Humira en remicade werken niet.

• Sjaak

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjaak en ik ben 45 jaar.

Sinds maart 2009 humira geinjecteerd, wat voor mij een goed resultaat gaf. Vanaf december kreeg ik bijna in al mijn gewrichten en spieren last. Ik wist niet wat er gebeurde. Op advies van de reumatoloog ben ik voor onderzoek een aantal dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis. De conclusie was dat door het aanmaken van anti-stoffen de humira niet meer zijn werk deed. In het ziekenhuis heb ik een 2e tnf-blokker gekregen nl. remicade. Nu na het 3e infuus blijkt ook dit medicijn voor mij onvoldoende te werken. In mijn bloed zijn de ontstekingswaarden te hoog. De reumatoloog heeft nu plaquenil voorgeschreven, hier ben ik vorige week mee gestart. Alleen heb je over 2-4 maanden pas resultaat. Hiernaast slik ik nu pretnison, en mtx en foliumzuur. Nu heb ik een aantal vragen: kan ik nu helemaal geen tnf-blokkers meer gebruiken in de toekomst, volgens mij is dit het medicijn tegen reuma. Heeft iemand ervaring met plaquenil?

Groetjes,

Sjaak

• Ingrid37

Hoi Sjaak,

Volgens mij mag je het hele riedeltje aan biologicals afwerken hoor. Ik heb ze ook allemaal gehad. Ben in 2003 begonnen met Remicade, daarna Kineret (geen biological), Humira, Enbrel en Abatacept. Heb alleen Rituximab niet gehad, maar dat mag ook niet als je AP (artritis psoriatica) hebt zoals ik. Bij mij werkten ze geen van allen. Ik ben nu een aantal maanden bezig met Arava (“gewone” pilletjes). En mijn bloedbezinksel zit voor het eerst sinds 2003 weer onder de 50. Bij een heleboel mensen werken de biologicals gelukkig wel, dus geef niet op. Ik denk alleen dat jij nu een paar maanden zonder moet, omdat de stoffen eerst uit je lichaam moeten verdwijnen, alvorens weer met iets nieuws te kunnen beginnen. Met Plaquenil heb ik geen ervaring. Sterkte! Groetjes, Ingrid

• Helma

Hoi Sjaak

Zelf heb ik ook Humira gebruikt en het was een geweldig middel voor mij,helaas moest ik er in aug.2008 tijdelijk mee stoppen i.v.m. een hernia operatie.Toen ik weer mocht gaan spuiten sloeg het niet meer aan.Toen kreeg ik Enbrel,wat ook niet werkte.Volgens mijn reumatoloog zou verder gaan met andere tnf blokkers geen zin hebben omdat ik daar ook niet meer op zou reageren. Sinds juli vorig jaar ben ik begonnen met Mab Thera infusen,dat is een b cel therapie,het werkt minder goed bij mij dan de Humira,maar het is nu wel dragelijk.Ik ben nu eigenlijk weer aan nieuwe infusen toe,maar moet wachten tot na mijn rug operatie over ong. 6 weken,(weghalen van littekenweefsel ten gevolge van de hernia operatie)

Groetjes Helma

• Joke (moderator)

Ik slik een combo van medicijnen 6 x per dag sulfasalazine

2 x per dag plaquenil 2 x per dag diclofenac 1 x per dag

foliumzuur en 1 x per week MTX

Deze combo is voor mij prima heb helemaal geen hoge bezinking

meer op het moment.

Ik heb ook heel veel pillen en prikken gehad die niet werkte

dus alles kan je proberen volgens mij

En het is ook niet zo dat het nu altijd goed met me blijft gaan

ik hoop het wel natuurlijk maar ik weet beter heb al vaker goede

combo's gehad die dan een aantal weken of maanden later weer

helemaal prut waren.

Maar ja het verschilt allemaal van persoon tot persoon welk

middel goed bij je werkt suc6 hiermee.

gr Joke (moderator)

• Sjaak

Bedankt voor julie reacties. Dinsdag heb ik een tel. consult met mijn reumatoloog. Ik zal dan het een en ander met hem bespreken.

Heb mijn bedrijfsarts gebeld om voorlopig even 75% te blijven werken.Had gehoopt met de remicade weer snel naar de 100% te gaan.

Maar helaas, even afwachten hoe de medicijnen gaan werken.

Groetjes,

Sjaak