Sinds vorige week ga ik naar de fysiotherapie die mij behandeld volgens de McKenzie methode.

Dit is eigenlijk een methode die voor a-specifieke klachten wordt gebruikt. Gezien ik op meerdere plaatsen in mijn rug artrose heb lijkt het mij niet a-specifiek, maar goed dat dan maar terzijde(maak me daar al veel te lang druk om)

Bij de eerste behandeling ging hij voorzichtig te werk en mocht ik mijn hand opsteken als ik het niet meer kon hebben. Dit heb ik dan ik ook maar gewoon gedaan. Een paar dagen later mocht ik weer komen, hij vroeg hoe het was gegaan en ik vertelde hem dat ik waarschijnlijk door wishfull thinking ik het idee had gehad dat ik de avond na de behandeling waarempel 2 min op mijn buik kon liggen. Nou dat was een geweldig teken!!! Het zou volgens hem wel gaan werken. Ik mocht weer op de tafel gaan liggen en met de gedachte dat het net zoals die keer ervoor zou gaan was ik redelijk ontspannen.

Maar wat heeft hij mij pijn gedaan, voorzichtig te werk gaan zat er niet meer in en hand opsteken hielp niet meer…..tja het is even vervelend zei hij…..toen ik stop zei stopte hij heel even maar ging daarna gewoon vrolijk verder. Toen hij klaar was vroeg hij me op welke momenten het zeer ging doen, toen ik hem zei dat ik hem niet HET moment kon vertellen omdat het allemaal zo zeer deed vond hij dat het wel goed ging want dan was het niet zo pijnlijk dat ik het onthouden had. Alsof ik bezig was met waar hij zijn handen legt….het deed alleen maar zeer…hij drukte zo hard op mijn rug dat ik mijn hart voeldde kloppen in mijn buik en ik probeerde me alleen maar te ontspannen zodat het misschien niet zo zeer zou doen. Ik heb na deze behandeling oefeningen mee gekregen die ik thuis moet gaan doen….nou ik krijg mijzelf de lucht niet meer in. Ik heb de afgelopen nachten vreselijk geslapen, weet niet hoe ik moet gaan liggen, mijn buik doet zeer, mijn ribben zijn beurs en heb zelfs het idee dat ik het er benauwd van heb gekregen. En natuurlijk is de rug niets minder geworden….die blijft gewoon pijnlijk. Nu vraag ik me af of dit wel normaal is en of er meer mensen zijn die klachten hebben na deze behandel therapie???