enbrel

• carolina

had even een vraag over enbrel.

ben vrijdag begonnen aan enbrel,maar nu heb ik het wat benauwd, komt dit voor als je enbrel gebruikt?.

• renkumse

hallo,

ik ben in het eerste halfjaar dat ik met enbrel begonnen was flink ziek geweest, oa. een fikse longontsteking.

alleen benauwdheid niet, maar is goed mogelijk.van belang is dat je dit met je arts bespreekt want je weerstand is erg slecht en t kan zo ernstiger worden. dus….. naar je r-loog.

sterkte verder. gr Renkumse.

• Yvonne

Hoi Caroline,

Ik gebruik nu sinds september Enbrel,na eerst 2 jaar aan de MTX , ook ik had last van benauwdheid.

Echter, dit was na een paar weken over.

Ik heb nu een combi van MTX en Enbrel.

Ik heb er alleen maar baat bij, ik mocht afgelopen februari minderen met MTX, omdat de Enbrel zo goed aansloeg.

De MTX bezorgt me veel meer bijwerkingen dan Enbrel.

Ik ben er nog niet ziek van geweest, ook geen last van de spuiten, waar ik veel over hoor, met name ontstekingsplekken op de prikplekken.

Wel ben ik gestopt om de prikplek met de alcoholdoekjes te reinigen voor- en na het prikken.

Dat deed namelijk erg pijn als je na de alcohol prikte.

Zo zie je, je moet er zelf ook een weg in vinden, jouw eigen ervaring is de beste.

Ik ben een heel stuk van de vermoeidheid kwijt, dankzij de Enbrel.

Ik betrek de Enbrel van de fabrikant Weyeth, per koerier.

Alleen, als je emmertje vol zit met “vuile spuiten ”moet je erg veel moeite doen om ze retour mee te geven en een nieuwe emmer te ontvangen.

In mijn geval neemt de plaatselijke apotheek ze niet in, geeft ook geen nieuw emmertje mee.

Dus, van te voren goede afspraken maken aangaande verwisseling van vuile en nieuwe emmertjes.

Succes met je medicatie.