depri van de pijn

• chantal

hoi

heb weer heel veel last van mijn gewrichten 4 gewrichten ontstoken(elleboog, beide knieen, pols/duim) en 2 volgens mij een beginnende ontsteking. ben vorige week bij mijn arts geweest die kan momenteel niet veel doen omdat ik veel medicijnen heb gehad waar ik niet tegen kon, nu is de bedoeling dat ik humira ga gebruiken maar ik ben niet bacterie vrij. heb vorig jaar na een operatie een bacterie opgelopen en dat gaat nog niet geod. Heb nu heel veel pijn en weet gewoon niet meer wat ik moet doen. ja huilen maar daar kom ik niet ver mee. en wil ook niet bij de pakkeneer gaan zitten. Word hier gewoon heel erg depri van wil niks(kan ook niet veel) wil het liefst op bed liggen en slapen. slapen tot de ontstekingen voorbij zijn. Hebben jullie tips wat ik kan doen? heb al vanalles geprobeerd zoasl onder de douch gaan staan en koele bewegen met rust af wisselen maar tot op heden heeft niks gewertk misschien hebben jullie nog wel andere tips voor mij

• Joke (moderator)

Hoi Chantal,

Heb je al eens aan de fysio gedacht die weet vaak bij mij

wel raad en al helpt het niet direct alleen je hart luchten bij

iemand met alle begrip ik soms ook al heel fijn.

En kan dan ook heel veel verlichting geven.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je snel wat aan de

betere hand bent.

gr Joke (moderator)

• christine

hoi chantal,

erg herkenbaar jouw verhaal. soms rol je van het een in het ander, en probeer dan maar eens optimistisch te blijven. ook de zorgen wat de toekomst gaat worden kunnen je bezighouden.

wat mij helpt is een bepaald schema aan te houden, dus zolaat opstaan, dan dit en dan dat.ik merk dat ik er houvast aan heb, het veranderd niet veel aan de pijn etc.maar het biedt structuur. de dagen “hak”ik zo in een soort van stukjes, zeg maar. verder kan inderdaad een goed gesprek met een deskundige, welke vorm dan ook, helpen. en ik ben gestopt om teveel te verwachten van anderen, bedoel dit niet negatief maar je moet het uiteindelijk toch zelf doen. ook heeft mindfullness mij erg gehoplen, leven bij het moment.

wens je sterkte en heus er komen echt betere tijden, al zie je dat nu niet zo.

groeten christine

• chantal

Dank jullie wel voor jullie reacties

Ik ga al naar een fysio maar merk dat ze niet zoveel verstand heeft van de reuma vorm van mij want ze zegt steeds dat ik een tenniselleboog heb en ben vorige week bij de arts geweest en die zegt nee dat is geen tenniselleboog dat is van de reuma je hebt de aanhegtingen van de spieren ontstoken en zo ook in de knieen. Ook praat ik al met een psycholoog omdat ik de reuma niet geod kan accepteren ik ga steeds over mijn eigen grenzen heen. Ik verwacht niet dat iemand wat voor me kan doen weet dat ik het alleen zelf kan doen alleen ik moet het doseren maar dat lukt niet goed waardoor ik geregeld de gevolgen ervan kan dragen

• tecko

Kan je op dit moment maar 1 advies geven en dat is zoeken naar een fysiotherapeut die weet wat reuma is en die de moeite wil nemen om zich te verdiepen in jouw vorm van reuma.

Ik heb er ook lang over gedaan voor ik die van ons heb gevonden maar het was de moeite waard. Natuurlijk kan hij mij niet van de reuma af helpen maar hij geeft me wel de nodige verlichting op momenten dat ik dat nodig heb. Daarbij heb ik de mazzel dat ik hem vrijwel ten allen tijde kan bellen. Geen lange wachttijd en persoonlijke aandacht.

Toen mijn man destijds een nieuwe heup kreeg en verging van de pijn heeft hij hem gebeld toen we naar huis reden van het ziekenhuis. 's Avonds om half 11 kwam hij nog langs en constateerde dat hij een oedeem been had.

M.a.w. zoek door tot je een goede hebt gevonden

Wij zijn super blij met onze fysiotherapeut dat kan ik je wel vertellen. Er komen mensen bij hem die een uur moeten reizen.

Ik zal niet zeggen dat hij een super-peut is maar voor ons werkt het perfect.

Verder kan ik je alleen maar zeggen dat het weer bergopwaarts zal gaan maar weet ook dat dat op dit moment een beetje een dooddoener is.

In drente zeggen we dan “hol de kop d'r veur”

groetjes Marja

• aletta

Zou het voor jou niet eens wat zijn om een revalidatietraject te doen? Ik zit (pff al maanden nu) in zo'n traject met oa ergotherapeut, fysio, bewegingsagogie en psycholoog (niet allemaal tegelijk, maar die zijn wel allemaal voorbij gekomen) om juist eens wat meer inzicht te krijgen in wat mijn grenzen dan zijn en wat ik nog wel en niet kan.

Is bij mij wegens mijn gedeeltelijke afkeuring via het UWV gegaan ( de verwijzing dan) maar zelfs je huisarts mag je daar al naar toe verwijzen en het heeft mij echt heel veel geholpen (oa ook door die mindfulness die al eerder genoemd is hier)

• chantal

ja opzich zou dat denk ik niet slecht voor mij zijn. daar ga ik het als ik weer naar mijn arts moet het over hebben dat is in oktober heb nu allemaal onderzoeken en vakantie dus daar wil ik eerst van genieten. maar dank je wel voor de tip.

• Marieke (Beheerder)

Enne natuurlijk hier gewoon af en toe je hart luchten… allemaal mensen die het in ieder geval herkennen en begrijpen. we kunnen je klachten niet verlichten maar wel af en toe naar je luisteren. Na het typen van je mailtje zijn er weer tien minuten voorbij en je krijgt hopelijk wat steun van de mensen hier. Misschien doet dat ook nog wat goed.

Groetjes Marieke (beheerder)

• chantal

Je klopt dat doet ook goed om er met mensen die het zelfde hebben over te praten en steun van te krijgen

• Jopie1982

Hee Chantal,

Wat balen dat je zoveel pijn hebt. Zoals al eerder gezegd door anderen kunnen wij je denk ik allemaal wel begrijpen. De meesten hebben hier wel van die momenten dat ze onwijs veel pijn hebben.

Mij helpt het vooral om erg te luisteren naar mijn lichaam, vaak ga ik maar door en ga ik maar door maar dat kan niet altijd. Dus moet ik luisteren en verplicht rusten.

Soms ga ik 3 keer per dag even een half uurtje liggen gewoon liggen niet slapen maar even mijn lichaam tot rust laten komen. Ook een brace en warm houden en een warme douche/bad helpt mij altijd.

Heb jezelf ook reuma dan of heb je alleen pijn door je ongeluk?

Dit is namelijik een wereld van verschil qua behandeling.

Verder is warm houden, rust geven en goed je bovenbeenspieren trainen in jouw geval erg goed, want dan kun je de klappen op je knie beter hebben en verminderen.

Verder hoop ik wel dat je snel van je deprie gevoel af bent want dat is niet goed. Probeer er niet te lang in te blijven hangen. En gewoon hier je verhaal neer zetten.

Sterkte.