Hallo, mede(lijders)
Ik heb sinds 3 jaar reuma, kwam opzetten als kakken,agressief en heel actief, van de ene op de andere dag kon ik niet normaal lopen.
Om een lang verhaal kort te maken, ik had best wel een heftige functie, 36 uur per week.Oke, een plan de campagne gemaakt met de reumatoloog.
De nodige medicijnen gespoten, MTX en Enbrel, diclofunac en foliumzuur,maar op een gegeven moment was het geestelijke lijntje gebroken!! Ik had wel te maken de afgelopen 3 jaar met erge vermoeidheid, maar dapper genegeerd, ik KON het allemaal wel!! Opgegroeid in de 60-er jaren in een gezin van 11 kinderen, dus,: niet zeuren maar poetsen!!! was het motto.
Op een gegeven moment besefte ik dat ik dag en nacht bezig was met mijn werk, eigenlijk kon ik het niet meer aan, maar onderkende dit. Ik wilde niet op vakantie, want ik kwam daar ook niet tot rust als in je vakantie nog steeds aan je werk moet denken.Ik kon ook om de onbenulligste dingen huilen, op de raarste momenten.Echt niks voor mij!!!
Iedere nacht werd ik rond 3 uur wakker en was weer met mijn werk bezig, notitie-briefjes op het nachtkastje!!!
Heb mijn ziekte onderkend !!! Pluk ik nu de vruchten van, ik wilde er niks van weten!!! Beetje medicijnen, dan lukt het allemaal wel… nee dus!!!
Ik zit nu sinds een maand thuis met een soort van burn-out ( rotwoord! hoort niet bij mij, dacht ik )
Ik ga een reintergatieproject in, ik heb een DIJK van een bedrijfsarts,staat volledig achter me, maar waar ik zo`n moeite mee heb is, reuma is een lijfelijke ziekte, ik heb er nu een
“ geestelijke ” ziekte aan overgehouden.
Ik had graag gewild, dat mensen die met reuma te maken krijgen en die nog volop in het werkproces zitten, gewaarschuwd worden dat het onomkeerbaar is, dat het niet met een pilletje wel overgaat.
Dat DUIDELIJK wordt dat het de rest van je leven bij je hoort, dat je, als er eenmaal reuma is geconstateerd, er geestelijk ook een gigantische inpact plaats gaat vinden.
In mijn geval gaat het over een gevoel van Falen, ik kan niet meer meedraaien in de werkwereld, de baan waar ik zo voor heb gevochten, verdiend,vervolgens gekregen, en door die kl.. reuma na 3 jaar weer moet laten gaan!!!!
Dit wilde ikeven kwijt……