Hallo mensen,
Toen ik een jaartje of 8 was heeft de schooldokter geconstateerd dat er een kromming(scoliose) in mijn wervel zat. Er is mij toen verteld dat ik goed recht op moest blijven lopen en dat was het. Op mijn 14 ben ik meerdere malen bij het optillen van zware kratten vreselijk door mijn rug gegaan met als gevolg dat ik dan dagen niet kon bewegen. Dit gebeurde ook heel vaak met mijn nek(stijve nek). Ben er vaak mee naar de dokter geweest maar die vond vooral dat het tussen mijn oren zat. Het door de rug gaan is door de jaren heen wel afgenomen maar in ruil daarvoor kreeg ik een pijn in mijn rug die eigenlijk altijd wel aanwezig is. Nadat ik maar weer eens naar de huisarts was gegaan wilde deze mij dan eindelijk eens door verwijzen naar een reumatoloog maar dan wel met een verwijzing waar duidelijk in werd vermeld dat niet de dokter dacht dat er iets mis was maar vooral ik zelf. Hier kwam ik helaas pas achter toen de reumatoloog mij dat verteldde. Ik heb gevraagd aan de reumatoloog om dat zinnetje te vergeten en mij wel degelijk serieus te nemen. Nadat ze een beetje gedrukt had op een aantal plekken wist ze het wel….Fibromyalgie. Daar kon ik het dan mee doen en als ik wou kon ik een therapie gaan volgen om met de pijn om te leren gaan. Ik wist zeker dat het dit niet was,
Vorig jaar was ik het dan echt helemaal zat en nadat ik van huisarts was veranderd ben ik met dezelfde rugklachten die ik al jaren had met de huisarts in gesprek gegaan. Deze stelde voor om voor de eerste keer maar eens foto's te laten maken van mijn gehele rug en nek. En wat blijkt, forse versmalling L4 en L5 met spondylotische afwijkingen, op de thorax foto was scoliose te zien en tevens spondylotische afwijkingen, C6 en C7 was ook een versmalling te zien. Dus al met al vind ik het toch wel aardig wat. Helemaal omdat ik nog maar 35jaar ben. Via een revalidatiearts ben ik door verwezen naar een fysiotherapeut waar ik binnenkort zal beginnen aan een sportprogramma. Wat me nu toch eigenlijk wel dwars zit is dat ik de verwijzing van het revalidatiecentrum thuis heb gekregen voor de fysiotherapeut en dat ik daar dan weer op lees dat het gaat om A-speciefieke klachten. Artose is toch niet aspecifiek? Is er nog meer wat ik zelf kan doen, ik weet dat er weinig aan artrose te doen is maar er moet toch wel iets zijn?! Wat zullen de vooruitzichten zijn als je al op jonge leeftijd artrose hebt?
Graag zou ik ervaringen willen delen, of misschien hebben jullie nog tips voor me.