Precies, maar wel met mate, zoals alles…
Als je je een beetje verdiept in deze materie, zul je zien dat het een stuk gecompliceerder is dat op het eerste gezicht lijkt.
In thee zit ook cafeine, net als in chocolade en ook (minder) in groene thee.
In Red Bull zit niet zoveel cafeine als sommigen beweren, ook in Paracetamol kan cafeine zitten. (voor een opwekkend effect aan de pijnstilling)
Ineens stoppen met cafeine kan hoofdpijn opwekken, de bloeddruk sterk verlagen, slapeloosheid, rusteloosheid en risico van aantasting van hart- en bloedvaten en de eetlust verhogen (dus kom je weer aan)
Minder koolhydraten gebruiken gaat deze effecten tegen en brengt het lichaam weer tot rust.
De bijwerkingen van het ineens stoppen kan weken of maanden duren.
Cafeine heeft ook positieve kanten zoals een beschermende werking tegen Alzheimer en is goed voor het korte-termijn geheugen.
10 gram is trouwens al dodelijk; gelukkig is dat gelijk aan 10.000 milligram, oftewel 100 volle mokken koffie.
Die werk je niet zo snel weg…. 
Na ongeveer 5 uur zit de helft van de cafeine nog in je lichaam, dus als je slecht slaapt hou hier dan rekening mee.
Lees verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne
Conclusie:
Neem koffie als je veel pijn hebt, zoals 's morgens, maar niet te veel en niet te kort voor het slapen. (maar dat wisten we eigenlijk allemaal al, toch?)
Ook is het goed voor de concentratie, tegen vergeetachtigheid, verhoogt de waakzaamheid en het reactievermogen (zoals bij autorijden), dus niet alleen maar slechte eigenschappen.
Nu is het voor nog steeds niet helemaal duidelijk waar die reuma-factor in het verhaal voorkomt.
Was het bovendien niet zo dat je ook reuma kon hebben zonder aantoonbare reuma-factor?
Andere kanttekening:
Wanneer je zoveel mensen jarenlang volgt, is er ook een kans dat een gedeelte van die groep reuma krijgt, aangezien vrijwel iedereen (80 %) vroeg of laat een vorm van reuma ontwikkelt.
Zo, nu eerst een kopje kamille-thee, met een lepeltje honing voor de keel (ik snurk als een nijlpaard) en een beetje borrel voor de smaak….
Ja, anders is het niet te pruimen, toch…?
….voor het slapen gaan.
(en tiet veur een pafke…ook niet goed, weet ik, maar ik vloek niet…) 
O ja, een kopje koffie noemen ze niet voor niets ‘een bakkie troost…’
Een koffie-fan…X(