Vergoeding TNF-alfaremmers

• Paul (moderator)

TNF-alfaremmers / bron: reumabond.nl

Minister Klink van VWS is van plan de financiering van enkele TNF-alfaremmers te wijzigen per

1-1-2011. De minister heeft hierover op 14 juli 2010 een brief gestuurd naar de Eerste en Tweede

Kamer. TNF-alfaremmers zijn dure geneesmiddelen die worden voorgeschreven aan o.a. mensen

met reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en artritis psoriatica.

De minister benadrukt in zijn brief dat patiënten geen hinder mogen ondervinden van de financierings-

wijziging. De Reumapatiëntenbond vreest echter dat door deze maatregel een deel van de patiënten

niet of onvoldoende behandeld kunnen worden met TNF-alfaremmers.

De Nederlandse Vereniging voor Reumatologie, Reumafonds en Reumapatiëntenbond hebben op

16 juli 2010 een gezamenlijke brief geschreven naar minister Klink. Zij verzoeken de minister dringend

zijn voornemen omtrent de TNF-alfaremmers te heroverwegen.

Ik heb even de brief van dr. A. Klink opgesnort:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/07/14/brief-aan-de-eerste-kamer-over-voorhang-bekostiging-dure-geneesmiddelen-bij-ziekenhuisverplaatste-zorg-tnf-alfaremmers.html

Paul (moderator)

• christine

hoi paul,

zoals zo vaak denken ze daar op dat ministerie dat je dure medicijnen voor de grap slikt.en dat terwijl “wij” trachten erger te voorkomen door het slikken hiervan.

ik houd de berichten ook in de gaten, en maak mij best zorgen hoe dat voor nieuwe en bestaande patienten uit zal pakken….

bedankt voor je mail.

groeten

christine

• aletta

Ik denk dat dit heel positief is hoor. Doordat die medicijnen nu verschillend vergoed worden (4 uit de geneesmiddelenpot en 1 uit de ziekenhuis pot of de geneesmiddelenpot) kan het nu zelfs zijn dat er 2x betaald wordt voor hetzelfde medicijn. Ja daar gaan onze zorgkosten wel van omhoog he.

Nu gaat dat dus veranderen naar ziekenhuis budget voor alle 5 de medicijnen. Het is beter om ze alle 5 onder hetzelfde regime te hebben. En of dat dan ziekenhuis of geneesmiddelenpot is, maakt eigenlijk weinig uit. Ziekenhuizen worden hiervoor gecompenseerd. En grootschalige inkoop werkt idd kostenbesparend. Het is uiteindelijk ook best maf dat er speciale koeriersdiensten ( van de apotheek zelf nota bene, reken eens uit wat ze aan ons verdienen!!!!! dan schrik je je rot!!!) rijden om Enbrel en Humira thuis te bezorgen (met die 2 heb ik ervaring, hoe de rest werkt weet ik niet). Alsof dat niets kost! En uiteindelijk moeten we het ook allemaal zelf met onze belastingcentjes betalen he.

Beetje jammer dat op alle wijzigingen altijd direct negatief wordt gereageerd. Ik denk dat dit een verandering is die goed kan uitpakken en waar je als patient helemaal niets van merkt.

• richard

hallo

Eeven een opmerking op het bericht van Aletta de enbrel komt niet vanuit de eigen apotheek hoor, (die hebben we hier niet eens).

Enbrel wordt door een speciale koeriersdienst bij ons gebracht op afspraak en in de avond uren , omdat er overdag nooit iemand is.

ik weet niet of het een voordeel of nadeel zal zijn deze wijziging tijd zal het leren

• aletta

Ik bedoelde dat Enbrel wordt geleverd door een aan de fabrikant gelieerde apotheek, (overigens is het met Humira hetzelfde verhaal) die dus direct betaald wordt door de fabrikant. De koerier dus ook. Er is geen onafhankelijkheid. In naam is het een zelfstandige apotheek. Echter de enige medicatie die ze verstrekken zijn de biologicals. Zo kun je natuurlijk op een fantastische manier via de welbekende broekzak borstzak of vice versa methode je winsten enorm opschroeven. Het gaat de farma-industrie echt niet om het genezen van mensen hoor, ik neem aan dat niemand hier die fabel nog gelooft he.

Enbrel/humira kun je slechts met de grootst mogelijke moeite via je eigen apotheek (en ja die heeft iedereen in NL, ook al is het slechts een apotheekhoudende huisarts) laten verzorgen. En dan komt die koerier bij de apotheek langs ipv bij je huis. Dus niemand die dat doet.

• Mario

Hoi Paul,

De minister probeert patiënten gerust te stellen.

Maar op de website lees ik dat de bond zich ongerust maakt.

-De minister benadrukt in zijn brief dat patiënten geen hinder mogen ondervinden van de financieringswijziging. De Reumapatiëntenbond vreest echter dat door deze maatregel een deel van de patiënten niet of onvoldoende behandeld kunnen worden met TNF-alfaremmers.

De Nederlandse Vereniging voor Reumatologie, het Reumafonds en de Reumapatientenbond dringen er gezamenlijk bij minister Klink op aan zijn voornemen omtrent de TNF-alfaremmers te heroverwegen.-

Helaas is me niet duidelijk waarom en welk deel van de patiënten.

Er steekt m.i. ook wel wat goeds in de maatregel (kostenbesparing).

Voor zo'n maatregel, die al zo snel in gaat, is er bedroevend weinig info te vinden. Ook niet bij Abbott (Apotheek Zorg) enz.

Ik zal proberen het op de voet te volgen in de verwachting dat alles per 1 januari aanstaande goed geregeld blijkt te zijn.

ps; prima initiatief om de brief ook te plaatsen.

Gr, Mario.

• Mario

Toch nog wat gevonden en ik wordt er niet geruster op.

In ‘Medisch Contact’ het volgende bericht:

De minister wil ze vanaf 2011 voor rekening van de ziekenhuizen laten komen. De NVZ spreekt van ‘een onrealistische maatregel’, die bovendien ten koste gaat van de kwaliteit van zorg.

Het gaat om geneesmiddelen als infliximab (Remicade), etanercept (Enbrel) en adalimumab (Humira), tegen onder andere reumatoïde artritis, de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en psoriasis.

Volgens de NVZ gaat het om een verkapte korting op het budget van de ziekenhuizen van 50 miljoen euro. Omdat het besluit al moet ingaan op 1 januari 2011, vreest de NVZ dat er onvoldoende tijd is voor een zorgvuldige voorbereiding en uitvoering van de maatregel.

Ook de kosten van deze geneesmiddelen in de thuissituatie komen dan onder het ziekenhuisbudget te vallen. Het gaat om een bedrag van naar schatting 300 miljoen euro aan extramurale middelen. Ziekenhuizen zullen budgettaire compensatie krijgen. Het ministerie verwacht dat ziekenhuizen 12,5 procent korting kunnen krijgen op de inkoopprijzen van deze geneesmiddelen door het voeren van een preferentiebeleid en boekt die besparing vast in.

Maar wat me echt ongerust maakt is het volgende bericht op www.huidziekten.nl:

Behandelingen van psoriasis patiënten met biologicals worden straks niet langer meer vergoed door de zorgverzekeraars. Er ligt een bezuinigingsplan van Klink en de zorgverzekeraars om alle anti-TNF-alpha biologicals uit het GVS (geneesmiddelen vergoedingen systeem) te halen. De maatregel betreft alle TNF-alpha remmers en zou al per 2011 moeten ingaan. Behalve psoriasis patiënten zullen ook patiënten met hidradenitis suppurativa, reuma, en de ziekte van Crohn hier hinder van ondervinden. Zij kunnen dan alleen nog terecht in ziekenhuizen die voldoende budget hebben om deze dure geneesmiddelen te betalen. Omdat de meeste ziekenhuizen te weinig budget hebben om de groeiende kosten van deze dure geneesmiddelen te financieren, zal dit tot gevolg hebben dat steeds meer patiënten vanwege financiële overwegingen niet meer de behandeling kunnen krijgen waar ze op medische gronden recht op hebben.

Hoewel de maatregel nog niet ingegaan is, zijn er nu al zorgverzekeraars die weigeren om bijvoorbeeld infliximab te vergoeden via de infusiekliniek route.

Gr, Mario.

• Paul (moderator)

Bedankt voor de aanvullingen Mario. Nu maak ik me nóg meer zorgen… :(

Het word tijd voor een andere Minister van Volksgezondheid….

• Pascal

Dit vond ik op de site van de reumabond;

Behandeling reumapatiënten voorlopig niet in gevaar

September 2010 – Na een succesvolle lobby bij minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de vaste kamercommissie VWS is het besluit om TNF-alfaremmers over te hevelen naar het ziekenhuisbudget uiteindelijk ingetrokken. De minister bleek gevoelig voor de argumenten van het Reumafonds, de Reumapatiëntenbond en de Vereniging voor Reumatologie.

Nu weet ik niet wat het voor de overige chronische aandoeningen inhoudt.

• Sonja

Laatst bij Radar gehoord dat dit plan weer uit de koelkast is gehaald….moet ik me nu zorgen gaan maken?!?