Bijwerkingen Enbrel / andere TNF alfa remmers

• Prisley

Hoi allemaal,

Heb 30 jaar reuma en diabetes en ben nu 41 jaar.

Graag wil ik reageren op alle verhalen op dit prikbord. Ook ik ben erg geschrokken…

Ik gebruik Enbrel nu bijna 5 jaar 1x per week 50 mg inclusief 150 mg Diclofenac per dag voor mijn RA en al werkt het goed voor mijn botten en heb ik nog maar weinig last van mijn versleten gewrichten, toch voel ik me sinds 5 jaar niet meer fit en goed, maar wordt steeds meer moe, lusteloos, voel me zo'n 3x per week grieperig, en een drukkende hoofdpijn, terwijl ik geen griep heb.

Natuurlijk ben ik heel dankbaar voor Enbrel die zorgt dat ik lekker kan wandelen en bewegen, maar voor de rest voel ik me moe en oud en heb geen energie voor ook maar iets. Daardoor kan ik wel bewegen en naar buiten, maar heb ik door het moe-zijn en de zware hoofdpijn en het grieperige gevoel geen fut om naar buiten te gaan, waardoor ik dus al 5 jaar in hetzelfde kringetje rondraai.

Ondertussen ben ik zwaar depressief geworden en nu sinds 1 januari aan de anti-depressieva. Al hoewel het helpt om de dingen positiever te zien, blijft die vermoeidheid en dat grieperige gvoel en dat nare hoofd bestaan. Heb al ontzettend veel geprobeerd van Bioresonantie tot Neurologisch onderzoek en ook naar de reumatoloog om te vagen of het door de Enbrel kan komen. Maar niemand bevestigt het.

Ben dus moedeloos en ben zo benieuwd of één van jullie deze bijwerkingen vd enbrel ook heeft?

Ik bedacht me om misschien ook te stoppen met Enbrel en weer terug te gaan naar MTX. Heeft iemand ervaringen hiermee?

Bedankt alvast en ook voor jullie verhalen, wie weet komen we tot een oplossing.

Groetjes Prisley

• aletta

ik heb 5 jaar Enbrel gebruikt. November 2009 bleek dat het niet meer zo goed werkte, maar de reumatoloog wilde dat ik het nog wel bleef gebruiken.

Doordat ik een heftige infectie kreeg moest ik noodgedwongen stoppen in Januari. Besloten is toen om ook niet meer te beginnen.

Ik gebruik nu sinds januari alleen pijnstillers en arava. Over anderhalve week ga ik met Humira beginnen.

Lichamelijk merk ik heel goed dat ik geen biological meer gebruik. Moe, pijn, stijfheid (we kennen het hier allemaal). Geestelijk merk ik nu pas hoe afgevlakt ik van Enbrel werd. Het is net of ik weer kan nadenken. Voel me als herboren. Ik zie dan nu ook heel erg op tegen Humira. Ben zo bang dat ik weer terugval in het afgevlakte voelen. Net alsof er een soort sluier over me heen lag.

Dus ja, ik geloof dat ik je verhaal herken!

• Yvonne

Hoi Prisley,

Ook ik gebruik enbel sinds september, ik “doe ”het er goed op.

Ik had ook 150 mg diclo erbij per dag sinds 3 jaar.( ben begonnen met MTX )

Ik stelde een keer een vraag aan de reumaconsulente n.a.v een artikel, gelezen op wikipedia over de diclo.

Het is namelijk niet ongevaarlijk, je kunt er hartproblemen van krijgen, daar ging mijn vraag ook over.

Als antwoord kreeg ik te horen, dat je de diclo ook kunt vervangen door paracetamol als je niet veel pijn hebt.

Conclusie, ik ben gehalveerd met de diclo en voel me veel lekkerder in mijn vel!!!!

Achteraf, moet ik wel zeggen dat dit mijn eigen ervaring is, heb ik veel meer last gehad van de diclo dan van de enbrel.

Maar vergeleken met de MTX is Enbrel voor mij een wondermiddel!

Sterkte in de medicijnenstrijd!

• Boy

Hai,

Ja, ik heb enorm vaak en veel last van drukkende en bonzende hoofdpijn, ook ik gebruik nu al jaren Enbrel maar het laatste jaar anderhalf jaar heb ik erg vaak last van hoofdpijnen. Ik heb dit ook al besproken met mijn reumatoloog maar ook hij wist niet of er een click is tussen Enbrel en hoofdpijnen. Tja dan wordt het heel vervelend, de pijn komt vaak vanuit de nek en het bonst en steekt en is een erg drukkende hoofdpijn. Nu kan ik wel even stoppen met de Enbrel maar dan wordt de reuma weer erger, dus ja ik weet t ook niet meer paracetamol met codeine is dan de enige remedie, sterkte allemaal die hetzelfde hebben.

• Ilse

Niet voor niets kom ik op dit forum terecht. Ik ben de laatste tijd ook zo extreem moe en lusteloos. Ik gebruik nu 1,5 jaar Enbrel, en ben in deze tijd alleen maar moeier geworden.

Volgende week op vakantie, dan sla ik een week prikken over, ben heel benieuwd hoe dit gaat. ik moet in sept. weer naar de reumatoloog, ben benieuwd wat ze zegt.gr. ilse