Thee en de kans op reuma

• Paul (moderator)

…nou dit weer… 8-)

Thee en de kans op reuma

21 juni 2010

Veel thee drinken zou kans op reumatoïde artritis vergroten. Dat is de conclusie van een onderzoek

onder 76000 Amerikaanse vrouwen van 50-79 jaar oud, dat vorige week op het Europese reumatologie-

congres (EULAR) werd gepresenteerd. Of ze nou weinig of veel thee dronken, de vrouwen liepen 40%

meer kans om reuma te krijgen dan vrouwen die geen thee dronken. En vrouwen die meer dan 4 kopjes

dronken, hadden zelfs 78% meer kans op de ziekte. Het gaat hierbij om de zogenaamde ‘zwarte thee’

soorten. Groene- en kruidenthee werd niet onderzocht. Koffie bleek geen verhoogd risico te geven.

Prof. Paul Emery, voorzitter van de EULAR, geeft aan dat hij de uitkomsten bijzonder vindt, maar dat

er meer onderzoek nodig is om na te gaan of deze uitkomsten bevestigd kunnen worden. Hij adviseert

reumapatiënten om eerst met hun arts te overleggen voordat zij stoppen met theedrinken.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers uit Georgetown, USA. Zij presenteerden de uitkomsten

tijdens het jaarlijkse Europese reumacongres (EULAR) in Rome. De onderzoekers zijn zelf verbaasd over

de uitkomst. En ze vragen zich af of het effect ontstaat door de theeblaadjes zelf of door de manier van

theezetten.

bron: http://www.nieuwsbank.nl

• anniek

:S

moet je vandaag eerst juist thee of koffie drinken voor je hart en dan nu dit………

moet ik me schuldig voelen dat ik in het verleden een ontzettende theeleut was? en toen dus inderdaad nog gewone zwarte thee…

waarom hebben ze het niet onderzocht voor groene thee (die drink ik nu), maar ja, dat maakt ook niks meer uit, RA is al m'n maatje……..:(

• tecko

Nou Anniek als ik je was dan leute ik lekker verder hoor. Ik heb nooit thee gedronken en verdult als het niet waar is, RA is dus ook een maatje van mij. Ach ik weet het al ik ben geboren op een boerderij zou dat het dan misschien zijn?::o

gr. Marja

• Marieke (Beheerder)

En ik ben ook zo gek op thee…………..

• arie

Thee was voor zieke mensen zij ik vroeger voor mijn ra altijd.

• Pepe

Repost…

• Paul (moderator)

Ik heb getwijfeld of ik dit bericht moest plaatsen, raar verhaal.

Een aantal jaren geleden was er een soortgelijk nieuwsbericht

over consumptie van koffie en reuma.

Ik weet zeker: als je een week of vier NIKS drinkt, geen koffie,

geen thee, geen water, geen sappen… dan ben je daarna van

je reuma af !! Gewoon proberen. ;)

Paul (moderator)

• Kees

Gelukkig is het nog niet op mannen getest dus kan Dhr. Cohen gewoon doordrinken.

Ik zou die amerikaanse vrouwen aanraden Brandnetelthee te gaan gebruiken. Dat heft de reuma weer op ( heb ik wel eens gelezen ).

Groeten,

Kees

• Joke (moderator)

Paul ga vanaf vandaag jou recept proberen

Hoop dat ik over 4 weken i.d.d. OVERAL vanaf ben (:D(:D(:D

Ennehhhhhhh……nog bedankt voor de goed tip.

gr Joke (moderator)