Hoi iedereen,
Een tijdje geleden heb ik een bericht gepost over de bijwerkingen die bij mij plaats vonden door humira, en later ook enbrel. Ik ben er achter waar het aan ligt. Ik ben allergisch voor een of meer bestand delen van humira en enbrel. Ik ben er voor naar een psych geweest omdat mijn reumatoloog dacht dat die depressies kwamen door problemen en de medicijnen die emoties versterkte. De psychiater door zag eigenlijk direct, ondanks dat ik idd problemen heb, dat dit kwam door een allergie en door dat ik een vrij redelijk heftige Post Menstrual Syndrom heb. Ze heeft aangeraden deze medicijnen het alleen te gebruiken als ik onder behandeling bij van een psych omdat zij anti depressiva voor kunnen schrijven en de depressie in de gaten kunnen houden. Ze heeft ook mijn tweelingzus gewaarschuwd dat mocht zo ooit onverhoopt aan dit soort medicijnen moeten beginnen de kans heel groot is dat zij ook deze bijwerkingen krijgt. Ik ben blij dat ik weet waar het aan ligt. Op dit moment doe ik het alleen op de mtx, plaquenil, foliumzuur, antidepressiva, slaapmedicatie en de nodige pijnstilling. Maar ik vind de lichamelijke pijn van mijn AP beter mee om te gaan dan de controle te verliezen over je zijn! Ik weet dat er meerdere mensen zijn die veel klachten hebben van de humira en enbrel, misschien is dit iets om aan te denken?
Liefs Sabine