alternatieve behandeling: ontgiften en medijngebruik?

• Annika

hoi allemaal,

als onderdeel van een alternatieve behandelmethode die ik overweeg zou ik een ontgiftingskuur moeten volgen.

Op zich zie ik hier niet zo tegenop, ware het niet dat mijn reumaconsulent het mij een paar jaar geleden toen ik dit al een keer zelfstandig wilde proberen ten zeerste afraadde. Dit omdat afzettingen van jaren van medicijngebruik (opslag in vetcellen e.d.) kunnen loskomen en in de bloedbaan komen.

Ik hoor verschillende dingen: de een zegt als het kortdurend en onder begeleiding is, kan het wel, de ander zegt absoluut niet doen. Omdat ik al 25 jaar medicijnen gebruik, ben ik wel een beetje teruggeschrokken voor deze stap, gezien wat de reumaconsulent tegen me zei. De therapeut heeft me verteld dat dit onder begeleiding gebeurt en geleidelijk plaatsvindt.

Wie heeft ervaringen met medicijngebruik en ontgiften, of kan me meer vertellen over de voors/tegens/risico's? Of hoe ik het het beste kan aanpakken?

Ik ben erg benieuwd wie hier al dan niet baat bij heeft gehad en ook hoe het ontgiften in zijn werk ging en of je (nadelige) gevolgen hebt ondervonden van het loskomen van “medicijnresten” (wat voor gevolgen kunnen dit eigenlijk zijn?).

Alvast heel erg bedankt!

groetjes,

Annika

• Pepe

Ik werd in een keer op nul gezet door mijn ‘ nieuwe’ reumatoloog vorig jaar.

De pijn nam wel toe, maar niet zo veel als ik verwacht had, al is het geen pretje op dit moment.

De bijwerkingen werden wel minder, al gingen die niet in een keer over.

Ontgiften is niet over gesproken, achteraf wél dat het niet in een keer had gemogen. (lekker makkelijk)

Ik ben ergens wel blij dat ik niet zoveel meer slik, enkel nog de max. dosis Paracetamol. (ook teveel, maar je moet wat…)

Ik ga ervan uit dat het lichaam zelf de rommel er langzaam maar zeker uitwerkt, zo niet dan maar niet. Het is niet anders…

• sandrab

Hoi annika,

Ik ben via mijn fysio bij een acupuncturist (in eindhoven) terecht gekomen. Ik ben er nu 2 keer geweest. Het is heel heftig, maar ik wil het een keer geprobeerd hebben.

Ik wil ook graag eens helemaal schoon zijn van binnen. maar ja met de methotrexaat gaat dat moeilijk lukken. hij heeft me nu kruiden gegeven waar ik thee van moet zetten en die

zorgen ervoor dat mijn darmen goed gereinigd worden. Hij zegt dat daardoor de ontstekingen minder worden en ook de uitslag op mijn gezicht die ik altijd heb. de thee is niet te drinken :? , maar ja ff doorzetten

Ik ben nog maar net bezig , maar hoop dat het werkt.

gr. san

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik volg op dit moment onder begeleiding van de reumatoloog een ontgiftingskuur. Ik krijg Questran A, dat los ik 6x per dag op en drink ik op en dat spoelt de medicatie die aan vetten gebonden zit eruit (zoals o.a. Arava). ben er heel ziek van geweest en ik denk dat het inderdaad niet is aan te raden om dit zonder begeleiding aan te pakken.

Groetjes Marieke (beheerder)

• sandrab

hoi marieke,

is dat dan een medicijn wat je voorgeschreven hebt gekregen of is het op homeopathische basis?

• famke

Beste Marieke,

Ik ben benieuwd naar het doel van je ontgiftingskuur. Wat wil je er mee bereiken? M.a.w. wat waren je overwegingen om de kuur te beginnen?

Achtergrond van mijn vraag is dat je, ik zelf ook, medicijnen neemt ter bestrijding van ziekte(s). Ze dienen ergens voor en zonder was ik tot (bijna) niets meer in staat.

IN welke zin is ontgiften goed tegen o.a. reuma?

Groet,

Famke

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik heb het voorgeschreven gekregen… Ik heb op het moment last van allerlei storingen in mn lichaam waarvan we ons afvragen of ze aan bepaalde medicatie kan worden toegeschreven. Ik wordt dus even “schoon” gemaakt om vervolgens weer opnieuw te kunnen beginnen. Op dit moment waren de vermoedelijke bijwerkingen (zoals leverstoringen, een gezicht vol pusbulten, netvlies dat kapot gaat, etc.) erger dan de kwaal (reuma). De reumatoloog begeleid me en ik heb me 10 dagen K… gevoeld. Vandaag voel ik me voor het eerst weer een beetje fit.

Groetjes Marieke

• famke

hallo Marieke,

Duidelijk verhaal! Succes en sterkte.

Goed om te lezen dat het nu een heeeeeeeeeel klein beetje beter gaat.

Groet,

famke

• Annika

dat is heftig… Ik hoop dat het vanaf nu weer de goede kant op gaat voor je.