Raynaud Fenomeen

• Wil

Hallo,

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar geleden van de reumatoloog te horen gekregen dat ik het Raynaud Fenomeen heb.

Nu was ik vorige maand weer bij de reumatoloog, en die heeft uitgelegd dat het ook een vorm van reuma is, is er iemand

bekend met dit fenomeen?

Het is vooral in de winterperiode een ramp, ik krijg dan ook iedere maand bij de reumatoloog een spuit, zodat de pijn

beter te dragen is, ook slik ik pijnstillers. Ik kan helaas niet van alles gaan innemen, en de reumatoloog is er ook erg

terughoudend in, omdat ik een herseninfarct 2 jaar geleden heb gehad.

Wie heeft ervaring met het Raynaud Fenomeen, en heeft eventueel ook nog tips?

Ik heb al erg lang allerlei klachten, ben diverse keren geopereerd aan de knieën, en mijn rug is vast gezet op het SI/L5 nivo,

heb dus al het nodige mee gemaakt.

Ik ben 46 jaar.

Groetjes,

Wil

• aletta

Hoi

Ik heb het ook, maar dan secundair aan de reuma. Mijn handen ( en voeten overigens) doen vooral swinters onwijs zeer. Het komt door afwijkingen in de bloedvaten van je handen en voeten. Echte tips weet ik niet of ik heb maar bij mij helpt:

- altijd handschoenen dragen zodra het ook maar een beetje frisser dan 10 graden wordt. Ik gebruik dus ook handschoenen om iets uit de vriezer te pakken enzo. Lastig, maar het went.

- gek genoeg helpt een goed glas (in mijn geval) whisky ook heel goed. Door de alcohol zetten de bloedvaatjes uit en de pijn verdwijnt. Natuurlijk niet als gewoonte gaan doen, maar bij hele slechte dagen is het zalig!

Succes!

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ook ik heb het… bij mij helpt niet veel. Ik slik een vaatverwijderaar maar nog gaan mijn tenen helemaal kapot en ontsteekt alles. Je wil echt niet weten hoe dat eruit ziet. Ook ik draag in de winter handschoenen en mijd sterke temperatuur schommelingen. Er zijn heel veel huis tuin en keukentips zoals wisselbaden, vaseline etc etc… bij mij helpt niks. Mocht je de gouden tip horen dan hoor ik het graag

Groetjes Marieke (moderator)

• anniek

hoi,

De reumatoloog heeft het ook bij mij gediagnosticeerd. Maar dan, denk ik, als voortkomend uit de RA. Heb er verder niet zo heel veel last van, gelukkig niet, als ik dit zo lees…..

sterkte!

groet, anniek

• Wil

Bedankt voor jullie reakties.

Ik heb voor de koudere periode zeg maar, dit moet dus vanaf eind september tot eind maart:

Loftyl en dan 2x daags 2 tabletten, en echt dit helpt wel erg goed. Ik heb sinds ik dat middel gebruikt

veel minder last van “dode vingers en tenen”, de pijn is goed te dragen sinds we gestart zijn met de

injectie tegen de pijn. Het is een cocktail, wat er allemaal in zit weet ik niet, maar het werkt wel.

Hier in mijn direkte omgeving ken ik niemand die hier verder last van heeft.

Ik krijg eind april aangepaste schoenen, dit is een hoog model, dus echt koude voeten heb ik geen

last van, want ik draag al hogere schoenen vanwege de steunzolen die ik heb.

Helaas zijn de steunzolen alles behalve goed, en moesten het aangepaste schoenen worden. Heb

wel een paar sportieve gekozen, ben erg benieuwd hoe ze eruit komen te zien.

Groetjes,

Wil

• Alberta

Hallo,

Heb ook al jaren last, medicijnen enz.enz.

Via mijn huisarts zilverhandschoenen van best4body gekregen.

Ik weet niet of het bij iedereen werkt, maar voor mij is het een uitkomst.

Groetjes,

Alberta

• Marieke (Beheerder)

Hoi Alberta,

wat is er zo speciaal aan die handschoenen tov andere

Groetjes Marieke Moderator