reumatoide artritis

• lune

Als eerste : DANK JULLIE WEL.

Voor de hart verwarmende reactie's.

Het heeft me goed gedaan.

Ik zag mijn toekomst als 1 groot zwart gat.

Nu is dat gat gevuld met hoop.

De prednison lijkt aan te slaan.

Het zijn hele kleine veranderingen.

Maar ze zijn er wel

Al is het niet wat ik had gehoopt.

Ik ben zo'n typje dat een pilletje gelijk alles moet oplossen.

En dat gaat natuurlijk niet.

Mijn familie en schoonfamilie staat voor mij klaar.

Zelfs mijn buren willen mij helpen.

Maar de grootste hulp is mijn man!!!!!

Die is full time thuis en doet echt heel erg veel voor mij.

Ik ben hem daar zo dankbaar voor.

Ik hoor van mensen dat die een maagbeschermer hebben gekrijgen.

Ik krijg die vraag ook.

Maar heb niets gehad voor mijn maag.

Hoe zit dat bij jullie???

Gr lune

• Pepe

Heel lang had ik geen maagbeschermer, tot ik erg opgeblazen werd.

Daarna werd ik 10 cm. dunner, toen ik ze kreeg.

• anniek

hallo lune,

ik dacht dat je maagbeschermers meestal kreeg bij NSAID's, dus zoals bijv. bij diclofenac, ibuprofen enz.

Dacht eigenlijk niet bij prednison en mtx. Tenminste heb ik nog nooit gehoord (en zelf ook niet gehad), maar misschien weet iemand anders daar meer vanaf.

sterkte!

groet, anniek

• Joke (moderator)

Hoi Lune,

Je krijgt maagbeschermers i.d.d. meestal bij NSAID's volgens mij.

En verder krijg je ze ook als je last van je medicatie hebt.

Ik heb wel een maagbeschermer Nexium (esomeprazol) 40 mg p. dag.

Dit staat bij mij in de bijsluiter.

Nexium wordt gebruikt voor de behandeling van de volgende aandoeningen:

- ‘Gastro-oesofageale refluxziekte’ (GORZ). Dit treedt op wanneer het maagzuur vanuit de maag

terugvloeit in de slokdarm (dit is de verbinding tussen de keel en de maag) en

maagzuurgerelateerde klachten, een pijnlijk branderig gevoel in de slokdarm en ontsteking van

de slokdarm veroorzaakt.

- Maagzweren of zweren in het bovenste gedeelte van de dunne darm (de 12-vingerige darm) die

ontstaan als gevolg van een infectie met een bacterie, Helicobacter pylori genaamd. Als u deze

aandoening heeft, zal uw arts tevens antibiotica voorschrijven om de infectie te behandelen en

zodoende de zweer te laten genezen.

- Maagzweren veroorzaakt door geneesmiddelen die NSAIDs (niet-steroïde anti-inflammatoire

geneesmiddelen) worden genoemd. Nexium kanook het ontstaan van maagzweren voorkomen

als u NSAIDs inneemt.

- Te veel zuur in de maag veroorzaakt door een tumor in de alvleesklier (Zollinger-Ellisonsyndroom).

- Vervolg van uw behandeling na behandeling met Nexium via infuus om te voorkomen dat

opnieuw een bloeding van een zweer optreedt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs Joke (moderator)

• christine

Hoi Lune,

Fijn dat je het wat minder somber in ziet.>:D<

Ik kreeg ook Nexium (maagbeschermer) maar ik kreeg een hele boel andere medicijnen, waaronder ook sulfasalazine, dus misschien was dat daarom. Krijg je alleen maar prednison? dan denk ik niet dat je een maagbeschermer nodig hebt. Maar gewoon altijd vragen, ik hoop dat je een reumaconsulente hebt, die kan, ik tenminste, altijd voor dit soort vragen bellen. Mocht je lang die prednison moeten slikken: vraag dan om een recept voor calciumtabletten. Pred.ontkalkt je botjes best wel.

Lekker die steun van je man, koesteren!!

Enne…blijven vragen en info verzamelen.

sterket hoor, en groeten

christine

• Kees

Dag Lune,

Als je 38 bent dan ben je in mijn ogen nog hartstikke jong ( ben zelf 62 ). Je hebt dan al wel de nodige levenservaring opgebouwd dat een diagnose als RA je overkomt als een koude douche. Zelf was ik 15 toen de huisarts RA bij mij vermoedde. Ik dacht toendertijd dat reuma echt bij opa's en oma's hoorde in het bejaardenhuis! Het kwam bij mij dus wat minder hard aan. Inmiddels is bekend dat tweederde van RA beneden de 65 jaar voorkomt. Wat werk aangaat, daar stond ik nog voor. Na mijn LTS electro soliciteerde ik bij het overheidsbedrijf PTT. Op de keuring strandde ik en ook een herkeuring mocht niet baten. Dat was mijn eerste grote domper. Maar ik werd aangenomen als onderhoudsmonteur bij een grote firma in mijn woonplaats. Dat werk bleek te belastend zijn voor mijn prille RA. Medicatie was er in de jaren 60 niet veel. Goudinjecties was eigenlijk het enige middel wat hielp als je tenminste niet meteen moest stoppen vanwege de bijwerkingen. Het sloeg zowaar aan. Na een jaartje revalidatie ( ze namen je indertijd rustig een jaartje op ) kon ik gaan omscholen. Ik werd en ben nog steeds horlogemaker. Dit vak heb ik in partime 40 jaar uitgeoefend en met plezier! Sporten zat er voor mij niet echt meer in maar er bleef toch wel heel veel over wat wel ging.

Zo beklom ik in 1989 na 26 RA de domtoren in Utrecht met gemak. Toen ik dat mijn reumotoloog vertelde zei hij dat hij niet zo van die uitspattingen hield. Mijn gewrichten hebben na 47 RA natuurlijk wel geleden. Ik ben nu net een week thuis vanuit het MCA waar ik mijn eerste nieuwe gewricht ( linker heup ) gekregen heb. Toch ervaar ik het als een nederlaag.

4 jaar geleden waren beide heupen nog in optima forma en deden nog steeds niet mee in het RA proces.

Na 2 jaar goudinjecties ( 1965-1966 ) heb ik het 30 jaar zonder antireumatica gedaan, enkel alleen op een pijnstillertje.

De laatste 10 jaar echter heb ik zowat alle medicatie gehad die er te bedenken is tegen RA. MTX bevalt me nog het beste in lage dosering ( 10 mg per week ) Van de TNF blokkers werkte Remicade bij mij uitstekend tot ik er een ernstige longontsteking van opliep. Ik kan niet zeggen dat door gebruik van al die antireumatica gedurende de laatste 10 jaar het proces vertraagd is. Wel is men er nu van overtuigd dat een forse aanpak in het beginstadium preventief kan werken.

Dat zal echter voor een ieder wel wat verschillen.

Medicatie ( meestal wel na enig speurwerk ), werkzaamheden naar draagkracht, ontspanning en optijd je rust nemen maakt het leven met RA allessinds de moete waard!

Groeten,

Kees