Wie weet meer over het geneesmiddel Leucovorin ???

• Joke (moderator)

Het hieronder vermelde bericht vond ik op internet ik las het en was helemaal niet bekend met Leucovorin sterker nog ik heb er nog nooit

van gehoord , iemand van jullie wel ik ben benieuwd ik slik nl de combi MTX, Plaquenil, Sulfalazine , Diclofenac en Folium maar geen

Leucovorin.

Ik ben geen voorstander van medicijnen maar als het de bijwerkingen verminderd dan nog maar een pilletje erbij tenminste zo denk ik

erover.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Liefs Joke (moderator)

Om de kans op bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen krijgt u preventief:

•Een vitamine Foliumzuur 5 mg, éénmaal in de week 1 tablet. De Foliumzuur dient u 3 dagen na de MTX injectie in te nemen.

•Daarnaast krijgt u Leucovorin 15mg (Folinezuur 15mg), eenmaal per week 1 tablet, dit dient u 12 uur na de Methotrexaat in te nemen.

Het recept voor de Foliumzuur en de Leucovorin krijgt u van de doktersassistente van de polikliniek Reumatologie. Dit recept kunt u inleveren bij uw eigen apotheek.

Daarbij is het verstandig om het gebruik van alcohol te beperken ( maximaal 2 glazen per dag).

• anniek

hoi Joke,

Had er ook nog nooit van gehoord maar het is niet bedoeld voor alle bijwerkingen van reumamedicijnen. Het is specifiek bedoeld om leverfunctiestoornissen bij het gebruik van mtx tegen te gaan.

zie het volgende citaat:

Bijwerkingen

Als u MTX injecties gebruikt, kunnen er bijwerkingen optreden. Om de bijwerkingen zo beperkt mogelijk te houden gebruikt u éénmaal in de week Foliumzuur 5 mg. Deze Foliumzuur neemt u 3 dagen na de MTX injectie in. Foliumzuur is een vitamine en zit ook in voeding. Foliumzuur zorgt er voor dat leverfunctiestoornissen minder gemakkelijk optreden. Het recept voor Foliumzuur faxt de doktersassistent gelijktijdig met het recept van de MTX injecties naar uw apotheek.

Het is verstandig om het gebruik van alcohol te beperken (maximaal 2 glazen per dag).

Treden toch leverfunctiestoornissen op? Dan kan Leucovorin naast de Foliumzuur een zinvolle combinatie zijn. Leucovorin zijn tabletten van 15 mg die u 12 uur na de Methotrexaat injectie moet innemen.

• anniek

trouwens, valt me op in beide internetberichten: dat je de foliumzuur 3 dagen na de mtx injectie moet innemen.

Ik moet de foliumzuur altijd de volgende dag nemen, hoe zit dat bij jullie?

• Andie

Ik gebruik sinds ongeveer een jaar leucovorine; aanleiding was dat ik bij hogere doseringen mtx o.a. veel misselijkheidsklachten heb. Ik had géén mtx-vergiftiging. Wat ik van de reumatoloog heb begrepen, helpt leucovorine bij de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam.

Ik heb sinds ik leucovorine gebruik inderdaad nog amper bijwerkingen. Ik ben niet meer misselijk en voel me ook minder vermoeid. Ik moet de leucovorine 12 uur na de mtx innemen (het is dus 1 tabletje per week).

Daarnaast moet ik overigens ook nog wel foliumzuur nemen.

Als je de bijsluiter wilt lezen dan kun je die via google wel op het internet vinden.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik slik twee keer per week foliumzuur… het maakt niet precies uit wanneer en hoeveel je slikt als je maar een keer slikt om het op niveau te houden. Ik slik zelf twee keer omdat ik dan minder bijwerkingen ervaar van de mtx.

Groetjes Marieke (moderator)

• Joke (moderator)

Ik zelf slik iedere dag 5 mg foliumzuur alleen niet op de prikdag.

Weet niet waarom dit zo verschillend is.

Liefs Joke (moderator)

• Àlphons

Hoi Joke,

Folinezuur is een (veel) duurdere variant op Foliumzuur.

Wat ik heb begrepen uit de beschrijvingen wordt foliumzuur in de darmen omgezet naar Folinezuur.

Hoeveel je nodig hebt en of een hogere dosering effectief is weet ik niet. Ikzelf gebruik één keer per week 5mg Foliumzuur.

Groet,

Alphons