Slipper beter voor de knie

• Marieke (Beheerder)

Slippers beter voor de knie

Wie kampt met pijn aan de knie door artritis, draagt het best platte, flexibele schoenen als slippers. Die nemen de druk weg en geven een minder belastend en comfortabel gevoel, zo blijkt uit een vergelijkende schoenentest aan de University of Chicago.

Test

Blootvoets lopen is het best voor je knie. De onderzoekers wilden achterhalen welk soort schoenen die effecten het best benaderen. Zo werden klompen, sportschoenen, wandelschoenen en slippers getest. De platte en meer flexibele slipper won de vergelijking. Verrassend, want de schoenen die meestal worden aanbevolen zoals klompen of stabiliteitsschoenen, bleken de hoogste belasting te geven.

Meer onderzoek

Volgens de onderzoekers is het nog te vroeg om enkel nog platte slippers aan te bevelen. Een wandelschoen biedt andere voordelen, zo is deze beter voor de stabiliteit en verkleint deze het risico op valpartijen. Met de resultaten hopen de podologen alvast een speciale schoen op de markt te brengen voor mensen met knie-artrose. (lvl)

bron:HLN.BE

• Paul (beheerder)

Opmerkelijk … ::o

Paul (beheerder)

• Joke (moderator)

Ben ik zomaar goed bezig ik draag nl. zowat de hele zomer teenslipper vind deze nl heerlijk lopen.

Zo zie je maar ben je onbewust toch nog eens een xtje goed bezig :):):)

En ik zal is opletten of i.d.d. m'n knieklachten van de zomer minder worden kan er nu af en

toe niet eens van slapen dus hoop dat het minder wordt.

gr Joke (moderator)

• Pepe

Er zit aan een lichaam alleen wel meer dan een knie.

Na een tijdje op slippers te hebben gelopen -op vakantie- heb ik daarna permanant meer last van de rug gekregen, met uitstraling naar de voet.

Dat is nu al bijna twee jaar. Het kan natuurlijk dat het in die tijd ‘gewoon’ slechter is geworden.

Ik weet wel dat ik mijn schoenen niet kan missen en me gelijk een ander mens voel als ik die aantrek.

• tecko

Ik loop al zolang ik mij kan herinneren op blote voeten en draag zomers als ik onverhoopt schoenen moet dragen altijd slippers.

Bovendien heb ik nooit sokken aan in de schoenen. Ik heb een enorme hekel aan het dragen van schoenen. Zomer en winter loop ik echt blootvoets en ik heb totaal geen last van pijnlijke voeten of knieen.

Die pijn komt wel opzetten op het moment dat ik schoenen moet dragen.

groetjes Marja

• miranda1963

Ik ga ieder jaar met de pinksteren en in de zomer kamperen. Nu krijg ik steeds meer problemen met het lopen omdat mijn enkel versleten is.

Gras en grind is een nare ondergrond en het risico op verstappen of door je enkel gaan is groot.

Ik heb vorig jaar campingklompen van kunststof aangeschaft. Je kunt ze makkelijk aanschieten en ze veren, dus die schokdemping is ideaal. Enige minpuntje is het transpireren in deze klompen. Je hebt toch iets meer bescherming als slippers, die bieden totaal geen stevigheid. Ik zou zelf niet kiezen voor slippers, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik draag tevens een brace om de enkel en zo kom ik de zomer wel door. Deze zomer zal ik eens op gaan letten hoe mijn knieen het houden.

Groetjes Mir@nd@