Enbrel

• Amki

Hallo,

zijn er hier ook mensen die na het gaan gebruiken van Enbrel meer pijnklachten zijn gaan krijgen?

Mijn dochter gebruikt het nu twee maanden en heeft wel meer energie dan voorheen maar veel meer pijn aan haar gewrichten ook als ze een rustdag houd dan nog spelen haar gewrichten op.

• Sabine Le Blanc

Hallo Amki,

Ik kwam zojuist per toeval op een site (www.meldpuntmedicijnen.nl) waar mensen hun bijwerkingen kunnen melden van enbrel en daar komt geregeld voor dat mensen veel meer last van hun gewrichten krijgen. Ik zou de reumatoloog raadplegen. Ik gebruik zelf enbrel nog maar kort en mijn bijwerkingen zijn tot nu eigenlijk vermoeidheid, hoofdpijn en bloedneuzen.

Heel veel succes

Sabine

• Amki

Hoi,

bedankt voor je reactie heb meteen ook even op de site gekeken en las inderdaad dat deze klachten vaker voorkomen.

Over twee en halve week moet ze weer voor controle en zal ik het zeker melden.

Vermoeidheid heeft ze ook maar eigenlijk alleen de dag na het prikken en is wel nu ze het wat langer gebruikt minder geworden ook zo heel nu en dan een spontane maar dan wel heftige bloedneus maar goed dat zijn dingen die te doen zijn maar als je als bijna 7 jarige meer energie krijgt maar ook tegelijkertijd meer pijn is geen fijne situatie dan maar liever pijnvrij maar vermoeider dan is het ook makelijker om je rust te nemen dan dat je dat moet doen terwijl je eigenlijk nog energie over hebt.

Groetjes

• sabine Le Blanc

Hallo Amki,

Nee voor 7 jarige is dat zeker niet te doen, lijkt mij heel moeilijk om mee om te gaan.

Als volwassene kun je dingen nog wel plaatsen en in perspectief zien, alluwel nog meer pijn is nooit leuk. Maar ik kan me voorstellen dat een 7 jarig meisje, maar ook als ouder, dit niet te accepteren valt.

Ik hoop dat het snel opgelost wordt!

Heel veel sterkte

Sabine

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik mag dan 32 zijn maar vaak heb ik het idee dat mijn ziekte soms moeilijker te accepteren si voor mijn ouders dan voor mij. Ik leef er mee en zij maken zich er zorgen om… Mijn vader heeft best wel een portie verdriet gehad van het feit dat ik ziek werd. Ik denk dat het voor hun ook lastig inschatten is hoe ik me erbij voel en wat ik ervaar wat het lastig maakt.

Groetjes Marieke

• Amki

Hoi,

ik snap je opmerking ten opzichte van mijn vraag niet zo goed. Het is geen kwestie van acceptatie maar een hele vervelende bijwerking waarvan ik me afvroeg of er meer mensen zijn die dit ook hadden toen ze net begonnen met Enbrel.

Groetjes

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik weet niet zeker of je mijn reactie bedoeld maar ik reageerde ermee op wat Sabine typte over hoe moeilijk het kan zijn. Zeker ook voor een ouder van een kind met reuma. (ik ben ook een kind van ouders)

Groetjes Marieke