Ik was verbaasd over dit artikeltje…
AMSTERDAM - Met brede gebaren lopen twee oudere mannen om de parkeerplaats waar de Canta staat. ‘'Heb je die ruimte écht nodig?’' vraagt de één. ‘'Ja, en het is mijn goed recht,’' zegt de ander. Antwoord: ‘'Maar dit is toch waanzin?’'

De scène zou in een tv-uitzending van de rijdende rechter niet misstaan. Hein (75) en Willie de Groot (73) hebben in verband met de reuma-achtige ziekte van Willie een invalidenplaats op de Hoogte Kadijk toegewezen gekregen.
De plaats meet, standaard, zes meter. Hun Canta van 1,5 meter lengte verdrinkt erin. Ze hebben een invalidenplaats gekregen omdat de stoep te smal is voor het wagentje en mevrouw De Groot slechts een paar meter kan lopen.
De parkeerplek wordt volgens De Groot overigens wel degelijk helemaal gebruikt, zegt hij. ‘'Willie heeft geen kracht meer om scherpe bochten te sturen. Als die plaats kleiner zou zijn, zouden we er niet meer uitkomen.’'
Volgens De Groot zijn de buren in alle staten dat hun Canta zo breeduit staat, terwijl zij geen plaatsje kunnen vinden. De Groot: ‘'Dus gaan ze half met de neus van hun auto op mijn plek staan. Doen ze gewoon!’'
''We hebben vriendelijk gevraagd dit niet te doen. We hebben papiertjes op de ramen geplakt, brieven in de bus gedaan. Niets helpt. We gaan de auto's nu maar laten wegslepen. Dat gaat honderden euro's kosten.''
De buren zijn er niet blij mee, maar de familie De Groot ook niet. De Groot: ‘'Wíj zijn er ook ziek van en we hadden vroeger nooit ruzie met buren.’'
Een toevallige voorbijganger, zonder auto: ‘'Hoekse en Kabeljauwse twisten zijn hier uitgebroken.’' In het voormalige pakhuis De Pelikaan, aan de overkant, wonen veel stellen met auto's, die ‘s avonds hun auto niet kwijt kunnen. Een advocaat die er woont, had De Groot aangesproken op de enorme ruimte die hij in beslag neemt. ’'Maar die advocaat moet toch beter weten,'' zegt De Groot.
Vanmorgen was de ruitenwisser van de Canta verdwenen. (TON DAMEN)
bron: (Parool)