vraagje

• tecko

Ik wilde jullie graag wat vragen. Of er een natwoord op is is natuurlijk een tweede maar niet geschoten is altijd mis.

Ik heb dus RA en toen dat destijds ondekt werd had ik in mijn handen ook allemaal blaasjes. Die drogen na verloop van tijd uit en gaan dan vervellen. Omdat de reumatologe dacht aan AP werd ik naar de dermatoloog gestuurd en die heeft vocht uit die blaasjes gehaald en op kweek gezet. Conclusie, geen AP. Volgens hem waren het stress blaasjes. Ik kreeg een zalf mee om er op te smeren en dat was dat. Nu jeukt het niet dat is alleen maar zo op het moment dat de blaasjes er door komen. Die zalf was voor de jeuk alhowel ik duidelijk heb aan gegeven dat het niet jeukte. Je moest dat op de blaasjes smeren en als restriktie er bij dat je na gebruik je handen moest wassen. Beetje vreemd dus. Ik heb er smakelijk om moeten lachen en de zalf dus nooit gebruikt.

Nu is het zo dat ik een aantal weken geleden 1 maal de Humira heb moeten overslaan ivm koorts. De week daarop weer gewoon gespoten en sinds die stopweek heb ik weer enorm last van die blaasjes in mijn handen maar nu ook onder de voeten en rond de haargrens en in het haar.

Bovendien speelt de reuma na die tijd ook weer op. Niet extreem maar de vingers, ellebogen en schouders voelen zich niet bepaald happy.

Kan het zijn dat dit komt door de stopweek en heeft iemand van jullie enig idee of die blaasjes te maken kunnen hebben met de reuma.

Het is op zich niet echt vervelend maar het is gewoon een leijk gezicht omdat de blaasjes donkerbuin van kleur worden.

Groetjes Marja

• Hellen

Hai Marja,

Ik heb AP en ik heb de vorm Psoriasis “Pustulosa Palmo Plantaris.”

Dit is door een Biopt uit mijn hand bekend geworden.

Dit zijn Kleine toch wel pijnlijke blaartjes die onder je voeten en op je handen zitten, ook zitten ze vaak onder je nagels en drukt dit uiteindelijk je nagel los.

Alleen MTX werkt bij mij hiervoor en als ik hier even mee stop of ik maak me tedruk, dan word het veel erger!

Wens je veel sterkte!

Gr Hellen

• Pepe

Een beetje van allebei dus, AP en stress.

Stress werkt altijd (net een wondermiddel) negatief op klachten, dat is duidelijk.

• tecko

Nou zeg dat wel Stress is inderdaad een supermiddel:S. Jammer dat het niet positief werkt, dan zou er heel wat minder ziekte zijn.

Zit me alleen af te vragen waar die stress nou weg moet komen. Kan natuurlijk ook zo zijn dat ik stress heb omdat ik de stress zit te zoeken.

Hoe dan ook ik ga er maar van uit dat als ik de stress niet meer zoek de blaasjes wel weer zullen verdwijnen;)

gr. Marja

• tecko

Dus als ik het goed begrijp dan zou het dus inderdaad met de reuma te maken kunnen hebben ondaks het feit dat ze dus eerder hebben gezegd dat het niet zo is.

Moet in mei weer naar de reumatoloog en zal er dan toch eens naar vragen.

Dank je wel voor de info Hellen

gr. Marja

• anniek

hallo marja,

je kunt ook gewoon je afspraak bij de reumatoloog vervroegen.

ben gisteren voor het eerst bij de nieuwe geweest en dat is een verschil van dag en nacht met……, je weet wel wie.

hartelijke groet,

anniek

• tecko

Ik kan dat inderdaad doen Anniek maar ik wist helemaal niet dat er een nieuwe was. Ken alleen die man die na die vrouw is gekomen. Alle anderen lachen zich nu een breuk zoals wij in raadsel spreken. Stuur me maar even een prive berichtje. :-)))))