Laat ik ook nog een duit doen in het zakje van wat er allemaal ongezond voor ons is.

In het tijdschrift Vruchtbare Aarde (nummer 1, 2010) las ik het artikel ‘Alle fluor de tandpasta uit’ van tandarts Fred Neelissen over fluor en de gevolgen hiervan voor lichaam en gezondheid.

Omdat in dit artikel onder andere een relatie wordt gelegd tussen fluor en reuma wil ik jullie deze informatie niet onthouden.

Helemaal overnemen is denk ik niet toegestaan, daarom geef ik hier een korte samenvatting.

Tandarts Neelissen was aanvankelijk fel voorstander van fluor, maar denkt hier nu heel anders over. Hij stelt zelfs dat alle tandpasta fluorvrij zou moeten worden.

Fluor verhardt het glazuur. Verhard tandglazuur is niet hetzelfde als cariësresistentie. Er zijn statistieken die afname van cariës laten zien, maar er zijn ook statistieken die het tegendeel laten zien. Cariës is vooral een effect van een verkeerd dieet en onvoldoende mondhygiëne.

Fluoride hoopt zich op in het lichaam. Tandarts Neelissen (en anderen) ziet fluoride als een gevaarlijke, zeer giftige stof, die een verhardende invloed heeft op het collageen. Collageen komt niet alleen voor in het gebit, maar in het hele lichaam.

In feite ondergaan alle collageenhoudende weefsels degeneratieve veranderingen als gevolg van fluor in het lichaam. Ongeveer de helft van de ingenomen fluoride stapelt zich op in het bot. Geconstateerde afwijkingen zijn o.a. schade aan het bot, verkalking van gewrichten.

In India komt fluoride van nature in hoge concentraties voor in het water. Invaliditeit als gevolg van artritische aandoeningen komt in dat land veel voor. In India probeert men het drinkwater de defluorideren.

In de VS is het drinkwater gefluorideerd en arthritis komt er veel voor.

Het fluoride-ion kan een verbinding aangaan met ionen van elke cel van het menselijk lichaam, waardoor fluor ook nog andere verstoringen kan veroorzaken.

Links:

- www.tigweb.nl-TIG21-22_13_Neelissen.pdf

- http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_fluoride.html

- http://www.nvbt.nl/nrc-211003fluor.html (Ingezonden brief van Fred Neelissen, tandarts, NRC d.d. 21 oct. 2003)

Tot zover dit artikel. Zelf gebruik ik sinds enkele jaren tandpasta zonder fluor. Ik heb veel vullingen in mijn gebit, maar de laatste jaren zijn er geen gaatjes bijgekomen. Mijn ervaring is dat fluor in tandpasta geen noodzaak is; goede mondhygiëne wel.