opheffen UWV

• miranda1963

AMSTERDAM - In de politiek gaan in deze tijd van verkiezingen stemmen op om uitkeringsinstantie UWV op te heffen of uit te kleden.

© ANPDat zou niet goed voor Nederland zijn, zei UWV-bestuursvoorzitter Joop Linthorst woensdag bij de presentatie van het jaarverslag over 2009.

''Wij kijken met zorg naar de neiging met allerlei ingrijpende voorstellen te komen. Op papier gebeurt er van alles en voor je het weet besta je alleen nog op papier'', aldus Linthorst.

Hij verdedigt zijn organisatie met verve. UWV is effectief, zo betoogt hij. ‘'Je bent wel gek als je dat te grabbel gooit. Dan moet je op z’n minst aantonen dat wat je ervoor in de plaats stelt even efficiënt is.''

Miljarden

De ambtelijke werkgroepen die kijken hoe er miljarden bezuinigd kunnen worden, kijken ook naar de sociale zekerheid.

''Als je dat soort bedragen moet besparen, dan gaat dat in de uitkeringen zitten'', stelt Linthorst. De uitvoeringskosten van UWV zijn laag en het is ‘'wensdenken’' om te suggereren dat een andere vorm van uitvoeren substantiële besparingen oplevert.

Bron: nu.nl

• aletta

de idee erachter is om gemeenten naast de wet werk en bijstand ook de Wia uit te laten voeren……

Lijkt me lachen worden, in ieder geval wel veel werk voor mij als juriste!! :)

• Pepe

De WMO was ook al zo'n doorslaan succes….

• Heleen

aletta Schreef:

——————————————————-

> de idee erachter is om gemeenten naast de wet werk

> en bijstand ook de Wia uit te laten voeren……

Volgens mij krijg je dan rechtsongelijkheid. Hoewel daar nu in feite ook al sprake van is bij het UWV, want voor bepaalde klachten en beperkingen hangt het heel erg van de arts af of en hoeveel iemand arbeidsongeschikt geacht wordt. Ik heb zéér slechte ervaringen met het UWV, ben bijna zes jaar bezig geweest met bezwaar- en beroepprocedures voordat ik Wajong toegekend kreeg, zelfs in de tijd dat ik maandenlang opgenomen was in een revalidatiecentrum en niet eens zonder hulp naar de WC kon, was ik volgens het UWV prima in staat om volledig te werken. Dus ik vind het UWV een verschrikkelijk logge instantie die werkt met onrealistische en soms zelfs idiote criteria, en waar willekeur heerst tijdens de beoordelingen. Maar toch denk ik dat het een groter zootje gaat worden wanneer ze de hele boel opdoeken en allerlei beoordelingen uit gaat besteden aan instanties en mensen die daar geen ervaring mee hebben. Slecht plan dus, tenzij er een héél sterk alternatief zou zijn.

• Pepe

Er komt geen sterk alternatief, als de heren hun zin krijgen.

'Iedereen kan en moet werken' werd duidelijk gezegd.

Ik hou mijn hart vast voor dit soort maatregelen.