enkel vastzetten: 2 vragen

• Annika

hallo allemaal,

in de loop van dit jaar word ik aan mijn enkel geopereerd. In mijn rechterenkel is zes jaar geleden een prothese geplaatst, daar ben ik heel tevreden over. Nu is ook mijn linkerenkel inmiddels erg versleten, en moet ik weer de keuze maken: prothese of vastzetten?

Ik zou wel weer een prothese willen, maar zie op tegen de vastzetoperatie na het verwijderen van de prothese over een paar jaar. Met nu vastzetten ben ik in 1 keer klaar, maar volgens mij lever ik dan ineens best wel veel in.

Graag zou ik ervaringen horen van mensen met een vastgezette enkel, de voordelen maar vooral ook in hoeverre je eventueel tegen praktische problemen aanloopt (Bijv binnenshuis zonder schoenen lopen, fietsen, hellingen op en af lopen, traplopen, op je buik slapen, enz) en is het waar dat hierdoor je knieën en heupen het zwaarder te verduren krijgen?

Daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die na het verwijderen van een prothese alsnog een vastzetoperatie hebben gehad: hoe ging dit? Ging het vastgroeien goed of leverde het problemen op?

Begin april moet ik de knoop doorhakken.

Alvast heel erg bedankt!

groetjes,

Annika

• Annika

Oh ja, ik ben 35 jaar en vind het daarom voor vastzetten ergens nog iets te vroeg, maar het is aan de andere kant wel de veiligste optie :S Lastig…

Ik hoop dat jullie ervaringen me kunnen helpen bij het maken van mijn afweging. Wat uiteindelijk het beste is, weet je natuurlijk pas achteraf en is voor iedereen verschillend.

groetjes!

• lambertha

ik heb mijn enkel nu een aantal jaren geleden vast laten zetten.

Maar zonder schoenen is wel een probleem want je moet hem scheef neer zetten en dat loopt niet gemakkelijk en daar door gaan de knie en heupen wel last geven dus ik loop nooit zonder schoenen.

fietsen is geen probleem.

Helling op en af vind ik wel rot lopen.

Je kunt niet hellemaal plad op je buik liggen want je voet blijft recht.

Traplopen doe ik niet zo veel.

• Annika

hallo Lambertha,

bedankt voor je reactie! Schoenen aan is dus wel heel belangrijk, ook in huis begrijp ik.

Heb jij voor de zomer goede (orthopedische) luchtige schoenen of sandalen kunnen vinden/laten maken? En zo ja, waar?

Ik loop nu nl elke dag op hoge dichte schoenen en in de zomer lukt het me nog net af en toe met Wolky's of Loints. Dat laatste gaat met een vastgezette enkel niet meer.

groetjes,

Annika

• Marieke (Beheerder)

Hoi Annika,

ik heb geen protese of vastgezette enkel maar laat wel altijd mijn schoenen aanpassen en daar kies ik meestal Wolky's voor die aardig ver verbouwd kunnen worden. Zelf ga ik hiervoor naar buchrnhornen in Eindhoven. Zij hebben ook spreekuur in het reumacentrum.

Website buchrnhornen

Groetjes Marieke

• karin z

Hoi Annika,

In oktober 2009 is mijn rechter enkel vast gezet.

Een prothese was niet meer moglijk de enkel was te slecht.

Dus ik had geen keuze.

Ik heb 12 weken in het gips gelopen.

met nieuw jaar ging het er pas af dus ik revalideer nog niet zo lang.

Fietsen gaat wel, alleen moet je oppassen met evenwicht verliezen als je afstapt.

Lopen zonder schoenen valt mij niet tegen.

Lopen met schoenen zonder goede afwikkeling is niet soepel,

mijn aangepaste schoenen zijn nog niet klaar.

Traplopen gaat goed.

Helling op en af gaat niet makkelijk.

hele steile helling af is het moeilijkst.

plat op je buik slapen wil niet meer.

Maar mijn pijn is bijna helemaal weg en dat is geweldig.

Autorijden kan ik nu weer veel langer.

vroeger kon ik minder dan een half uur achter elkaar rijden.

Alleen moest ik voor het rijbewijs gekeurd worden bij het CBR.

ik rij nu in een automaat.

Ik vindt juist dat mijn heupen en knieeen veel minder te verduren hebben nu ik beter loop.

veel succes met je operatie.

groetjes Karin

• Annika

Bedankt voor je tip, Marieke.

Karin, bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik hoor inderdaad van meer mensen dat de heupen en knieën het minder zwaar krijgen omdat je niet meer verkrampt loopt door de pijn. Ik wens je veel succes met je verdere revalidatie.

groetjes,

Annika

• Annika

Lambertha en Karin,

ik ben wel benieuwd op welke leeftijd jullie enkel is vastgezet.

groetjes,

Annika

• karin z

hoi annika,

ik ben nu 46 jaar, mijn enkel operatie is de laatste operatie die ik heb gehad.

ik heb reuma sinds ik 20 ben.

mijn eerste nieuwe heup toen ik 36 jaar, was in 2000.

daarna nog een heup en twee nieuwe knieeen.

en aan mijn rechter hand nieuwe gewrichtjes.

maar ik moet zeggen iedere operatie was een verbetering en minder pijn.

veel succes met je operatie.

groetjes,

karin

• Annika

Dank je, Karin!