Pillen maken je tot 12 kilo dikker

• Marieke (Beheerder)

Veel mensen verwachten niet dat ze bijkomen door hun medicatie, tot plots de weegschaal hen de waarheid vertelt. Veel pillen echter stimuleren de appetijt, zorgen voor een opgeblazen gevoel of vertragen het metabolisme.

Steroïden

Deze medicatie behandelt aandoeningen als allergieën, astma en reuma. Ze bootsen de hormonen in het lichaam na die het metabolisme en immuunsysteem regelen. Ze onderdrukken dus deze systemen om zo ontstekingen in het lichaam te beperken. Als je te veel steroïden opneemt, kan je lichaam vet op vreemde plaatsen opslaan. Dit zorgt er ook voor dat je meer suiker in het bloed vrijgeeft, wat ook als vet opgeslagen wordt en voor vochtophoping zorgt. Het kan de moeite waard zijn om deze effecten te aanvaarden als de ziekte waarvoor je ze neemt ernstig genoeg is.

Dokters proberen deze medicaite te vermijden en in een zo laag mogelijk dosis gedurende een korte periode te geven. Patiënten kunnen hierdoor namelijk 7 procent van hun lichaamsgewicht bijkomen of meer. Praat met je dokter om steroïden enkel om de dag te nemen in plaats van dagelijks. Bij mildere aandoeningen als allergieën kun je van medicatie veranderen.

Diabetes

Veel mensen met diabetes type 2 diabetes krijgen sulfonylurea, dat stimuleert het lichaam om meer insuline aan te maken. Maar soms maakt dit dat je bloedsuikerspiegel zo daalt dat je honger krijgt. Andere medicatie die ook voor gewichtstoename zorgen zijn Thiazolidinedione (TZD). Ze helpen het lichaam gevoeliger voor insuline te worden, maar zorgen ook dat het lichaam zout ophoudt, je doet opzwellen en voor gewichtstoename zorgt. Je kunt hierdoor tot 4,5 kg bijkomen in het eerste jaar dat je deze medicatie neemt.

Allergieën

Veel medicatie tegen allergieën werkt door receptoren in de hersenen te blokkeren die de vrijmaking van histamine stimuleren. Dit is de chemische stof in het lichaam die voor allergische reacties zorgt, als zwelling en jeuk. Maar die treft ook wel de recepteren die instaan voor appetijt, waardoor de patiënten hongeriger worden. Deze pillen maken hen ook moe en loom, waardoor ze minder actief zijn. Uit onderzoek blijkt dat mensen die antihistamines nemen een gewichtstoename van 1 procent riskeren op lange termijn. Sommige van de nieuwe medicatie als Claritine zijn selectiever wat breinreceptoren betreft en veroorzaken niet zoveel gewichtstoename.

Bloeddruk

Betablokkers zijn medicatie die hoge bloeddruk, stress, onregelmatige hartslag behandelen. Het gaat onder meer over propranolol, metoprolol en atenolol, deze verzachten het effect van adrenaline op het zenuwsysteem. Hierdoor daalt de hartslag en bloeddruk, maar ook het metabolisme, waardoor je minder calorieën verbrandt. Ze maken je eveneens minder actief, waardoor je bijkomt. Je kunt tot hierdoor tot 4,5 tot 9 kilo verdikken. Om dit te voorkomen, vraag je aan je dokter om ‘ace-inhibitors’, zij verlagen een bepaald hormoon waardoor je bloedvaten zich ontspannen en je bloeddruk daalt zonder dat je honger krijgt.

Antidepressiva

De meest voorgeschreven antidepressiva zijn Prozac en Seroxat, maar er zijn ook oudere types als tricyclics. Deze kunnen ervoor zorgen dat je brein niet het signaal krijgt wanneer je genoeg gegeten hebt. Na zes maanden komen patiënten met deze medicatie gemiddeld 10 procent van hun lichaamsgewicht bij. Seroxat is het de grootste boosdoener. Bij tricyclics verdikken patiënten tot 5 kg. Uit onderzoek blijkt dat gewichtstoename vaker begint na zes maanden van continu gebruik. Overschakelen op modernere medicatie als Wellbutrine of Zyban kan ook een stabiel gewicht te behouden.

Kankertherapieën

Terwijl de meeste mensen kanker associëren met gewichtsverlies, veroorzaakt Megace, een medicijn dat gebruikt wordt bij vrouwen, substantiële gewichtstoename. Het wordt als medicatie bij anorexiapatiënten gebruikt om de appetijt op te wekken. Een ander neveneffect is misselijkheid, zodat patiënten meer eten om hun maag te kalmeren. In zes maanden tijd kan je 10 kg verdikken door Megace. Omdat veranderen van medicatie geen optie is, kun je meer sporten en minder calorieën opnemen. (ep)

11/09/10 14u54

bron: hln.be

• Jopie1982

Tjaaa helaas geloof ik het gelijk.

Daar medicijnen ben ik ook 25 kilo zwaarder geworden.

Heb er 10 kilo weer vanaf gekregen maar meer lukt niet, echt dik (letterlijk en figuurlijk) balen.

Erg jammer dat deze dingen gebeuren vaak heb je al problemen genoeg en kun je dit er helemaal

niet bij hebben.

• chantal

Ik geloof het ook gelijk

ben ook van medicijnen veel aangekomen.

daar baal ik heel erg van.

heb er nu een aantal kilo vanaf er moeten er nog zeker 10 :(

• miranda1963

Prednison is een goed voorbeeld van een echte dikmaker. Ik ben hier ook vele kilo's van aangekomen. Tevens vetophoping rond de maagstreek. Nu zijn na het stoppen met de Prednison er toch wel een aantal kilo's afgegaan gelukkig, maar mijn dikke maag is helaas gebleven. Daar baal ik wel van.

Groetjes Mir@nd@

• Ingrid37

Nou ik weet wel zeker dat het waar is. Ik heb tot aan de start met Prednison (2002) altijd 55 kg gewogen. Altijd een goed figuur gehad, maatje 36/38. Nu weeg ik tussen de 65 en 70 kg en ben van cup 75B naar 90C gegaan. Ik ga niet eens meer op de weegschaal staan. Het lijkt alleen maar erger te worden. Ik gebruik nu sinds 3/4 jaar, naast de Prednison, door gebruik van Arava, bloeddrukverlagers Metoprolol en zie deze nu ook tussen het lijstje met dikmakers staan.

Om even terug te komen op het topic van Yvon (burn-out) wat gaat over haar frustratie, het accepteren van reuma, het niet meer kunnen werken of noodgedwongen minder te moeten werken. Deze frustratie ben ik inmiddels redelijk te boven, maar mijn grote frustratie is dus mijn gewicht. Op foto's herken ik mezelf niet meer. Als anderen foto's van mij zien uit 2000 of 2001 zeggen ze vol verbazing: “ben jij dat? ik herken je helemaal niet”. Nee ik mezelf dus ook (nog steeds) niet. Het doet me pijn. Ik kan het maar moeilijk accepteren. Ik zou ook niet weten wat eraan te doen. Ik eet gezond, geen zoetigheid. Maar ik heb de hele dag door trek. Probeer me in te houden door geen tussendoortjes (stukken kaas oid) te nemen en dat lukt me ook wel, maar afvallen, nee…… Bij mij heeft dit ontevreden gevoel over mijn uiterlijk een duidelijk negatief psychlogisch effect. Ben ook heel benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Ben benieuwd naar jullie reacties!

• 0

hallo

ik herken het ook. helaas slik ik ook de nodige medicatie. verschillende soorten.

ook ik heb door de prednison o.a. die vetophoping rond de maag.

hoe lang ben jij nou gestopt miranda met die prednison?ik nu 3 maanden.

mijn internist vertelde mij dat pas als je 1 jaar lang helemaal geen prednison hebt genomen, de predni. dan pas uit je lichaam is.

ik ben er 40 kilo van aangekomen.woog ook altijd rond de 60 kilo. met veel moeite heb ik er nu ongeveer 10 kilo vanaf.

maar onder de 90 kg. wil mijn gewicht maar niet komen, wat ik ook doe.als ik dan bijv. zo'n afvalprogramma zie op de tv a la sonja bakker(sos sonja) ,dan zie ik die mensen vaak de hele dag door eten. dan vind ik het niet zo gek dat die zo veel aangekomen zijn.

ik doe dit helemaal niet, dat vele eten en tussendoortjes enzo. en toch zoveel aangekomen. heel erg frustrerend!ook herken ik het verhaal over het ‘ accepteren’ van je ziekte(s) ,maar dat gewicht, daar heb ik de grootste moeite mee.:S

altijd maar in de grote maten rekken kijken. ik baal er zo van…….

• miranda1963

Ik ben nu anderhalf jaar van de Prednison af (na 15 jaar gebruik) en het afrvallen heeft echt wel een tijd geduurd. Nu moet ik wel zeggen dat ik door de Prednison geen extra eetlust kreeg waardoor ik kilo's aankwam. Vocht vasthouden was wel een heel groot probleem. Een dikke bolle toet en vooral de romp werd maar ronder en ronder, terwijl mijn eetlust niet fantastisch is. Na het afvallen bleef die dikke maag en daar baal ik gewoon vreselijk van. Buiten het feit dat het niet leuk is om dik te worden (goh, wat zie je er toch goed uit ( :X) , is het vooral de extra kilo's die je weer meezeult, wat niet goed is voor je gewrichten.

Al met al is medicijngebruik waar je dik van word voor reumapatienten niet altijd de handigste oplossing, maar je moet kiezen tussen twee kwaden.

groetjes Mir@nd@

• 0

hoi miranda,

wat is jouw leeftijd?

ik ben 40 jr.

hoeveel kilo is er nu af dan bij jou?

groetjes

• miranda1963

Ik was 12 kilo aangekomen en woog 90 kilo.

Nu schommel ik een beetje tussen de 79 en 80 kilo. Moet er wel bij zeggen dat ik 1.75 lang ben, dus ik vind het gewicht nog best acceptabel.

Als ik sommige anderen hier zie die wel 40 kilo zijn aangekomen, mag ik nog mijn handjes dichtknijpen.

Groetjes Mir@nd@

• miranda1963

Nog vergeten ze zeggen: ik ben 47 jaar!

Groetjes Mir@nd@