Wajong uitkering naar beneden, hier veel mensen getroffen?

• Jopie1982

Zucht zit al de hele dag vol verbazing naar het nieuwe kabinet te luisteren.

In de zorg zitten een paar dingen oke (geen verhogingen enz.) maar de wajong uitkering gaat naar beneden.

Zelf heb ik geeeeen idee hoeveel die uitkering is, maar ik vraag me af of mensen hier wel normaal mee uit de voeten kunnen, juist omdat je al zoveel extra kosten maakt omdat je ziek bent.

Zijn er veel mensen hier die getroffen worden door de nieuwe regelingen?

• tecko

Nee ik heb er geen last van. Waarom??? Ik krijg geen enkele uitkering en zo langzamerhand begin ik echt blij te worden dat ik dat gelukkig niet nodig heb. Houd echt met argusogen de boel in de gaten en stiekum ben ik blij dat ik me niet hoef over te geven aan het bedisselen van allerlei mensen die bepalen wat ik nodig heb en wat goed voor me is.

Zeker is het mooi dat er zo iets is als welke uitkering dan ook, als je dat om wat voor reden dan ook nodig hebt, maar ik begin meer en meer “blij” te worden dat ik destijds, 30 jaar geleden, gestopt ben met betaald werken.

Heb nu gelukkig niet de stress hoe ik straks rond zou moeten komen.

Wij zijn altijd zelfstandig geweest en in die tijd heb ik wel eens geklaagd dat ik niet mijn eigen brood verdiende en tot een tijd geleden voelde ik mij daar nog steeds vervelend om maar ik begin meer en meer rust te krijgen zeker in deze tijd waar weer heel veel mensen door de stress die dit alles veroorzaakt, misschien lichamelijk weer meer in de problemen komen.

Ik wil iedereen die met maatregelen te maken gaan krijgen heel veel sterkte toe wensen.

gr. Marja

• sabine Le Blanc

Hoi Jopie,

Ik heb zelf een wajong uitkering, ik ben volledig afgekeurd.

Wat ik heb begrepen is dat (voor de gene die de wajong blijven houden) de hoogte niet gaat veranderen. Ik heb begrepen dat aan de hoogte van geen enkele uitkering gezeten gaat worden. Maar goed het bezorgt mij absoluut slapeloze nachten.

Groet,

Sabine

• sieneke

Er is veel onrust onder de wajongers.

mijn man is bijna 50 jaar en is volledig afgekeurd heeft in 2001 een keuring gehad en hoeft nooit weer te komen.

er is geen restcapaciteit.

wordt iedereen nu herkeurd.

in de oudere wajongers is helemaal onrust, veel hebben toch een spaarpotje doordat de partner heeft gewerkt.

en als ze nu naar de bijstand meoten kunnen ze het opeten.

en het geld zijn ze hard nodig om de zorg te betalen.

verbaas mij erover dat de partijen een andere financiele bijlage op hun site hebben dan het cpb.

het cpb zegt dat iedereen herkeurd wordt maar bij de partijen wordt er niet over gesproken.

1 ding is wel duidelijk deze regering pakt de zwaksten van de maatschappij.

• chantal

Ik maak me ook veel zorgen over de wajong want wat gaat er nu allemaal gebeuren. maar er is een petitie die je kunt tekenen.

http://petities.nl/petitie/ik-ben-voor-behoud-van-de-wajong-uitkering

• Alphons

Hoi Sieneke,

als je ouder dan vijftig bent kom je in de IOAW, tenminste als je partner geen inkomen heeft.

Boven de vijftig jaar wordt je vermogen niet meegeteld bij je uitkering. Of hier een maximum aanzit weet ik niet maar dan is het een bedrag dat behoorlijk hoog is (minstens 100.000,-).

Zolang er nog niets definitiefs is zullen we het moeten doen met een kleine Wajong uitkering en een PGB dat in 2011 3%lager wordt.

Sterkte in deze roerige tijd en een niet sociaal kabinet.

Alphons

• Sabine Le Blanc

Hoi Chantal,

Dat ga ik gelijk doen!!

Alphons, bedankt voor de uitleg zo wordt het stukje bij beetje wat duidelijker!

Groet

Sabine