Bij het uit bed komen pijn in de enkels

• Enkeltje

Hallo,

Als ik 's morgens uit mijn bed kom heb ik de eerste 5 minuten last van pijnlijke enkels.

Ik heb hier nu al 6 weken last van.

Zodra ik in beweging kom gaat het over, mijn enkels zijn niet dik.

Wie weet wat dit mogelijk kan zijn.

Ik dacht zelf eerst misschien omdat ik altijd pumps draag, maar dan zou ik dat wel al 10 jaar eerder gehad moeten hebben.

Dank je wel alvast voor diegene die mij een antwoordt kan geven

Groetjes Enkeltje

• Pepe

Dat heb ik elke keer als ik wakker wordt, twee maal per dag.

In mijn geval is het artrose, maar voor hetzelfde geld heb je verkeerde schoenen of overbelaste voeten.

• Marieke (Beheerder)

Beste Enkeltje,

kan van alles zijn, heb je reuma? Of ben je hier omdat je denkt dat het misschien iets in die richting kan zijn?

Groetjes Marieke (beheerder)

• Anske

Hallo Enkeltje,

Je hebt startproblemen. Als dit langer dan 6 weken is raad ik je aan om contact met je huisarts op te nemen.

Succes

Anske

• Kees

Hoi Enkeltje,

Vreemd hoor. Meestal heb je als RA patient pijn in je enkels na een eind(je) lopen. Als je na het lopen dan een tijdje zit kom je niet meer overeind van pijn. Juist na een nachtje slapen is de ergste pijn in je enkels wel weer over.

Je hebt toch geen RA ?

Groeten,

Kees

• Enkeltje

Hallo,

Dank je wel voor jullie reacties, Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn en of ik in de categorie reuma val.(ik was wat aan het coogelen hierover toen ik op deze site terecht kwam)

Het is misschien niet zozeer pijn maar meer stijfheid.

Ik heb alleen stijfheid als ik 's morgens wakker word en dat duurt dan maar een minuut of zo…

Dus echt veel last heb ik er niet van behalve dan even nadat ik uit bed kom.

Ik ben 49 jaar en doe veel aan beweging, maar niet dat ik mijn enkels veel belast. ( zwemmen, liggend fietsen, wandelen)

Ik denk dat ik het nog even af zal wachten, maar als dit langer dan een half jaar blijft duren zal ik misschien toch een keertje met mijn huisarts contact op moeten nemen.

Mocht er iemand zijn die dit probleem ook heeft hoor ik dat graag.

Groetjes van Enkeltje

• anniek

Hallo Kees en Enkeltje,

Bij RA (reumatoide artritis) kan het volgens mij juist heel goed dat je als je uit bed komt zo stijf bent als een plank en dat kan dan ook gelden dan ook voor je enkels.

Natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde symptomen en ook elke dag zijn de symptomen niet hetzelfde. Maar soms kom ik de trap bijna niet af ‘s morgens omdat het lijkt of mijn enkels helemaal op slot zitten en ik ze niet kan bewegen. Ik moet dan de trap af met een ’platte voet' , zeg maar een onbeweeglijke enkel die je niet kunt ‘afwikkelen’.

Ik zou het toch in de gaten houden en niet te lang wachten om je huisarts in te schakelen.

Natuurlijk kan het ook iets anders zijn maar ook daar is dan de huisarts de geschikste persoon voor om daar naar te kijken.

Sterkte!

Anniek

• Enkeltje

Hallo Allemaal,

Dank je wel voor jullie reacties. Ik zal het zeker in de gaten houden en hou jullie op de hoogte.

Iedere reactie is van harte welkom.

groetjes Enkeltje

• tecko

Jouw opmerking klopt niet helemaal Kees. Ik heb RA en mijn enkels zijn 's ochtends zo stijf als een deur en voelen ook echt pijnlijk aan. Zodra ik een minuut of 10 in beweging ben word de stijfheid minder en ook de pijn verdwijnt dan voor het merendeel. Ik kan vrij goed lopen en wandelen buiten de lammelendigheid om dan Momenteel voelen mijn benen aan alsof ze in een blok beton gegoten zijn.

Als ik even heb gezeten keert de stijfheid in alle hevigheid terug en moet ik eerst weer even heen en weer “huppelen” om de stijfheid kwijt te raken.

gr. Marja

• Anske

Hoi Tecko,

Ik heb 34 jaar RA en ook aan de enkels. Het klopt bij mij precies zoals Kees omschreven heeft. Mijn enkels zijn s’ochtends niet stijf als een deur en ook niet pijnlijk. Het lopen gaat bij redelijk goed, maar ik moet niet gaan zitten. Bij het opstaan zou ik de 1e en de 2e stap willen overslaan om op gang te komen. Ben ik eenmaal weer aan het lopen dan gaat het weer redelijk.

Dit is voor iedereen verschillend en ook andere ervaringen.

Anske