Hoi,
Ik vind het in het algemeen vreselijk als mensen iets tegen je gebruiken waar je zelf niet aan kunt doen! Er is ook bij mij een relatie kapot gegaan aan mijn, toen nog aanstaande diagnose. Hij heeft het nooit uitgesproken maar de dag voor dat ik de diagnose kreeg, die ik op ja hoe kan het ook anders valentijnsdag kreeg, heeft hij besloten dat hij het niet meer zo zag zitten, zonder een duidelijke reden, toen hij wist wat er aan de hand was heeft hij eigenlijk nooit meer wat van zich laten horen. Nu heb ik al weer twee jaar een relatie met mijn huidige vriend en hij heeft mij leren kennen toen ik de diagnose al had. HIj heeft het zonder wat dan ook geaccepteerd en hij gaat er, voor iemand die niet weet hoe het voelt, er echt fantastisch mee om. Hij zet zich in op alle gebieden om mij het zo makkelijk mogelijk te maken, hij relativeert situaties als ik het even niet kan en zelfs met zijn/mijn (stief) kindjes (we hebben er drie en ze zijn echt fantastisch), is hij heel oppassend dat ze niet te veel op me klimmen en te veel van lichamelijks van mij eisen, ook ik ben afgekeurd (ben nu 29) en heb een klein inkomen, ook dit heeft mijn vriend zonder morren geaccepteerd en houd van mij om wie ik ben en ik hoop uit de grond van mijn hart dat iedereen dat mag ervaren. Soms lees ik wel eens opmerkingen, voornamelijk van dames, die zeggen dat wij blij mogen zijn dat dat onze partners bij ons blijven. Ik denk niet dat wij (chronischzieken en mensen met een beperking) ons zo in de slachtofferol hoeven te laten duwen. Het is echt heel erg als een relatie kapot gaat aan reuma, maar dat zegt meer over de ander dan over ons. Wij hebben hier niet voor gekozen en als dit het ergste is wat er in je in je relatie tegen komt mag je in je handen knijpen. Als iemand anders dat niet zo ziet of besluit dat dit het ergste is in zijn of haar leven (terwijl hij of zij niet direct met de ziekte hoeft om te gaan) dan god verhoede dat er iets nog ergers zou gebeuren.
Ik hoop echt dat mensen leren meer begrip op te brengen voor dingen die zij niet zien. Ik ben zelf ook tegen voor oordelen aan gelopen en mensen die je afkraken omdat je ziek bent en dat kleineert je. En dat je al genoeg kracht nodig heb om de dag door te komen.
Heel veel liefs
Sabine