Geen reumatoloog Janine? Dat is straf. En dat op een eiland waar het meestal tropisch vochtig is, of heb ik het verkeerd voor? Van tropische warmte en vochtigheid had ik altijd enorm veel last. Hoe houdt jij dat allemaal onder controle? En doet de huisarts dan de nodige vaststellingen, bloedprikken en zo? We mogen ook niet uit het oog verliezen dat medicatie voortdurend evolueert. Ook meningen daaromtrent. Toen ik mijn eerste infuus kreeg toegediend was dat één enkel zakje, met de calcium als naspoeling. Nu zijn dat al twee kleine zakjes geworden, één met het RoActemra, en daarna nog een gedeelte van de RoActemra met reeds een deel naspoeling, waarna nog een grote hoeveelheid calcium als volledige naspoeling. Wat met zich meebrengt dat ik nu een half uur langer aan het infuus ben dan bij aanvang. En het verblijf in de dagklieniek werkte al zo op mijn systeem, ík en klinieken, dat gaat moeilijk samen. Ik ben allergisch aan klinieken, geloof ik.
Bloedprikken is heel belangrijk, zegt mijn reumatoloog. Niet enkel ter controle van bezinksnelheid en reumafactor, maar ook om de leverwaarden en de toestand van de nieren in de gaten te houden.
Ik wil je hoegenaamd niet bang maken hoor, hopelijk zijn die artsen daar ook niet van gisteren, en doen zij het nodige?
Wat ik nog heb meegemaakt, vijf jaar lang nam ik een tamelijk hoge dosis ledertrexaat - voor Nederland methotrexaat. Met twee keer een dubbele longontsteking tot gevolg. Uit goede bron heb ik vernomen dat er nog patiënten zijn die hetzelfde voorhadden. Zo zie je maar hoe schadelijk alle middeltjes zijn tegen die verdomde reuma.
Hoe gaat het intussen met je knieoperatie?
grtjes, areyan