Beste mensen,
In februari van dit jaar heb ik na 47 jaar RA mijn eerste kunstgewricht ( een heupprotege ) gekregen. Vanwege wat complicaties duurde het toch nog 3 weken voordat ik het ziekenhuis mocht verlaten. De revalidatie daarna liep als een speer. Nu was ik een paar weken voor de opratie gestopt met inname van de MTX, het enige antireumatica wat ik sinds een jaar of 10 gebruik. Dat ging lekker zo zonder die MTX tot een week of 6 na de opratie de RA weer activer werd. Ik starte weer met de MTX maar het slaat nog niet erg aan. Ik heb geduld maar nu was ik het zat. Dus toch maar weer eens naar de reumatoloog. Nu ben ik zo beetje uitbehandeld. De biologicals Enbrel, Humira en Remicade heb ik gehad en daar tegen bouw ik helaas antistoffen op. Al discuserend met de reumatoloog kwamen wij op vier medicijnen die nog niet uitgeprobeerd zijn n.l Arava, Rituximab, Abatacept en Tocilizumab. Hij raadde me aan maar eens te gaan googelen op het internet. Wel vertelde hij uit zijn praktijk de meest ernstige bijwerkingen die bij deze vier medicijnen optraden.
Het is natuurlijk een feest dat wij dit prikbord hebben. Bij het invoeren van een medicijn in het kader zoeken krijg je zo alle reactie voorgeschoteld. Hulde dus aan de oprichters en moderators van dit prikbord !!!!!!!!!!!!
Voor overbrugging stelde ik mijn reumatoloog voor om met een afbouwend prednisonkuurtje te mogen starten. Dat vond hij geen bezwaar en zei: Dan kunnen meteen zien of de klachten door de ontstekingen of de door de RA ontstane artrose veroorzaakt worden. Opgetogen keerden wij huiswaarts. Mijn reumatoloog is zo gek nog niet.