Zaans onderzoek botontkalking

• Marieke (Beheerder)

AMSTERDAM - Onderzoekers van het Amsterdamse VUmc gaan samen met het Zaanse huisartsenlaboratorium Salt bij wijze van proef een bevolkingsonderzoek uitvoeren onder 20 duizend oudere vrouwen naar botontkalking. De studie, die deze maand aanvangt, moet uitwijzen of het zinvol is om patiënten met botontkalking actief door de huisarts te laten opsporen en behandelen.

Botontkalking, of osteoporose, is een ouderdomsziekte die ontstaat doordat botten kalk en mineralen verliezen. Vrouwen hebben er, door aanleg en hormonale veranderingen, meer last van dan mannen. Doordat de botten broos worden, lopen patiënten een grotere kans op botbreuken en op het inzakken van rugwervels.

De Gezondheidsraad en het ministerie van Volksgezondheid hebben onlangs toestemming gegeven voor het bevolkingsonderzoek. Jaarlijks lopen 85 duizend Nederlandse ouderen een botbreuk op en naar schatting de helft van die breuken heeft iets te maken met botontkalking. De kosten bedragen volgens de Gezondheidsraad 500 miljoen euro per jaar.

Osteoporose kan worden bestreden met medicijnen. Nu moeten ouderen die denken dat ze risico lopen zelf naar de huisarts die hen kan doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een meting van de botdichtheid. Veel ouderen merken pas dat ze aan de ziekte lijden nadat ze iets hebben gebroken.

Aan het proefbevolkingsonderzoek doen zo'n 250 huisartsen mee. Al hun vrouwelijke patiënten van 65 jaar of ouder krijgen een uitgebreide vragenlijst thuisgestuurd. Als zij op basis van hun antwoorden tot een risicogroep behoren, kunnen ze in aanmerking komen voor verder onderzoek en behandeling met medicijnen.

De vrouwen worden vierenhalf jaar gevolgd waarbij wordt bekeken of het aantal botbreuken daalt.

bron: Volkskrant

• Helma

Prima z'n onderzoek,alleen vind ik de leeftijd vanaf 65 wat aan de hoge kant,had van mij 55 mogen zijn.En ook mensen met medicijnen die de botten ontkalken (b.v. Prednison) hadden erbij meegenomen mogen worden van mij,maar wie weet na dit onderzoek.Zelf slik ik ook prednison en zat er zelf al geruime tijd aan te denken om z'n onderzoek te laten doen,maar het kan ook nog andere ziektes opsporen.Mijn zus heeft kort geleden ook een bot scan gehad,daar is uitgekomen dat ze botkanker heeft(Chondrosarcoom),verdere onderzoeken lopen nog,maar volgens de artsen is dit redelijk goed te behandelen,maar toch schrikken z'n uitslag.Zelf ga ik nu toch zo snel mogelijk om z'n scan vragen bij mijn reumatoloog.

Groetjes Helma