Senaat verwerpt gratis parkeren gehandicapten

• Pepe

DEN HAAG - Het gratis parkeren voor gehandicapten op alle openbare parkeerplaatsen is van de baan.

De Eerste Kamer verwierp dinsdag het wetsvoorstel dat voorzag in gratis parkeren, met 26 stemmen voor en 37 tegen.

http://www.nu.nl/binnenland/2215946/senaat-verwerpt-gratis-parkeren-gehandicapten.html

Een gehandicapte zal ook eens ergens voordeel aan hebben…

Maar waar het écht om gaat is dat zij ergens kúnnen parkeren en dat kan lang niet altijd.

Ik heb bewust gestemd op een wethouder in een rolstoel.

• Paul (beheerder)

Is gratis parkeren voor gehandicapten niet een vorm van positieve discriminatie?

Ik wist dat het wetsvoorstel er lag en ik was er in eerste instantie tegen, want

er moeten natuurlijk goede voorzieningen zijn, maar waarom mag dit voor een

gehandicapte geen geld kosten? Wat hierna, korting op brood?

ik sta open voor goede tegenargumenten ;)

Paul (beheerder)

• Els

Wel eens gezien hoe vaak de aangewezen parkeerplaatsen bij winkelcentra leegstaan??????

Heel vaak.

Ik weet ook wel dat er ook vaak auto's op staan van niet gehandicapte mensen, heb een zus die niet lopen kan, maar toch.

Het misbruik van handicap kaarten zal enorm toenemen, denk je niet.

• Pepe

Er is niks mis met positieve discriminatie, een gehandicapte heeft al nadelen genoeg.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

hebben jullie enig idee hoe hoog de legeskosten voor mijn parkeerkaart zijn? Rond de 100 euro inc medische keuring. Heb ik m'n legeskosten toch al ruim voldaan maar nee…. ik mag nog parkeergeld betalen.

Overigens vind ik dan nog het vervelendste dat het bij elke gemeente anders is. Ik betaal dus meestal maar want je weet gewoonweg niet of het gratis parkeren is.

was overigens vorige week in Rotterdam (voor mn werk) en de invalideparkeerplaats was vol, daar stond een auto zonder kaart. Ik heb mn auto er direct achter gezet. In R'dam is op die plaats parkeren voor gehandicapten gratis.Toen ik terug kwam had ik een bon van 52,50… volgens de agent die er nog rond liep was de reden dat ik niet betaald had en ik stond immers niet op een invalideplek de reden van de bekeuring en ik moest maar bezwaar aantekenen. De auto ervoor zonder kaart die had geen bon, die stond immers op een invalideparkeerplaats ??? “Tja mevrouwtje, da's beleid”

Groetjes Marieke

ps overigens in alle landen om ons heen is gehandicaptenparkeren wel gratis…

• Heleen

Paul (beheerder) Schreef:

——————————————————-

> Is gratis parkeren voor gehandicapten niet een

> vorm van positieve discriminatie?

> Ik wist dat het wetsvoorstel er lag en ik was er

> in eerste instantie tegen, want

> er moeten natuurlijk goede voorzieningen zijn,

> maar waarom mag dit voor een

> gehandicapte geen geld kosten? Wat hierna, korting

> op brood?

Op zich heb je daar gelijk in hoor. Ik hoef niet gratis te kunnen parkeren puur omdat ik gehandicapt ben, dat zou onzin zijn. Maar, wat iemand anders ook al aanhaalde: in veel gemeentes is het parkereren voor kaarthouders gratis, omdat zij om die kaart te verkrijgen, al voor de beoordeling hebben moeten betalen. Men ziet het dan als “dubbelop” om diezelfde kaarthouders ook het gewone parkeertarief te laten betalen.

Maar de praktische zaken tellen nog het zwaarst, vind ik. In de eerste plaats voert elke gemeente nu z'n eigen beleid. Dat is erg lastig als je ergens komt waar je niet bekend bent, je moet dan vantevoren het parkeerbeleid van de desbetreffende gemeente op gaan zoeken. Want in de ene gemeente hoef je niets te betalen, in de andere hoef je geen parkeerschijf te gebruiken, in weer een andere gemeente moet je wél die schijf gebruiken maar hoef je níet te betalen, en in andere gemeentes moet je gewoon betalen. Tsja.

Nóg lastiger is het feit dat heel erg veel parkeer-betaalautomaten niet berekend zijn op rolstoelers. Dus bij de meeste automaten kun je als rolstoeler er gewoon niet bij, omdat hij te hoog staat. Om nog maar te zwijgen over de bereikbaarheid van die automaten, waarvoor je vaak langs andere geparkeerde auto's moet zien te komen, stoepjes op zonder goede oprit, een te smalle doorgang tegenkomt, etc. Voor rolstoelers is dat erg lastig. Voor diegenen die een kaart hebben gekregen omdat zij zeer slecht ter been zijn en dus een heel beperkte afstand kunnen lopen, maar géén gebruik maken van een rolstoel, komt daar nog bij dat zij vaak door het heen en weer moeten lopen naar die automaat al hun maximale loopafstand gelopen hebben. Het hele idee van een parkeerkaart is dat je vlak voor de ingang van je bestemming kunt parkeren, en als je dan een eind moet lopen naar zo'n parkeerautomaat, heeft die kaart in feite weinig nut meer.

Dus JA, tenzij er betere oplossingen bedacht kunnen worden én de keuringen gratis worden (of je bijv. je geld terugkrijgt wanneer je je kaart toegekend krijgt) ben ik vóór dit voorstel. Jammer dat het er niet doorheen is gekomen, want zo wordt het een hele onderneming om eens ergens te parkeren waar je niet bekend bent.

• miranda1963

Ik kan leven met het feit dat ik net als ieder ander moet betalen. Het enige grote minpunt is dat de automaten heel vaak niet te bedienen zijn als je in een rolstoel zit. Dus moet je iemand anders vragen om je te helpen.

Zodra alle parkeer automaten in het land door iedereen te hanteren zijn, vind ik het prima om te betalen. Ik heb het geluk geen geld te hebben moeten betalen voor mijn kaart en keuring. Alleen wat leges aan de gemeente. Iets van € 4,75. Nu moet ik wel zeggen dat ik die kaart al meer dan 15 jaar heb. Misschien was het toen ook allemaal anders geregeld en er is natuurlijk ook verschil per gemeente.

Wat ik ook lastig vind is, waar je wel en waar je gratis kunt parkeren met kaart. Omdat hier geen eenduidigheid over is, moet je haast op internet checken of je ergens gratis je auto mag parkeren, voordat je vertrekt.

Eigenlijk moet iedere gemeente dit duidelijk op borden aangeven bij parkeerplaatsen. Schept een hoop duidelijkheid.

En Marieke, ik vind het echt belachelijk dat jij een bon krijgt en de gratisparkeerder niet. Dat is de omgekeerde wereld.

Gelukkig ziet onze gemeente er aardig goed op toe dat de invalidenparkeerplaatsen worden gebruikt waar ze voor zijn. In het verleden heb ik regelmatig aan de bel getrokken als het te bont werd bij de gemeente en politie.

Als ik niet zeker weet of ik moet betalen, betaal ik dus altijd. Ik heb weinig zin in een boete.

Groetjes Mir@nd@

P.s. Wil niet zeggen dat ik graag had gezien dat het gratis was!