Even wat antwoorden op je vragen:
Biologicals (er zijn er meer, maar dit zijn degenen die ik heb gehad):
Remicade: per infuus, uit mijn hoofd 1 x in de 8 weken
Humira: 1 x per week, thuis injecteren
Enbrel: 1 x per week, thuis injecteren
Abatacept: per infuus, 1 x per maand
- Hoe gevoelig wordt je buik?
Ik heb bij zowel Humira als Enbrel geen gevoelige plekken op de injectieplaats (buik) gehad.
Ik kreeg dit wel van het middel Kineret, om de spuitplaats heen kreeg ik dikke rode plekken (soort harde schijven) en dit jeukte ontzettend.
- En hoe lang houd die gevoeligheid/pijn aan?
+/- een week. Geadviseerd wordt ook om iedere week van injectieplaats te wisselen. Ik heb het altijd in mijn buik gedaan, daar zit het meeste vet en is dus het minst pijnlijk. Rondom de navel (niet te dichtbij de nave!!!!) mag geinjecteerd worden. Je kunt dus wisselen van links naar rechts naast de navel en/of boven en onder de navel. Injecties doen absoluut geen pijn. Je moet het zien als een speldenprik. Sommige injectienaalden zijn een beetje stomp (momenteel de spuiten Metoject), maar de Enbrel en Humira hebben altijd scherpe naalden gehad.
In het begin vond ik het ook maar niets om zelf te moeten prikken. Toen ik Enbrel kreeg kwam er via de leverancier van Enbrel de eerste paar keer een verpleegkundige aan huis, die mij leerde injecteren. Het is echt een fluitje van een cent en nu doe ik het - bij wijze van spreken - tijdens het koffiezetten :-))
- Kan je ook ergens anders prikken dan in je buik?
In je bovenbeen, maar dat vond ik erg pijnlijk
- Of wat zijn de voordelen/nadelen via het infuus ten opzichten van prikken?
Bij infusen (Remicade en Abatacept) betekent het dat je echt wel een ochtend of een middag uit moet trekken. De infusen worden in het ziekenhuis gegeven als “dagopname”. Vooral de eerste keer duurt erg lang omdat ze willen weten hoe je op het middel reageert. Vooraf moet je bloed laten prikken, daarna ga je naar desbetr. afdeling en wordt je bloeddruk opgemeten en de infuusstof klaargemaakt. De eerste keer laten ze de stof heel langzaam inlopen (+/- 2 uur). Tussendoor wordt om de zoveel tijd ook weer je bloeddruk gemeten. Na het infuus krijg je ook nog per infuus een zoutoplossing toegediend (duurt +/- een half uur), daarna moet je nog een uur wachten voordat je weg mag om te kijken of er nog rare reacties optreden (misselijkheid, duizeligheid etc.).
Het infuus plaatsen vond ik niet echt prettig. Hangt er ook erg vanaf wie het infuus zet. Bij mij ging het infuus altijd in de ader aan de bovenkant van mijn onderarm (net boven je pols). Als het infuus er eenmaal inzit, voel je er eigenlijk niets meer van. Gaat het goed, mag je bijv. gewoon naar de WC lopen met infuuspaal etc etc.
Enbrel en Humira kan je lekker zelf thuis doen, dus dat kan een voordeel zijn.
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt. Succes!! Gr. Ingrid37