn partner hebben het onderwerp Reuma gekozen. We willen ons gaan verdiepen in Reuma in verband met zwangerschap. Nu hadden we alleen de vraag of mensen met ervaring ( dus die zwanger waren toen ze al reuma hadden) ons daar over wilde vertellen. bijv. Of dat u bent gestopt met uw medicijnen en ofdat de klachten erger of minder erg waren etc. Als u bereid bent ons daar iets over te vertellen, horen we graag van u!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Sanne van der Kroef

• karl

Hallo Sanne,

Hier kun je alvast een folder bestellen: http://webshop.reumafonds.nl/14/nl/artikeloverzicht/voorlichtingsmateriaal/omgaan+met+reuma

Misschien heeft iemand anders op dit prikbord nog

persoonlijke ervaringen. ;) SUCCES

groeten van karl

• miranda1963

Ik heb inmiddels 45 jaar RA en heb twee kinderen. Inmiddels ben ik zelf oma!

Maar misschien kan ik helpen door jullie vragen te beantwoorden.

Groetjes Mir@nd@

• Joke (moderator)

Ook ik wil wel helpen …….vragen staat vrij.

Ik heb 2 kids

gr Joke (moderator)

• Sanne

Hoi Joke en Miranda!

Ik vroeg me af of dat je tijdens de zwangerschap bepaalde medicijnen slikt, of dat je daar mee moet stoppen omdat het anders schadelijk is voor de baby.

Ook vraag ik me af of dat de reuma tijdens de zwangerschap erger wordt of juist minder. Als de baby geboren is, kan je dan borstvoeding geven? Als je stopt met de (bepaalde) medicijnen ga je dan gelijk als de baby geboren is weer die medicijnen slikken? Kan jou kindje nu ook Reuma krijgen, of is daar een hele kleine kans op?!

Ook ben ik benieuwd naar jullie eigen ervaringen. Alles wat jullie me vertellen, kan van belang zijn!

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes Sanne

• christine

Hoi Sanne,

Misschien kan je ook informatie krijgen bij een verloskundigenpraktijk. Meer voor de “technische”dingetjes enzo.

Succes met alles!

groeten christine

• Joke (moderator)

Toen ik zwanger was ben ik gestopt met de medicatie.

En misschien heel raar maar heb in de zwangerschap heel weinig

klachten gehad.

En een gezonde baby ter wereld gebracht dat is het allerbelangrijkste

Na de zwangerschap geen borstvoeding gegeven omdat je dat niet

met je medicatie kan beginnen.

En dat wilde ik wel graag want toen de baby geboren was en de

hormonen weer begonnen te veranderen naar de oude situatie kwam

de reuma in sneltreinvaart weer terug.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

gr Joke (moderator)

• miranda1963

Ik ben al voor de zwangerschappen gestopt met bijna alle medicatie. De zwangerschappen verliepen niet geheel probleemloos helaas. Maar de reuma werd wel rustig en dus weinig klachten. Deze kwamen in alle hevigheid terug na de zwangerschappen. Na de eerste (1984) kreeg ik erg veel last van mijn knieen met het gevolg dat ik na een half jaar nauwelijks de trap meer af kon. Na veel medicijngebruik en therapie was het pas weer wat beter na een jaar of twee. De tweede kwam dan ook pas in 1989 omdat ik eerst de reuma weer rustig wou hebben zodat ik weer rustig de medicatie kon afbouwen en stoppen. Ook hier weer hetzelfde verhaal, de zwangerschap weinig klachten en daarna de reuma weer erg onrustig.

Ik heb ondanks alle zwangerschapsproblemen twee gezonde kinderen gekregen. Bij de eerste kreeg ik een zwangerschapvergiftiging en moest mijn zoon (te laag gewicht bij de geboorte) in de couveuse. De tweede is 7 weken te vroeg geboren en was dus ook klein en een couveusekindje met een moeilijke start. Maar nu zijn ze 26 en 21 en beide gezond. In mijn familie komt reuma veel voor, dus je denkt er wel eens aan of je kinderen het niet gaan krijgen, maar daar kan je gewoon niet altijd bij stilstaan. Ik kreeg al reuma toen ik een baby'tje was van negen maanden en mijn kinderen doen het tot nu toe prima!

De reuma is na al die jaren natuurlijk niet stil blijven staan, maar het heeft mij dus er nooit van weerhouden om kinderen te krijgen. Zij zijn opgegroeid met een moeder met reuma en weten niet beter. De taakverdeling was dan ook nooit een probleem. Ik was de moeder van het voorlezen, knutselen, enz. en mijn man hielp ze leren fietsen, klussen, sporten enz.

Ook hebben ze beide jong geleerd om zichzelf aan te kleden, veters te strikken en brood te smeren en waren ze dus snel zelfstandig.

Ik ben nu 1 keer per week een paar uurtjes oppasoma (meer hou ik niet vol) en dit vind ik heerlijk om te doen. Zo ben ik toch nog betrokken bij mijn kleindochter. En ik geef duidelijk mijn grenzen aan, wat heel erg belangrijk is bij reuma.

Ik hoop dat je zo een beetje een indruk hebt en je vragen zijn beantwoord.

Groetjes Mir@nd@

• ingvild

Hallo Sanne,

Ben zelf 2 jaar geleden moeder geworden, ben inmiddels 40. Moest inderdaad stoppen met mijn medicijnen, waardoor klachten wel toenamen. Tijdens de zwangerschap juist weinig klachten. Heb meegedaan met de een studie van het AMC Rotterdam naar combi reuma & zwangerschap. Er werd in verschillende fases ( voor, tijdens en na zwangerschap ) bloed afgenomen, lichamelijke onderzoeken gedaan en er is navelstrengbloed afgenomen.

Na de zwangerschap kwamen de klachten niet heel snel terug. Heb 18 maanden borstvoeding gegeven. Achteraf gezien had ik misschien beter eerder weer moeten starten met medicijnen…..

Als je me een e-mail adres geeft, kan ik je nog meer info geven als je wilt.

Groeten, Ingvild