Reuma en hormonen

• Sabine Le Blanc

Ik heb een, misschien een beetje rare, vraag.

Is er iets bekend over of reuma als ziekte je hormoonbalans verstoord?

Ik heb nu 3 jaar reuma en mijn hormoonbalans lijkt volledig verstoord.

Ik ben zo emotioneel, als ik rond de menstruatie datum zit en een paar dagen daarna ben ik voor mijzelf niet te harden. Mijn hersenen nemen dan een loop je met me lijkt het wel.

Nu heb ik, zoals ik eerder heb gepost ook heel veel last van bijwerkingen van medicijnen, maar wat ik eerder noem is al eerder begonnen.

Heeft iemand dit ook? en hoe gaan jullie daarmee om?

Alvast heel erg bedankt.

Groet

Sabine

• Helma

Hoi Sabine,mag ik je vragen wat je leeftijd is? het kan ook met de overgang te maken hebben,ik zit er zelf midden in en heb er ook erg veel last van.Sterkte.

groetjes Helma

• miranda1963

Medicijnen (bijv. prednison) kan hormonale problemen geven. Zelf zit ik vervroegd in de overgang door langdurig prednisongebruik. Ik heb 15 jaar prednison geslikt en zit vanaf mijn 40e in de overgang. Nu dus al bijna 7 jaar en het einde lijkt nog niet in zicht helaas. Er zijn meer medicijnen die de hormoonhuishouding behoorlijk in de war kunnen schoppen.

Als je klachten blijft houden zou ik het toch eens aankaarten bij de huisarts of reumatoloog. Het is toch prettig als je hier meer duidelijkheid over hebt.

Vitamine B kan overgangsklachten (en andere hormoonproblemen) enigzins verlichten.

Succes!

Groetjes Mir@nd@

• Helma

Hoi Miranda

Kan kloppen wat je zegt,ik ben nu 53 en zit ook al ongeveer 10 jaar in de overgang,ik slik ook prednison (en de rest natuurlijk) maar het verband met de medicijnen is bij mij nooit opgekomen,naast de prednison gebruik ik ook calcium met vit. b

gr. Helma

• sabine Le Blanc

Hoi Helma,

Ik ben zelf 29 jaar hihi dus dat is nog een beetje vroeg voor de overgang. Maar ik moet morgen naar het ziekenhuis en ik denk dat ik wel aan ga kaarten want ik ben geen pretje voor mezelf en mijn vriend

Groet

Sabine

• Pepe

Eeeuh, nee dat is niet vroeg, dat kan zeker…

wacht maar even af, er komen nog wel andere reacties.

• Marieke (Beheerder)

Hoi Sabine,

ik wordt van prednison ook een emotioneel wrak…

Ik ben 32 en toen ik nog menstrueerde (heb inmiddels geen baarmoederslijmvlies meer) toen vlamde mn reuma altijd rond die tijd wat harder op. Volgens de reumaconsulente is dit normaal.

Ik zou het toch eens vragen als ik jou was…

Groetjes Marieke (moderator)

• Bambi

Bij mij is het zelf zo dat als mijn reuma erg actief is mijn menstruatie gewoon stopt. Ik ben nu net 2 weken gelden 28 geworden en heb 8 jaar lang geen menstruatie gehad doordat de reuma zo aan het vlammen was. Nu gaat het met medicijnen veel beter en is mijn menstruatie er weer iedere maand. In april vlamde de reuma opeen weer op en heb zelf even in het ziekenhuis gelegen en toen werd ik ook niet ongesteld. Dus reuma en hormonen hebben volgens mij echt met elkaar te maken!!!