Elektrische fiets, ervaringen?

• karl

Hallo hallo,

Wie heeft er ervaringen met het gebruik van

een elektrische fiets? Waar moet ik op letten?

Hoelang gaat zo'n batterij ongeveer mee?

groeten van karl

• Lana

Je moet naar een fietsenwinkel gaan en ze uit proberen er zijn veel verschillende , ik heb pas op die van mijn zusje gefiets , heerlijk.

Maar ik weet niet precies welke het is ga het even navragen , mijn moeder heeft een fietsenwinkel kan wel het een en ander navragen als je wil.

Trouwens kan je een vergoeding krijgen voor deze fietsen , wil er zelf ook 1 maar ze zijn zo duur.

• maleen

Ik heb al 3 jaar een electrische fiets ivm beperkingen t.g.v. artitis psoriatica.Dit was een advies van de ergotherapeut van de revalidatiekliniek waar ik dagbehandeling ben geweest.

Dolblij ben ik ermee,want nu kan ik altijd in beweging een slechte dag of niet.

Het merk is niet zo relevant,maar ik heb gekozen voor een mooi exemplaar waar de batterij niet zo zichtbaar is.Ik ben nog best jong en wilde niet zo'n bejaardenfiets. Het is wel verstandig om teletten op het gewicht van de fiets,want ze zijn een stuk zwaarder dan gewone fietsen.

De ontwikkelingen gaan snel. Mijn fiets kan zo'n 70 km op de batterij rijden.

Kortom,ik kan het je van harte aanraden, bewegen zonder belasting !

• Janny71

Hoi Karl,

Als aanvullling op wat mijn voorgangers

al zeiden: ga er gewoon 1 of meerdere uitproberen.

Heb ik ook gedaan, en ik heb er geen spijt van.

Nu lukt het tenminste om weer te fietsen, ik wil geen

gewone fiets meer!

Hoe lang batterij mee gaat is verschillend., maar zodra je

terug bent van fietsen of hem niet gebruik: gewoon opladen

via het stopcontact.

Succes met uizoeken.

Groetjes,

Janny

• Qwerty

Als ik een keer 1500 euro over heb wil ik er ook een.

Of als ze de helft goedkoper zijn. Mooi spul hoor!!

Liefs,

Qwerty

• Anske

Hallo Karl,

Ik heb al 3 jaar een elektrische fiets en wil geen andere fiets meer. Door mijn reuma (RA) had ik al diverse jaren niet meer gefietst, maar nu iedere dag. Ik woon in het Limburgse Heuvelland en met een gewone fiets kwam ik de heuvels niet op….maar nu wel.

Wil een elektrische fiets aanschaffen? De prijzen variëren en kijk voor meer informatie op internet.

Maak een proefrit.

Vraag de verkoper van de elektrische fiets hoever je met een accu kunt fietsen. Houd er wel rekening mee dat de echte afstand afhangt van omstandigheden zoals wind en helling.

Heb je reuma aan de polsen/handen kijk of de vering goed is en ook naar de vering van het zadel. Ook dat de handrem gemakkelijk te bedienen is.

Veel succes.

• Yvonne

Hee Karl.

Ik heb in oktober zo`n fiets aangeschaft, op dringend advies van mijn partner,( ik wilde zelf niet, weer een nederlaag, dacht ik) ik fietste al een poosje niet meer, , daar mijn RA voornamelijk in mijn voeten zit, kon geen kracht meer zetten.

Ik woon aan zee, dus altijd veel wind,dus steeds moeizamer fietsen.

Ik heb nu een Giant met 2 accu,s ,geweldig gewoon!! Is de ene leeg, zet je hem gewoon op de ander.

Als ik er economisch mee fiets, kan ik er 100/120 kilometer mee fietsen. d.w.z op een lage versnelling, en dan op de ecostand, ( je hebt er namelijk 3 standen op.)

Het is even puzzelen hoe je het voordeligst fietst, maar ik zou niet meer terug willen.ik laat nu steeds meer mijn auto staan.

In het verleden liep ik uuuuren per dag, maar ja……..

Wil je advies, dan hoor ik het wel.

• Annika

hoi Karl,

misschien een tip: niet alle electrische fietsen zijn licht genoeg om ook zonder trapondersteuning op te fietsen (op een goede dag bijvoorbeeld, als je naast beweging ook je spierkracht kan en wilt trainen). Mijn schoonouders hebben een Giant (weet even niet welke versie), maar die is zonder ondersteuning (voor mij althans) niet vooruit te krijgen.

Dus mocht je willen afwisselen tussen wel en geen steun: probeer ze goed uit!

Ook is er variatie in waar het zwaartepunt van de fiets ligt ivm motor en accu (voor of achter). Dat kan belangrijk zijn voor biivoorbeeld je fiets de stoep optillen. Hoewel de fietsverkoper door wie ik me heb laten voorlichten op mijn (nog voortschrijdende) zoektocht zei dat je de fiets beter meer in de vaart de stoep op kunt duwen dan optillen.

Veel succes met je keuze!

Annika

• Anske

Beste Annika,

De electrische fiets is inderdaad zwaarder voor op te tillen dan en gewone fiets. Dat je de fiets beter meer in de vaart kan opduwen klopt niet helemaal. Dit heb ik geprobeerd, maar de fiets vloog meteen naar voren. Gelukkig kon ik nog op de de handrem aantrekken.

• karl

Bedankt dames, voor de goede tips. Ik heb inmiddels

op een paar modellen gefietst, maar ik wil volgende

week naar een fietsenwinkel in een nabijgelegen dorp,

die heeft een enorm assortiment.

Ik neem jullie suggesties mee, helaas speelt prijs

voor mij ook een niet te onderschatten rol. Dus de

creme de la creme gaat aan mij voorbij. ;)

groeten van karl