geen klik met nieuwe reumatoloog

• miranda1963

Onlangs heb ik een nieuwe reumatoloog toegewezen gekregen (mijn oude ging met pensioen).

De eerste afpsraak vond ik stroef verlopen. Ze keek me amper aan en ik vond haar niet vriendelijk.Stug zelfs. Niks geen vriendelijke blik, wat je toch verwacht bij een eerste ontmoeting, maar meer een gezicht als een uitgeknepen citroen. Ik kreeg er geen goed gevoel bij.

Maar ik dacht nog: misschien volgende keer beter. Maar helaas…….. Ik had veel pijnklachten. Mijn reuma speelde echt op en daar had ik behoorlijk last van. Ik werd onderzocht en de conclusie was: het is een beetje dubieus. Ik was helemaal overdondert. Dubieus?

Omdat ik alleen een wat verdikte elleboog had en er verder niet veel te zien was, werd ik als dubieus afgedaan.ALs ik 5 minuten aan de telefoon zit, kan ik haast mijn arm niet meer strekken van de pijn in mijn elleboog. Ik heb al 45 jaar reuma en weet zelf dondersgoed wanneer het wat minder gaat en wanneer niet. Omdat ik vanuit zeer jonge leeftijd reuma heb, zijn de symptomen bij mij niet klassiek te noemen. Dus de vergroeiingen zijn anders, maar ook de lichamelijke klachten. Zo is er onlangs van mijn pols een foto gemaakt en daar is op te zien dat het niet goed zit. Er lijkt een breuklijn te zijn (nooit gebroken gehad) en dit paste niet in het plaatje RA. Wel is mijn pols inmiddels vergroeit.

Ik kreeg de indruk dat deze reumatologe niet weet hoe ik in elkaar steek en daarom werd ik maar afgeserveerd met “dubieus”, Waarschijnlijk wist ze niet best wat ze met me aan moest.

Ze bood me nog wel een injectie depomedrol aan. Die heb ik vriendelijk afgewimpeld, want ik was me al flink aan het opwinden.

Terug in de auto was ik woest. Ik kreeg het gevoel hier even helemaal niet serieus te worden genomen. Terwijl ik zelfs van buitenstaanders al te horen kreeg dat er aan mij goed te zien was dat ik pijn had. Op één of andere manier straal je dat toch uit, terwijl ik beslist niet te koop loop met mijn RA. Integendeel zelfs! Als mij gevraagd wordt wat ik heb (omdat ik bijvoorbeeld die dag mijn spalken draag door de pijn) dan draai ik vaak om de hete brei heen. Heb er dan geen zin in om tekst en uitleg te geven. Daarom ben ik ook zo blij met dit forum!

Nu heb ik de volgende afspraak een andere reumatoloog (ze werken beide om en om) gelukkig en hier kan ik veel beter mee uit de voeten. Eigenlijk wil ik mijn ongenoegen uiten, maar moet ik dit bij hem wel doen? Ik blijf liever altijd bij hem onder controle, maar helaas hebben ze daar andere afspraken over. Ik weet niet goed wat ik met de situatie aan moet. Vind het ook moeilijk om die reumatologe er over aan te spreken, want ik toch bang dat ik dan weer heel boos ga worden. Hoe pak ik dit aan?

Groetjes Mir@nd@

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik zou het toch aankaarten… hou het neutraal, dat het niet zo goed klikt en dat je je daardoor minder prettig voelt. Geef geen oordeel over het consult verder maar meer over de persoonlijke klik. Vraag of het opgelost kan worden…

Groetjes Marieke (beheerder)

sorry kort antwoord… heb zelf ook ff dipje

• Gregory

Ik zou de volgende afspraak afwachten, misschien had

de arts in kwestie toevallig een slechte dag (ruzie met

partner/hond dood?) Mocht het weer slecht gaan: dan

meteen aankaarten…

Of vind je dit een te afwachtende manier?

Gregory

• Jopie1982

Ik zou het zeker aankaarten. Reuma is iets waar de mensen vaak al moeite genoeg mee hebben. En dan de persoon waar je best wel afhankelijk van bent moet wel goed aanvoelen.

Wel moet je proberen gewoon van uit je eigen gevoel te spreken, vertel hoe jij het ervaren hebt en dat je er ook echt mee hebt gezeten, maar niet beschuldigend of wat dan ook.

Misschien kan de arts best aangegeven wat er evt. mogelijk is.

Het is echt belangrijk dat je de nieuwe gaat vertrouwen, anders zullen de gesprekken niet prettig lopen en dat is juist belangrijk. En mocht het echt niet klikken evt. een ander ziekenhuis.

Heel veel succes.

• 0

ik zou het ook aankaarten. en het ‘ gewoon’ zeggen.

het is erg belangrijk vertrouwen te hebben in je arts en je er bij op je gemak te voelen.

ik heb meerdere artsen, waar ik het gelukkig zeer goed mee kan vinden.

maar ik heb ook wel eens dingetjes gehad wat me niet ‘ zinde’. en dat heb ik gelijk gewoon gezegd. geen vuiltje aan de lucht. als je niks zegt weten ze het ook niet.

veel succes en wijsheid gewenst.

• christine

Hoi Miranda,

Ik zou het gewoon aankaarten de eerste de beste keer dat je je reumatoloog weer treft.

En ik zou het niet bij die andere zeggen, ze zullen elkaar toch niet afvallen, ook al zijn ze het met jou eens, beter is het met die “nare”te bespreken.Doen hoor, je zal er misschien wel vaker mee te maken hebben en dan is het wel zo belangrijk dat jij je er bij diegene prettig voelt.

Maar een nare zaak blijft het vooral omdat je je al zo rot voelde, en pijn had.

Dan zit je niet te wachten op een zuur figuur.

sterkte!

groeten hoor!

• miranda1963

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Voor Gregory: dit was inmiddels het tweede bezoek aan dezelfde reumatologe, maar er was weinig verschil met de eerste keer.

Ik dacht de eerste keer ook: misschien heeft ze een slechte dag, dat heeft tenslotte iedereen wel eens. Ik geef het nog een kans. Maar bij het tweede bezoek was het nog erger als bij de eerste!

Ik voel me niet serieus genomen en als er iets is waar je niet op zit te wachten, als doorgewinterde reumapatient, is het dat wel.

Misschien was ik zelf ook wel overgevoelig omdat het niet lekker ging en veel pijn had. En als je klachten dan als “dubieus” worden bestempeld, kan dat net de druppel zijn. Het neemt niet weg dat er geen klik is en ik ook bang ben of dat nog wel gaat komen. Ik ben gewoon verwend met mijn oude reumatoloog haha. Maar ik ga het gesprek aan de volgende keer en dan hoop ik dat we in ieder geval iets dichter tot elkaar komen. Ik overweeg niet weg te gaan bij dit ziekenhuis (de rest bevalt mij prima), maar eventueel te vragen naar een andere reumatoloog, mocht het zover komen.

Mir@nd@

• Kees

Hallo Miranda,

Het is heel vervelend als je reumatoloog met wie je een goede band hebt opgebouwd met pensioen gaat. Misschien valt de reumatoloog ook zelf in een gat omdat deze zijn werk ( patienten ) mist. De patient doet meestal een aderlating.

Toen je in een actieve periode dus voor de eerste maal naar je nieuwe reumaloog toog verwachte je eigenlijk een gesprek cq behandeling zoals je dat bij je oude vertrouwde “ geneesheer/dame gewend was. Dat zal nooit lukken. Maar de eerste indruk zet wel een belpaalde toon. Je hebt de tweede ” kennismaking" gedaan en dat was niet veel beter.

Zelf probeer ik van mijn kant uit dan toch wat vragen te stellen over “koetjes en kalfjes” , dat kan het ijs soms breken.

Jij en ik hebben zo ongeveer even lang RA. Ik weet niet welk nummer reumoloog dit voor jou is maar zelf heb ik er eigenlijk maar twee gehad.

De eerste ging ook na 20 jaar ook met pensioen en dat vond ik knap lastig omdat ik “ lezen en schrijven” kon met hem. Ik herinner mij nog de eerste keer dat ik bij de tweede kwam en daar nogal luchtig deed over mijn RA. U heeft een ernstige vorm van RA zei hij gewichtig. Hij wilde mij meteen ook aan de antireumatica hebben. Ik vond een pijnstillertje wel genoeg. Het heeft zo nog 15 jaar geduurd zo met beider goedvinden met dat pijnstillertje. 10 jaar terug moest ik er toch aan geloven vanwege een aanhoudende zeer actieve periode.

Tijdens deze periode verongelukte er een reumatoloog die ook werkzaam was in het zienkenhuis en werden de patienten opnieuw ingedeeld. Helaas overkwam mij ook dit lot. Het klikte wel met de nieuwe maar bij de eerste injectie in mijn knie ging dat niet bepaald lekker. Op een gegeven moment kreeg ik een RSV in mijn knie en dat deed mijn voormalige reumatoloog. Ik vroeg hem of ik weer patient van hem kon worden. Is mijn collega dan niet goed? Jawel zei ik maar hij kan niet prikken. Hij zou zijn collega vragen of hijzelf dan voor prikbehandelingen het van hem kon overnemen. Ik mocht van de collega weer terug naar mijn vertrouwde reumatoloog. Probleem uit de wereld. ( hoor veel later van andere patienten die wel gebeleven zijn dat hij nu beter prikt )

Er werkt dus nog een andere reumatoloog waar je onder behandeling bent waar je beter mee uit de voeten kunt. Vraag je die toch of je kunt switchen. Hij zal je wellicht vragen waarom. Dat kan wat lastig worden vanwege de korte behandeling bij je huidige reumatoloog. Zou zeker je huidige reumatollog niet “ afkraken” maar wel je gevoel erover uitspreken. Misschien geeft dat toch een opening

Veel succes

Kees