Hallo allemaal,
Het word beter weer dus de tuin vraagt ook
de nodige aandacht. Onkruid plukken, gras
maaien, schoffelen. Ik krijg daar steeds meer
problemen mee, hoe doen jullie dat?
Gregory
Een tuin onderhouden zou voor mij ondenkbaar zijn, ik heb gelukkig enkel een balkonnetje
Maar er zijn ongetwijfeld hulpmiddelen beschikbaar die tuinieren makkelijker maken; zelf ga ik meestal naar mijn lokale thuiszorgwinkel, die kunnen ook van alles bestellen. Maar online is ook van alles verkrijgbaar, bijvoorbeeld via www.handy-wijzer.nl of www.zelfstandigthuis.nl
Succes ermee.
Ik doe het in kleine stukjes en in kleine “ tijdseenheden”. Du kwartiertje wat doen, half uur zitten. Niet zo effectief en je moet je ogen maar sluiten voor het ergste onkruid.
Verder de tuin handiger proberen te beplanten en in te delen ,geen gras meer, dat moet gemaaid worden, Meer steen, meer vaste groenblijvende planten die maar 1x per jaar gesnoeid moeten worden. Ook heb ik een waanzinnig dure maar heel fijne snoeischaar gekocht die heel weinig kracht nodig heeft.
En verder heb ik een tuiniergekke moeder die af en toe bijspringt. En een stiefdochter met chronisch geldgebrek, dus die zet ik soms aan het onkruid wieden tegen geringe betaling
Krijg dan wel gelijk naar mijn hoofd geslingerd dat ze een soort van Assepoester is haha.
Wij hebben in onze tuin sinds 1977 een druivenrank, de glorie van Boskoop, een kleine blauwe druif die goed eetbaar is.
NU, na 33 jaar is deze uitgegroeit tot een enorme struik en beslaat een tuinafscheiding en een pergola.
Daar is in het voorjaar heel veel snoeiwerk aan. Tot op heden lukte dat mij nog om zelf te doen. Nu, net na een heupoperatie en met een actieve RA wordt dat ff lastig. De laatste jaren oogsten wij 35 Kg druiven van deze rank,
Ik heb er in het verleden wel wijn van gemaakt. Dat lukte soms aardig maar dat wordt me tegenwoordig wat te veel.
Wij genieten zeer van onze tuintjes. Achter op het oosten zitten we lekker vrij in eigen tuin en voor hebben wij een groot gemeente grasveld op het westen. Laat de zomer maar weer komen, wij genieten er wel van.
Och erm tuinonderhoud. Gelukkig heb ik een ex-boer als man die het tegenwoordig prettig vond om met de regelmaat de schoffel te hanteren. Verder hebben we sinds afeglopen jaar een elektrische grasmaaier (schandalig want het grasoppervlak is niet meer dan ongeveer 10 vierkante meter). In het voorjaar laten we iemand komen die de tuin helemaal zomerklaar maakt en in het najaar laten we gewoon alle blad ed liggen. Is een goede bescherming voor de vaste planten mocht het gaan vriezen. Het schoffelen doet mijn man bij stukjes en beetjes en ik houd de planten op stahoogte redelijk bij en ook de planten in de plantenbakken. Water geven gaat via de tuinslang met sproeikop en als we geen zin hebben om te schoffelen laten we gewoon de honden even door de tuin racen ( geintje).
Voor mij is het al een paar jaar lastig in de zomer omdat mijn reuma met warm weer erg opspeelt, en mijn man heeft artrose in de onderrug en de heupen dus alles wat op bukhoogte staat geeft voor ons twee echt problemen. Mocht het een keer helemaal niet lukken dan woont onze zoon dicht genoeg bij om bij te springen eb gelukkig doet hij dat altijd zonder mopperen en soms zelfs zonder dat we er om vragen.
Vanmiddag hebben we in totaal 7 plantjes gepoot en dat gaf een hoop hilariteit want ik kwam dus met geen mogelijkheid meer omhoog. Manlief stond aan mijn arm te sjorren maar die arm begon heftig te protesteren dus andere arm geprobeert. Uiteindelijk kwam ik in de benen en kijk naast en daar stond mijn man krom te staan en lichtelijk te kreunen. 't Was hem in de rug geschoten. Gelukkig was de pijn van korte duur en hebben we er vreselijk om kunnen lachen maar aan de andere kant baal je als een stekker als je 52 en 51 jaar bent en het wil gewoon niet meer. Maar goed het is nu eenmaal niet anders dus wij zullen al moet het met hulpmiddelen er alles aan doen om samen onze tuin te blijven doen.
gr. Marja
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?