Glucosamine en chondroitine

• Alphons

Hallo,

onderstaand bericht kwam ik tegen in het nieuws:

Miljoenen mensen die wereldwijd de supplementen glucosamine en chondroitine gebruiken, hebben hier geen profijt van. Dat blijkt uit een Zwitsers onderzoek dat vrijdag is gepubliceerd in het British Medical Journal. De supplementen worden op zichzelf of gezamenlijk gebruikt om gewrichtspijn in knieën of heupen te bestrijden, als iemand lijdt aan artrose. De onderzoekers stellen dat de pillen ,,geen klinisch relevant effect” sorteerden. Ze adviseren verzekeraars dan ook om de supplementen niet meer te vergoeden en om ze niet meer te verstrekken aan nieuwe patiënten. Volgens de onderzoekers wordt er wereldwijd jaarlijks voor 2 miljard dollar (1,4 miljard euro) aan glucosamine gebruikt. (ANP)

Ik ben nieuwsgierig of dit ook jullie indruk is. Ikzelf heb inderdaad geen verschil gemerkt en ben ermee gestopt.

Groet,

Alphons

• Jopie1982

Deze verhalen gaan al heeeeeeeeeeeeeeel lang de ronde dat het geen effect heeft.

Toen ik zelf met slijtage te maken kreeg hebben ze me in het ziekenhuis ook glucosamine aangeraden, maar de arts zei er heel eerlijk bij dat het niet bewezen was maar dat er wel mensen zijn die er wel wat aan hebben.

Uit pure wankoop ben ik toch gaan gebruiken, en bij mij heeft het effect gehad.

Maar dat dat door de glucosamine komt is niet eerlijk om te zeggen. Mijn botten zijn niet weer aangegroeid of zo en de slijtage is er nog steeds. Wel heb ik soms minder pijn, maar dat komt ook gewoon door je hele leefwijze, ik ben minder fanatiek gaan sporten, ben meer rust gaan nemen enz.

Dus tja…..als ik heeeeeeeeeeeeel eerlijk ben.

T blijft lastig, maar goed, zo lang mensen het nog blijven kopen wordt het wel aangeboden. En ik denk dat net als ik, je die diagnose krijgt je alles wilt proberen wat evt. maar een klein beetje zou kunnen helpen.

• Feniks

Het heeft mij niet geholpen en ik ben er ook mee gestopt. Ik heb eens gelezen dat glucosamine + chondroitine niet bij alle gewrichten helpen. Bij artrose aan de knie zou de kans groter zijn dat er een positief effect optreedt dan bij bijvoorbeeld heupartrose.

• Pepe

Mij ook niet…

Olie kan een machine smeren, maar niet repareren.

• LindaP

Hoi Alphons,

Een aantal maanden heb ik glucosamine gebruikt, helaas zonder resultaat.

Groet,

Linda