Voorgestelde bezuinigingen treffen chronisch zieken en gehandicapten extra hard

• Marieke (Beheerder)

Voorgestelde bezuinigingen treffen chronisch zieken en gehandicapten extra hard

De ambtelijke werkgroepen hebben vandaag een reeks mogelijke bezuinigingen gepresenteerd. Vooral de bezuinigingen op zorg en inkomen kunnen chronisch zieken en gehandicapten onevenredig hard treffen. Juist omdat chronisch zieken en gehandicapten gemiddeld genomen een aanzienlijk lager inkomen dan de gemiddelde Nederlander hebben.

AWBZ

Er wordt aangestuurd op het sterk versoberen van de AWBZ. Voorgesteld wordt om de functie begeleiding volledig te schrappen. De hoop is dat gemeenten dan inspringen, terwijl bij eerdere bezuinigingen al is gebleken dat dit onvoldoende gebeurt. Familieleden en mantelzorgers moeten meer zorgtaken op zich gaan nemen. Hierdoor dreigt een nog zwaardere belasting voor mantelzorgers dan nu al het geval is. En als klap op de vuurpijl kunnen eigen bijdragen verder worden verhoogd, terwijl veel mensen met een beperking nu al met een stapeling van eigen bijdragen te maken hebben.

Eigen risico

Het beeld is dat chronisch zieken en gehandicapten minder aanspraak kunnen maken op zorg en voorzieningen en meer moeten betalen. Dat geldt ook op het terrein van de curatieve zorg. Voorgesteld wordt om het eigen risico te verhogen naar 775 euro, zonder dit te compenseren. Ook dit treft chronisch zieken onevenredig hard, omdat zij geen keus hebben: ze maken ook een hoog eigen risico volledig op. Daar komt dan nog een beperking van het basispakket bij en mogelijk nog 5 euro per huisartsenbezoek.

Arbeid en sociale zekerheid

De voorstellen van de werkgroepen zijn niet gericht op het aan het werk helpen van meer mensen. Terwijl dat het aangewezen recept zou zijn voor economisch herstel. In plaats daarvan wordt voorgesteld om fors te bezuinigen op re-integratiebudgetten. Daar bovenop worden de besparingen gezocht in het beperken van de hoogte en duur van uitkeringen en verlaging van het minimumloon. De rekening komt hiermee volledig te liggen bij de meest kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.

Onderwijs

Het budget voor onderwijs aan kinderen met een beperking wordt gekort met 565 miljoen. De rugzakmiddelen gaan met 20% omlaag, en de klassen in het speciaal onderwijs worden bijna 40 procent groter. De commissie geeft zelf aan dat dat ten koste zal gaan van de onderwijskwaliteit. Wat de CG-Raad betreft is dit voorstel dan ook bij voorbaat niet houdbaar.

Iedereen is het erover eens dat de kwaliteit van onderwijs aan kinderen met een beperking nu te laag is. Investeren in plaats van bezuinigen is nodig om de kansen op werken en een diploma voor deze kinderen te vergroten.

De rekening

De CG-Raad vindt dat de politiek zich deze stapeling van effecten goed moet realiseren. Het is logisch dat de werkgroepen alleen naar de besparingsmogelijkheden hebben gekeken. Maar de politiek moet ook naar de consequenties van de maatregelen kijken. De rekening van veel maatregelen wordt bij gemeenten en samenleving gelegd. Maar nu al is duidelijk dat gemeenten en andere instanties niet de middelen hebben om de toegenomen zorgvraag op te vangen. Bovendien komt met het schrappen van de subsidie voor MEE-organisaties ook de onafhankelijke individuele begeleiding en advisering van chronisch zieken en gehandicapten te vervallen. Dit alles leidt tot maatschappelijke problemen en de vraag is of het op langere termijn echt bezuinigingen oplevert.

bron www.zorgkrant.nl

• richard

€ 775 eigen risico!! die zijn gek. dat is een maandsalaris.

en dan de gewone premie nog eens er bij en de kosten van huisarts, man dan ben ik 4 maanduitkeringen kwijt aan zorgkosten, en dan reken ik eigen bijdrages nog niet mee.

En nu al geen compensatie muv de €350 van het UWV

• aletta

Er staan geen onwaarheden in de zorgkrant, maar het is wel een politiek gekleurde weergave van de feiten.

Feit is dat er enorm bezuinigd moet worden, en feit is ook dat dat voor veel mensen erg zeer gaat doen. De manier waarop bezuinigd zal moeten worden zal in de komende verkiezingsstrijd inzet worden.

Dat gehandicapten en zieken volledig buiten schot blijven lijkt me utopisch. En wees eerlijk, er wordt toch ook veel uitgegeven in de zorg (kijk naar de discussies hier over “ fraude” met het PGB). Iedereen heeft hier zijn eigen mening over uiteraard. Maar een kennis van me gaat bijvoorbeeld liever naar de huisartstenpost op zaterdag dan naar de eigen huisarts op vrijdag, alleen omdat zaterdag handiger is. Slaan we dan niet door met zijn allen?

• anoniem

hoi allemaal

hoe willen ze dat doen als je maar een bijstands uit kereing krijgt

van maar net 860 euro?

groetjes anoniem

• anniek

weet je, ik zou me nu nog maar geen zorgen over die 775 euro. Tactiek is: ze noemen eerst een hoog bedrag en als het dan bv. 400 euro wordt, zegt iedereen: gelukkig dat valt mee….

Noemen ze gelijk een bedrag van bv. 400 euro en het blijft 400 euro dan valt het toch wel erg tegen in verhouding tot de 165 euro van nu.

zo werken sommige mechanismen nu eenmaal.

En ik ben ervan overtuigd dat er voor mensen met lonen op bijstands- en minimum niveau echt wel oplossingen komen. Die mensen hebben nu al bijna niets te besteden, daar kunnen zulke bedragen echt niet vanaf. Dan zou de toestroom naar de voedselbanken nog groter zijn en zouden er weer gaarkeukens moeten komen zoals in de crisistijd in de jaren dertig.

Feit blijft dat je als chronisch zieke maar moet blijven afwachten wat je nu weer boven het hoofd hangt, je kunt er eenvoudigweg niet aan ontsnappen……je hebt levenslang!

• sabine Le Blanc

Ik vind de eigenbijdrage van nu al te veel,ik heb een wajong uitkering en ik woon op mij zelf. Als ik die 150 euro moet ophoest houd ik altijd mijn hart vast. Dus als ze dit met welk bedrag dan ook gaan verhogen, zijn de gevolgen heel zwaar.

En dan het geval van zaken uit de zorg verzekering gaan schrappen en het aan de gemeente over gaan laten…….ik zelf heb nog niet aan den lijve ondervonden hoe bureaucratisch zij kunnen zijn maar ik heb vele voorbeelden gezien, ik houd me hart vast. Ik dacht dat deze dingen allemaal geregeld waren om mensen met een beperking/chronische ziekte in de maatschappij te houden?

Naar mijn inziens, door deze zaken door te gaan voeren, ga je mensen uit sluiten van de maatschappij. Ik zelf ben een jonge vrouw van 29 jaar en het idee om achter te geraniums te verdwijnen omdat je bijv. geen rolstoel krijgt vind ik een beangstigend idee.

Bestaat geen bond die in dit soort zaken spreek voor ons? Doet een reuma bond dit?

Groet

Sabine Le Blanc

• anniek

hoi Sabine,

Ik denk dat de chronisch zieken en gehandicapten raad dit doet. Ze hebben ook een website: www.cg-raad.nl

misschien dat je je angst en bezorgdheid eens bij hen kunt aankaarten.

Je kunt natuurlijk ook kamerleden benaderen. Hun mailadressen zijn te vinden via de website www.tweedekamer.nl

hartelijke groet, anniek

• Sabine Le Blanc

Hoi anniek,

Bedankt voor de websites, ik ga er zeker even rond snuffelen!

Groet

Sabine