Wetend dat uiteindelijk ik zelf de beslissing zal moeten nemen zou het fijn zijn om toch eens ervaringsdeskundigen te laten zeggen wat hun gevoel is.
Ik heb kort geleden al laten weten dat ik er helemaal door zat. Jullie reacties hierop hebben mij veel goed gedaan. Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest om na te laten kijken of de vermoeidheid kwam van de hoge bloeddruk medicatie maar dat was niet het geval. Afgelopen donderdag weer naar de reumatoloog en ook daar de goede man proberen uit te leggen wat er aan de hand was. Hij doet zijn best om het te snappen maar mijn gevoel zegt me dat hij het klinisch bekijkt, wat vanuit zijn standpunt gezien ook vrij logisch is. Maar reuma is nu eenmaal niet alleen een klinische ziekte. Hij wil me overzetten op Cimzia. en met enige trots kreeg ik te horen dat ik de primeur had in ons ziekenhuis. Ik zal de eerste zijn die dat krijgt. Fijn zal me in principe worst zijn. Maandag naar de reumaverpleegkundige en bij haar had ik meer het gevoel dat ze naar mij keek ipv de reuma. Hoe dan ook ook zij vaart blind op medicatie en dat is nu net wat mij zo dwars zit. Ik wil weer controle over mezelf en die ben ik volkomen kwijt, maar ik heb ergens ver weg gestopt het idee dat ik meer informatie nodig heb en niet weet hoe ik uit moet leggen wat ik nou eigenlijk wil.
Diep in mijn hart zou ik willen stoppen met de medicatie want mijn ik is mijn ik niet meer. Mijn lijf doet niet meer wat ik wil en dat heeft niks met de pijn te maken, want pijn heb ik vrijwel niet meer. qua pijn zit ik op een 2 laat ik maar zeggen en qua gevoel van lijfelijk onbehagen zit ik op een dikke 10. Daar gaat het dus mis.
Het heeft niet te maken met accepteren van het feit dat ik reuma heb maar wel met het feit dat ik zo ongeveer gedwongen word om mijn lijf zieker te maken en dat is wat ik dus niet meer wil.
De medicatie neem je om de gewrichten niet kapot te laten gaan maar ondertussen help je de rest wel naar zijn grootje. Ik ben nu 51 jaar en als ik een beetje mazzel heb dan plak ik er nog een jaar of 30 achteraan en wil ik dan 30 jaar leven met het idee dat mijn gewrichten in goede staat blijven maar niet heb kunnen leven of leef ik 30 jaar met de wetenschap dat ik de laatste pak hem beet 15 jaar kapotte gewrichten kan hebben. Dat is dus een keus die ik zal moeten maken.
Binnenkort zal ik een week of 4 moeten stoppen met de Humira omdat dat eerst uit mijn lijf moet zijn voor ik met de Cimzia begin en ik wilde dan ook gaan stoppen met de MTX. Gewoon maar kijken hoe het gaat. De reumatoloog vind dat niet goed maar hij heeft geen reuma en hoeft die troep niet in zijn lijf te pompen.
Jullie weten hoe dat is en ik mag ook aannemen dat die vragen ook bij jullie wel naar voren zijn gekomen.
Ik hoop dat jullie een beetje wijs kunnen worden uit mijn verhaal en wat eigenlijk nog belangrijker is, gewoon dank jullie wel voor het “luisteren”.
gr. Marja