Lekker bakkie koffie....???

• Joke (moderator)

REUMA DOOR KOFFIE

Mensen die veel koffie drinken blijken een verhoogd risico te hebben om reuma te krijgen. Het aantal dagelijks gedronken kopjes is daarbij sterk bepalend. Dit blijkt uit Fins onderzoek. De wetenschappers onderzochten het verband tussen het leuten van koffie en de aanwezigheid van een zogeheten ‘reumatoïde factor’, een indicatie voor het ontwikkelen van reuma.

Bijna 7.000 mensen deden aan dit onderzoek en daarnaast werden nog eens zo'n 19.000 mensen onderzocht die over een periode van 15 jaar waren gevolgd.

Uit de studie blijkt nu dat mensen die vier of meer bakkies koffie per dag drinken, een twee maal grotere kans hebben reuma te krijgen dan mensen die minder van het zwarte vocht drinken. Bij 11 koppen koffie per dag loopt dat risico zelfs op tot een 15x hoger risico.

Andere risicofactoren voor reuma, zoals leeftijd, geslacht, roken en gewicht, werden ook meegenomen in het onderzoek.

Hmm, weer iets lekkers dat slecht voor je is

………Nou dan toch maar wat vaker aan de thee denk ik…………….:S

Liefs Joke (moderator)

• Jopie1982

Mmmm heel bijzonder.

Nou ben ik natuurlijk errug benieuwd naar alle mensen hier hoeveel koffie jullie drinken.

In mijn geval zou het kunnen kloppen, ik drink erg veel van het zwarte goud :)o en vind het ook erg moeilijk

om er vanaf te blijven.

Maar is het ook zo, dat wanneer je reuma hebt en je minder koffie gaat drinken je ook minder pijn en klachten krijgt?

• Joke (moderator)

Ik drink ook behoorlijk wat koffie en zal het ook moeilijk vinden om te minderen.

Ik drink toch wel een kopje of 8 per dag dus behoorlijk aan de maat denk ik.

Of je door minder koffie te drinken daadwerkelijk minder pijn en klachten krijgt

zou ik echt niet weten.

Misschien dat iemand anders van ons dit weet

Ben benieuwd.

Liefs Joke (moderator)

• Conn

Haha wat een grap!!

Ik heb voorgaan de jaren af en toe een bakkie op,

en sinds ik reuma heb en aan de medicijnen zit drink ik alleen nog maar thee omdat ik koffie niet meer kan verdragen!!

En de pijn…… is soms zo bar dat ik er misselijk van ben.

Dus……….. geniet lekker van je koffie hoor!!

Groetjes Conny

• Pepe

Precies, maar wel met mate, zoals alles…

Als je je een beetje verdiept in deze materie, zul je zien dat het een stuk gecompliceerder is dat op het eerste gezicht lijkt.

In thee zit ook cafeine, net als in chocolade en ook (minder) in groene thee.

In Red Bull zit niet zoveel cafeine als sommigen beweren, ook in Paracetamol kan cafeine zitten. (voor een opwekkend effect aan de pijnstilling)

Ineens stoppen met cafeine kan hoofdpijn opwekken, de bloeddruk sterk verlagen, slapeloosheid, rusteloosheid en risico van aantasting van hart- en bloedvaten en de eetlust verhogen (dus kom je weer aan)

Minder koolhydraten gebruiken gaat deze effecten tegen en brengt het lichaam weer tot rust.

De bijwerkingen van het ineens stoppen kan weken of maanden duren.

Cafeine heeft ook positieve kanten zoals een beschermende werking tegen Alzheimer en is goed voor het korte-termijn geheugen.

10 gram is trouwens al dodelijk; gelukkig is dat gelijk aan 10.000 milligram, oftewel 100 volle mokken koffie.

Die werk je niet zo snel weg…. ;)

Na ongeveer 5 uur zit de helft van de cafeine nog in je lichaam, dus als je slecht slaapt hou hier dan rekening mee.

Lees verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne

Conclusie:

Neem koffie als je veel pijn hebt, zoals 's morgens, maar niet te veel en niet te kort voor het slapen. (maar dat wisten we eigenlijk allemaal al, toch?)

Ook is het goed voor de concentratie, tegen vergeetachtigheid, verhoogt de waakzaamheid en het reactievermogen (zoals bij autorijden), dus niet alleen maar slechte eigenschappen.

Nu is het voor nog steeds niet helemaal duidelijk waar die reuma-factor in het verhaal voorkomt.

Was het bovendien niet zo dat je ook reuma kon hebben zonder aantoonbare reuma-factor?

Andere kanttekening:

Wanneer je zoveel mensen jarenlang volgt, is er ook een kans dat een gedeelte van die groep reuma krijgt, aangezien vrijwel iedereen (80 %) vroeg of laat een vorm van reuma ontwikkelt.

Zo, nu eerst een kopje kamille-thee, met een lepeltje honing voor de keel (ik snurk als een nijlpaard) en een beetje borrel voor de smaak….

Ja, anders is het niet te pruimen, toch…? ;) ….voor het slapen gaan.

(en tiet veur een pafke…ook niet goed, weet ik, maar ik vloek niet…) ;)

O ja, een kopje koffie noemen ze niet voor niets ‘een bakkie troost…’

Een koffie-fan…X(

• miranda1963

Zal mijn moeder toch eens vragen of er koffie uit haar borst kwam of dat ze zelf in die tijd zoveel koffie dronk dat de moedermelk er bruin van werd. hahaha

Liefs Mir@nd@

• Pepe

'Er waren eens twee minnen, ja dat is een leuke mop'

'Die voedden met hun beiden een heel klein kindje op'

'De ene min kwam uit ons land en de ander uit Afrika'

'De ene min gaf zoete melk en de andere chocola…'

(met dank aan mijn opa)

• Joke (moderator)

Hij is leuk Pepe…!!!

Ik heb er ook nog eentje….!!!

Het gedicht Koffie

Reanimeert mijn ziel

Verbant de moeheid

Pompt energie in de luiheid

Vijand van de slaap

Een duivel in het maanlicht

Gerijpt in de baarmoeder van de zon

Vriend van mijn gehemelte

Tovenaar van de smaak

De meest verkochte drug

Beul van de dode momenten

Spil van de gezelligheid

Bruid van het koekje

Vader van melk en suiker

Laat genot geboren worden…

Liefs Joke (moderator)

• tecko

Al zou het dan niet de koffie zijn die me oppept, dan zeker wel de vertelsels die een grijns op je gezicht brengen.

Dus m.a.w. ook dat doet een bakkie troost dus voor je. :-)

groetjes Marja

• Pepe

'Uit de studie blijkt nu dat mensen die vier of meer bakkies koffie per dag drinken, een twee maal grotere kans hebben reuma te krijgen dan mensen die minder van het zwarte vocht drinken.'

————————————-

En wie schetst mijn verbazing….?

Minimaal vier koffie per dag goed voor hart

Uitgegeven: 3 maart 2010 11:42

Laatst gewijzigd: 3 maart 2010 11:42

SAN FRANCISCO - Mensen die vier of meer koppen koffie per dag drinken, hebben minder kans op hartritmestoornissen.

Lees verder: http://www.nu.nl/wetenschap/2197286/minimaal-vier-koffie-per-dag-goed-hart.html

Dus, het is altijd wat….;)